Kεραμεικός: O άγνωστος αρχαιολογικός θησαυρός της Αθήνας

Kεραμεικός: O άγνωστος αρχαιολογικός θησαυρός της Αθήνας
Το αίθριο του μουσείου με επιτύμβιες στήλες και τον μνημειώδη μαρμάρινο ταύρο από τον περίβολο του Διονυσίου του Κολλυτέως ο οποίος έχει αποτελέσει σήμα κατατεθέν του Κεραμεικού.
Το αίθριο του μουσείου με επιτύμβιες στήλες και τον μνημειώδη μαρμάρινο ταύρο από τον περίβολο του Διονυσίου του Κολλυτέως ο οποίος έχει αποτελέσει σήμα κατατεθέν του Κεραμεικού.
kerameikos 2

Από όλους τους χώρους αρχαιολογικού ενδιαφέροντος της Αθήνας ο Κεραμεικός είναι σίγουρα ο πιο άγνωστος και παραγνωρισμένος. Μεταξύ των χώρων του ενιαίου αρχαιολογικού εισιτηρίου (στο εισιτήριο περιλαμβάνονται οι εννιά μεγαλύτεροι αθηναϊκοί αρχαιολογικοί χώροι από την Ακρόπολη μέχρι τη Ρωμαϊκή Αγορά), ο Κεραμεικός και το Μικρό Μουσείο του έχουν τη μικρότερη επισκεψιμότητα. Παρά το γεγονός πως πρόκειται για ένα μοναδικό υπαίθριο «Moυσείο» σε μια έκταση- βιότοπο 38.5 στρεμμάτων, με υπέροχα έργα γλυπτικής, κεραμικά μοναδικής αισθητικής, ίχνη από τα αρχαία τείχη αλλά κι ένα μικρό Αρχαιολογικό Μουσείο που ανακαινίστηκε το 2004, ο χώρος παραμένει άγνωστος ακόμα και για τους Αθηναίους.

Άποψη της νότιας οδού του αρχαιολογικού χώρου με εκμαγείο του ναΐσκου της Δημητρίας και της Παμφίλης

Αυτό προσπαθεί να αλλάξει η έκδοση του τόμου «Κεραμεικός» από το Κοινωφελές ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση που παρουσιάστηκε την εβδομάδα που μας πέρασε στο κτίριο του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, στο πλαίσιο της σειράς «Κύκλος των Μουσείων».. Την έκδοση, στην οποία ξετυλίγεται όλη η ομορφιά του άγνωστου Κεραμεικού, έχουν επιμεληθεί οι πλέον ειδικοί: o κ. Λεωνίδας Μπουρνιάς, αρχαιολόγος και υπεύθυνος του αρχαιολογικού χώρου και του μουσείου του Κεραμεικού και η κα Ελένη Μπάνου, αρχαιολόγος και προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αθηνών.

Η επιτύμβια στήλη του Δεξιλέω, γιου του Λυσανία από τον Θορικό. Ήταν ένας από τους πέντε Αθηναίους ιππείς που θυσιάστηκαν πολεμώντας εναντίων των Σπαρτιατών και των συμμάχων τους κοντά στην Κόρινθο το 394/3 π.χ.

Ο χώρος του Κεραμεικού βρίσκεται κυριολεκτικά στην καρδιά της Αθήνας - χρωστάει το όνομα του στην κoινότητα των αγγειοπλαστών που είχαν καταλάβει την περιοχή κατά μήκος του Ηριδανού ποταμού και ήταν ο κύριος τόπος παραγωγής Αττικών αγγείων. Κυρίως όμως αποτελεί το σπουδαιότερο νεκροταφείο της Αθήνας από τους προϊστορικούς ως τους βυζαντινούς χρόνους.

Ομοίωμα όνου που φέρει φορτίο τεσσάρων αμφορίσκων. Οι οπές στα άκρα των ποδιών δηλώνουν ότι υπήρχαν ροδάκια και ότι το ειδώλιο ήταν παιχνίδι του μικρού παιδιού στον τάφο του οποίου βρέθηκε. Τρίτο τέταρτο του 8ου αι. π.Χ.

Τα ευρήματα του Κεραμεικού δίνουν μια μοναδική ματιά στη ζωή των αρχαίων Ελλήνων. Όπως τόνισε και ο υπουργός Πολιτισμού Κώστας Τασούλας στην παρουσίαση του τόμου «εδώ περιλαμβάνονται χιλιάδες γνώσεις ιστορίας και συναισθημάτων»

Ξαπλωμένος λέων από την περιοχή της Ιεράς Πύλης. Ο καλλιτέχνης με χιουμοριστική διάθεση δημιούργησε ένα ήμερο, άκακο λιοντάρι, που δεν μοιάζει καθόλου με τους άλλους αρχαίους λέοντες, φύλακες τάφων των ευγενών Αθηναίων, που γνωρίζουμε. Μέσα του 6ου αιώνα

Όπως σημειώνει ο κ. Λεωνίδας Μπουρνιάς, συγγραφέας της έκδοσης, αρχαιολόγος και υπεύθυνος του αρχαιολογικού χώρου και του μουσείου του Κεραμεικού «η αθηναϊκή πολιτεία τιμούσε με επιτάφιους λόγους και αγώνες τους νεκρούς της και με λαμπρές γιορτές τους θεούς ιδιαίτερα την πολιούχο θεά Αθήνα, με την πολυδάπανη πομπή των μεγάλων Παναθηναίων που ξεκινούσε από το Πομπήιο στον έσω Κεραμεικό. Εδώ επίσης η νεοσύστατη Αθηναϊκή δημοκρατία του 5ου αιώνα π.Χ άφησε μαρτυρίες για ένα ισχυρό “όπλο” της τον οστρακισμό. Όλα τα ιδανικά οι αξίες, το πνεύμα της αρχαίας Αθήνας, θα λέγαμε όλης της αρχαίας Ελλάδας όπως αυτά μας αποκαλύπτονται μέσα από τα περίφημα επιτύμβια γλυπτά και επιγράμματα αλλά και από τα πανέμορφα αττικά αγγεία συμπυκνώνονται στον Κεραμεικό».

Όστρακα από τη διαδικασία του οστρακισμού επιφανών Αθηναίων, που βρέθηκαν ως επίχωση στην παλιά κοίτη του Ηριδανού. Διακρίνονται τα ονόματα του Θεμιστοκλή και του Κίμωνα. 5ος αιώνας.

Ο τόμος «Κεραμεικός» αριθμεί συνολικά 330 σελίδες , έχει εικονογραφηθεί με 405 φωτογραφίες του κ. Σωκράτη Μαυρομμάτη ενώ την τυπογραφική διόρθωση έχει επιμεληθεί ο Παντελής Μπουκάλας.

Δημοφιλή