Μετά την πρόσφατη απόφαση της γαλλικής κυβέρνησης, για ομοιόμορφα, εμφανισιακά ουδέτερα πακέτα τσιγάρων που θα διατίθενται αποκλειστικά, για όλες τις μάρκες, από τον Μάιο του 2016, η Γαλλία προώθησε, από το απόγευμα της Πέμπτης, άλλο ένα μέτρο κοινωνικής πολιτικής.
Τα σούπερ μάρκετ της χώρας, λοιπόν, μέχρι πρότινος ήταν γνωστό πως συνήθιζαν απλώς να πετάνε το φαγητό που δεν είχε διατεθεί αλλά και- ακόμη περισσότερο- να αλλοιώνουν τα τρόφιμα προκειμένου να μην μπορούν να το φάνε άστεγοι, για παράδειγμα.
Πλέον, είναι υποχρεωμένα, ώς και τον Ιούλιο του 2016, να υπογράψουν συμφωνία με κάποια φιλανθρωπική οργάνωση, στην οποία θα παραχωρούνται τα προϊόντα που δεν έχουν πωληθεί- ειδάλλως, μπορούν να πληρώσουν πρόστιμα έως και 75.000 ευρώ.
Επίσης, τρόφιμα μπορούν να παραχωρούνται για ζωικές τροφές, κομποστοποίηση ή παραγωγή ενέργειας, ενώ το μέτρο αφορά σούπερ μάρκετ που είναι μεγαλύτερα των 400 τ.μ.
Σύμφωνα με κρατικές εκτιμήσεις, ο μέσος Γάλλος πολίτης υπολογίζεται πως πετάει περίπου 20 με 30 κιλά φαγητού ετησίως- με το κράτος να χάνει έως και 20 δισεκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο.
Ο νόμος πρόκειται να συνδυαστεί με μια προσπάθεια ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης που προωθείται, όσον αφορά την σπατάλη τροφίμων, σε σχολεία και επιχειρήσεις. Νωρίτερα, τον Φεβρουάριο, είχε θεσπιστεί και η αφαίρεση της ετικέτας “ανάλωση πριν από”, από τα φρέσκα τρόφιμα.
Όπως είναι φυσικό, η απόφαση έγινε δεκτή με ενθουσιασμό από περιβαλλοντικές ομάδες, φιλανθρωπικές οργανώσεις και ακτιβιστές, τη στιγμή που ζητείται και η υιοθέτηση ανάλογων τακτικών από περισσότερες χώρες του πλανήτη, που κατασπαταλούν και καταστρέφουν τρόφιμα με ανάλογες πρακτικές. Παραδείγματος χάριν, στη Βρετανία τα σούπερ μάρκετ επίσης συνήθιζαν να καταστρέφουν με χημικά τα τρόφιμα που έχουν λήξει.
Ο Guillaume Garot, σοσιαλιστής πολιτικός της χώρας, που εισηγήθηκε τον νόμο αυτό, δήλωσε σχετικά πως: “είναι σκανδαλώδες να βλέπεις τη χλωρίνη να χύνεται σε σκουπιδοτενεκέδες των σούπερ μάρκετ, μαζί με τρόφιμα”.