Φανταστείτε κάθε φορά που σας τελείωναν οι μπανάνες, το λάδι ή οι χαρτοπετσέτες να παρατούσατε ό,τι κάνετε και να τρέχατε κατευθείαν στο σούπερ μάρκετ. Ξέρετε πόσο χρόνο θα σπαταλούσατε, πόσα χρήματα θα ξοδεύατε ή πώς θα επηρέαζε την παραγωγικότητά σας;
Ο λόγος που συνηθίζουμε να ψωνίζουμε με λίστα στο σούπερ μάρκετ και να μην το επισκεπτόμαστε κάθε μέρα είναι επειδή εύκολα μπορεί να συνειδητοποιήσει το κόστος του να πηγαίνει κανείς στα μαγαζιά κάθε φορά που θέλει να φάει τσιπς. Αυτό που δεν αντιλαμβανόμαστε πολλές φορές είναι το νοητικό τίμημα που μπορεί να έχει το να περνάμε από τη μία ασχολία στην άλλη για να ικανοποιήσουμε μία εγκεφαλική λιγούρα.
Όταν κάποιος κοιτά συνεχώς τα email του, ενώ ταυτόχρονα προσπαθήσει να κάνει μία οικονομική ανάλυση ή να φτιάξει μία παρουσίαση, διακόπτεται η προσοχή και η συγκέντρωσή του. Κάθε φορά που κάποιος επιστρέφει στην αρχική δουλειά που έκανε, χρησιμοποιεί πολύτιμες νοητικές «πηγές» με αποτέλεσμα να αποπροσανατολίζεται. Επιπλέον, όλες αυτές οι μεταβάσεις έχουν και το τίμημά τους. Έρευνες έχουν δείξει ότι κάθε φορά που η προσοχή μας αποσπάται από αυτό που κάνουμε επιδρά στην παραγωγικότητά μας. Συγκεκριμένα, έρευνα που έγινε στο πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, έδειξε ότι ακόμα και μία μικρή διακοπή μπορεί να μας κοστίσει ακόμα και 20 λεπτά από την εργασία μας.
Το να κάνει κάποιος πολλά πράγματα ταυτόχρονα, όπως έχουν δείξει πολλές έρευνες, είναι μύθος, αφού η πολυπραγμοσύνη επιδρά αρνητικά στην παραγωγικότητά μας. Το πανεπιστήμιο του Λονδίνου έκανε ένα πείραμα, το οποίο έδειξε ότι το IQ μας μπορεί να πέφτει ακόμα και 10 πόντους κάθε φορά που διακόπτουμε αυτό που κάνουμε για να δούμε τα email μας ή να διαβάσουμε ένα μήνυμα που ήρθε στο κινητό. Μπορεί να ικανοποιούμε εκείνη τη στιγμή την περιέργειά μας, αλλά στερούμε από τον εαυτό μας τη συγκέντρωση που χρειάζεται.
Τι μπορείτε να κάνετε;
Μία στρατηγική που μπορείτε να ακολουθήσετε είναι να απομακρύνετε από τον χώρο σας οτιδήποτε μπορεί να σας αποσπάσει την προσοχή, δηλαδή να βάλετε το κινητό σας στο αθόρυβο και να κλείσετε τα email σας, αλλά αυτό προϋποθέτει ότι θα απομακρύνετε τις περισσότερες από τις ηλεκτρονικές σας συσκευές και θα κλείσετε το Facebook! Εάν ακολουθήσετε αυτή την προσέγγιση, προσοχή όταν τελικά ανοίξετε τις ηλεκτρονικές σας συσκευές, μην πέσετε με τα μούτρα. Κάτι ακόμα που μπορείτε να δοκιμάσετε είναι να ομαδοποιήσετε τις δραστηριότητές σας και να τις κάνετε κατά κατηγορία. Για παράδειγμα, μπορείτε να αφιερώσετε λίγο χρόνο για να διαβάσετε όλα τα email της ημέρας ή να κανονίσετε όλες τις συναντήσεις της εβδομάδας. Για ακόμα καλύτερα αποτελέσματα, θέστε ένα χρονικό περιθώριο για να ασχοληθείτε αποκλειστικά με αυτό.
Πηγή: Business Harvard Review