Από το Μελίσσι Κορινθίας και με κοινό όραμα την ανάδειξη των εκλεκτών ελληνικών προϊόντων στην παγκόσμια αγορά, ο Πάνος και ο Θάνος Κλουτσινιώτης δημιούργησαν πριν 3,5 χρόνια την Melissi&Co, μία επιχείρηση που παράγει και διανέμει δύο υψηλής ποιότητας εξαιρετικά παρθένα ελαιόλαδα με την επωνυμία LADOLEA. Το λάδι πωλείται μέσα σε χειροποίητα κεραμικά αγγεία εμπνευσμένα από την αρχαιότητα σε μια συσκευασία που έχει βραβευτεί διεθνώς για την πρωτοτυπία της.
Πώς προέκυψε η ιδέα της LADOLEA;
Η ιδέα γεννήθηκε πριν από 3,5 περίπου χρόνια σε μία επίσκεψη που κάναμε στο Μελίσσι Κορινθίας, που είναι και ο τόπος καταγωγής μας. Έτυχε, εκείνη την εποχή να πετύχουμε τη συγκομιδή του ελαιόκαρπου και η επαφή με τη φύση και η παραγωγή αυτού του εκλεκτού προϊόντος μας κέρδισε αμέσως. Ακολούθησε ένα διάστημα μελέτης και πληροφόρησης σχετικά με τις κατάλληλες μεθόδους παραγωγής ελαιόλαδου και έπειτα ξεκινήσαμε να κάνουμε πειράματα με τις δύο ποικιλίες ελιάς που καλλιεργούνται στη συγκεκριμένη τοποθεσία. Αφού καταλήξαμε στα επιθυμητά αποτελέσματα ξεκίνησε η αναζήτηση της συσκευασίας η οποία θα αποτελούσε τον κατάλληλο αδιαφανή περιέκτη για τη σωστή διατήρηση των ελαιολάδων μας.
Από που προέρχεται το ελαιόλαδο της LADOLEA;
Τα δύο μονοποικιλιακά ελαιόλαδα, βιολογικό και εξαιρετικό παρθένο, LADOLEA παράγονται αποκλειστικά από δύο γηγενείς ποικιλίες ελιάς (Πατρινιά/Κουτσουρελιά και Μεγαρίτικη). Η συγκομιδή των άγουρων ελαιοκάρπων, η άμεση μεταφορά τους προς ψυχρή έκθλιψη σε διφασικό πιστοποιημένο ελαιοτριβείο και η τυποποίηση τους χωρίς τη χρήση οποιουδήποτε μηχανισμού φιλτραρίσματος, δημιουργούν δύο μοναδικά ελαιόλαδα με ιδιαίτερα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά.
Φέτος κερδίσατε δύο βραβεία design συσκευασίας παγκοσμίου φήμης. Ποια είναι η ιδέα πίσω από την κεραμική σας συσκευασία;
Κατά την διάρκεια της αναζήτησης που κάναμε σε διάφορα μουσεία σχετικά με την αποθήκευση και την χρήση του ελαιολάδου από την αρχαιότητα, μάθαμε για τον Αρύβαλλο Κορίνθου. Ο Αρύβαλλος ήταν ένα κεραμικό αγγείο του 700 π.χ., το οποίο περιείχε ελαιόλαδο με το οποίο αλείφονταν οι αθλητές της εποχής κατά την διάρκεια των Ολυμπιακών αγώνων, πριν το αγώνισμα της πάλης. Επίσης, η αριστοκρατία διατηρούσε στον αρύβαλλο πολύτιμα αρωματικά έλαια με βάση το ελαιόλαδο. Αφού καταλήξαμε στην ιδέα της συσκευασίας, ο αρύβαλλος «επανασχεδιάστηκε» από τον Σπύρο Κίζη και τον Λέανδρο Κατσαούρη ώστε να καλύπτει τις σύγχρονες καταναλωτικές ανάγκες. Στη συνέχεια Έλληνες παραδοσιακοί αγγειοπλάστες κατασκεύασαν τα αγγεία μας αποκλειστικά στο χέρι, κάνοντας κάθε μπουκάλι LADOLEA μοναδικό. Είμαστε πολύ χαρούμενοι που αυτή τη χρονιά κερδίσαμε το Red Dot Award Communication Design 2014 στο Βερολίνο και την 2η θέση στο Pentaward στο Τόκυο.
Πόσο σημαντική είναι στις μέρες μας η εξαγωγή των ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό;
Πολύ σημαντική! Αρχικά, η σωστή εξαγωγή ελληνικών προϊόντων αποτελεί το καταλληλότερο μέρος διαφήμισης της χώρας μας. Έχουμε την ευκαιρία να αναδείξουμε νέες ιδέες καθώς και την άριστη ποιότητα των προϊόντων μας. Είναι πολύ όμορφο να γνωρίζεις ότι στην άλλη άκρη του κόσμου υπάρχει μία οικογένεια που έχει εντάξει στο καθημερινό της τραπέζι ένα ελληνικό προϊόν. Με αυτόν τον τρόπο τους δίνουμε την δυνατότητα να αντιληφθούν την κουλτούρα μας και το εύρος των προϊόντων που παράγουμε. Επιπλέον, μπορεί να αποτελέσει ιδιαίτερα σημαντικό παράγοντα αντιμετώπισης της οικονομικής κρίσης που υπάρχει αυτήν την περίοδο στην χώρα μας. Αν καταφέρουμε όχι μόνο να εισέλθουμε στις αγορές του εξωτερικού άλλα και να παραμείνουμε σ’ αυτές θα λυθεί μεγάλο μέρος των προβλημάτων μας.
Ποιες είναι οι δυσκολίες που έχετε αντιμετωπίσει έως τώρα;
Κάθε αρχή και δύσκολη που λένε. Όταν ξεκινάς να δημιουργείς μια νέα επιχείρηση σε νεαρή ηλικία αντιλαμβάνεσαι πόσο απέχει η θεωρία από την πράξη. Στη δική μας περίπτωση, η έλλειψη γνώσεων διαχείρισης, διοίκησης και στησίματος μιας επιχείρησης ήταν οι αρχικές μας δυσκολίες τις οποίες έπρεπε και να αντιμετωπίσουμε. Επίσης, άλλες χώρες όπως η Ιταλία και η Ισπανία έχουν ορίσει κατά κάποιο τρόπο την παγκόσμια αγορά, με τις εξαγωγές σε μεσογειακά προϊόντα που πραγματοποιούν εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να είναι δύσκολη η είσοδος ελληνικών ποιοτικών προϊόντων. Απαιτεί αρκετή εκπαίδευση και διαφήμιση προς στους ξένους καταναλωτές ώστε να αρχίσουν να αποδέχονται τα ελληνικά προϊόντα ως ποιοτικά ανώτερα και να τα προτιμούν. Μία ακόμα πρόκληση που χρειάστηκε να αντιμετωπίσουμε ήταν η επένδυση κάποιου προσωπικού κεφαλαίου, μιας και δυστυχώς, μεγάλο κομμάτι νεοσύστατων επιχειρήσεων δεν χρηματοδοτείται από το κράτος.
Πού μπορεί να σας βρει κανείς;
Τα προϊόντα μας διατίθενται σε επιλεγμένα καταστήματα/ delicatessen στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ενδεικτικά αναφέρω ότι στην Ελλάδα μπορεί να μας βρει κανείς σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Κρήτη, Σαντορίνη, Κω, Σκιάθο, Σκόπελο και στο εξωτερικό σε Γαλλία, Γερμανία, Βέλγιο, Αυστραλία, Ισπανία και Ρωσία.
Τι επιφυλάσσει το μέλλον για τη LADOLEA;
Πέρυσι, που ήταν και η πρώτη μας χρονιά καταφέραμε να εξάγουμε περίπου 4.000 τεμάχια και φέτος η ζήτηση μας οδήγησε να αυξήσουμε την παραγωγή και ταυτόχρονα, βρισκόμαστε στο στάδιο έρευνας και πειραμάτων για 2 νέα προϊόντα με βασικό συστατικό την ελιά. Μελλοντικά, στοχεύουμε στην παραγωγή και ανάδειξη ελληνικών προιόντων υψηλής ποιότητας και αισθητικής.