Στην περίπτωση της Νάντιας Συνετού αρμόζει ιδανική εκείνη η περίφημη φράση του Steve Jobs: «Οι άνθρωποι που είναι αρκετά τρελοί ώστε να πιστεύουν ότι μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο, είναι αυτοί που τελικά το κατορθώνουν». Έχοντας σπουδάσει Communications Design με κατεύθυνση Graphic Design, στο Pratt Institute της Νέας Υόρκης, δύο χρόνια πριν βρέθηκε αντιμέτωπη με μία Ελλάδα όπου ο κλάδος της γραφιστικής και της διαφήμισης έχει πληγεί από την κρίση. Ωστόσο, διαπίστωσε το εξής παράδοξο, ότι δηλαδή τα iPhone συνέχιζαν να είναι το πλέον περιζήτητο προϊόν.
Έκανε λοιπόν στον εαυτό της την εξής ερώτηση: «Τι θα μπορούσε να συνοδεύει και να είναι απαραίτητο στο πιο περιζήτητο προϊόν του πλανήτη;». Η απάντηση ήταν, μία Thiki. Επειδή όμως μία ιδέα δεν είναι αρκετή από μόνη της εάν δεν πλαισιώνεται από ένα δυνατό concept δεν αρκεί, η Νάντια αποφάσισε οι θήκες της να έχουν ως θέμα την Ελλάδα, καθώς ο τουρισμός, όπως λέει η ίδια «δεν γνωρίζει την λέξη κρίση».
Από τότε, η Thiki μεγάλωσε, αφού σήμερα περιλαμβάνει και σουβέρ, κούπες, μαξιλάρια, τσαντάκια, πετσέτες θαλάσσης και όχι μόνο. Όλα έχουν ως κεντρικό σημείο αναφοράς τους την αρχαία Ελλάδα, τα ελληνικά νησιά και φυσικά τα διάσημα λόγια Ελλήνων φιλοσόφων. H παρουσία τους στα duty free των ελληνικών αεροδρομίων αποτελεί μία όαση ανάμεσα στα κιτς σουβενίρ που προσφέρονται στους τουρίστες. Η πιο αναπάντεχη εξέλιξη είναι ωστόσο ότι η Ιαπωνία είναι εκείνη χώρα που επιφύλασσε θερμή υποδοχή στη Thiki με αποτέλεσμα τη σύναψη συνεργασίας με μία εταιρεία στο Τόκιο. Σειρά είχαν η Αυστραλία, οι ΗΠΑ και η Ευρώπη.
Η Νάντια Συνετού μίλησε στην HuffPost Greece για το πώς τα κατάφερε, για τις επιχειρηματικές της κινήσεις και για τα μελλοντικά σχέδια της Thiki.
Πόσο εύκολο ήταν να κάνετε την πραγματικότητά σας ιδέα; Τι εμπόδια αντιμετωπίσατε και συνεχίζετε πιθανώς να αντιμετωπίζετε;
Το μεγαλύτερο εμπόδιο σε μια νέα επιχείρηση είναι το κράτος. Από την φορολόγηση μέχρι την γραφειοκρατία. Δεν είναι κοντά στην ανάπτυξη, αντιθέτως την πολεμάει. Βλέποντας πάντα θετικά, πιστεύω ίσως αυτή η υπερπροσπάθεια τελικά για επιβίωση στο χώρο να μας πεισμώνει και να μας κάνει να προσπαθούμε για υψηλότερους στόχους. Με εξαίρεση το κράτος, αυτό που έχω παρατηρήσει με μεγάλη μου λύπη είναι ότι η αξιοκρατία και η ειλικρίνεια στη χώρα μας τείνουν να εκλείψουν. Στην Ελλάδα, σε σύγκριση με το εξωτερικό, σε αρκετές περιπτώσεις η ιδιοτέλεια και οι γνωριμίες κυριαρχούν και οδηγούν τις συναλλαγές, υπονομεύοντας τις φιλότιμες προσπάθειες που κάνει μία νεοφυής επιχείρηση χωρίς «διασυνδέσεις». Πιστεύω πάντως ότι με προσοχή, υπομονή, επιμονή και προσπάθεια τα εμπόδια ξεπερνιούνται.
Από που αντλήσατε και συνεχίζετε να αντλείτε την έμπνευσή σας;
Aρχικά, από την Ελλάδα. Έχουμε την ομορφότερη χώρα του κόσμου. Η ιστορία μας και ο πολιτισμός μας είναι ανεξάντλητες πηγές έμπνευσης. Τα ταξίδια είναι επίσης μια μεγάλη πηγή έμπνευσης. Μαζεύω στοιχεία και εμπειρίες από κάθε χώρα που επισκέπτομαι. Η Thiki συλλέγει στοιχεία και φιλτράρει κουλτούρες, αυτό την κάνει αποδεκτή και αρεστή στους πελάτες της παγκοσμίως. Συνδυάζει το κλασικό με το μοντέρνο.
Τι μπορούμε να βρούμε στην Thiki;
Η Thiki άρχισε με θήκες κινητών για iPhone, οι οποίες έχουν γνωμικά αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων και φωτογραφίες από την προσωπική μου συλλογή με εικονογραφήσεις σε απλό σχεδιασμό. Πολύ σύντομα επεκτάθηκε και σε άλλες θήκες, όπως μαξιλαροθήκες, θήκες για iPad, νεσεσέρ. Στη συνέχεια, η επιτυχία με ώθησε για περισσότερους κωδικούς οπως κούπες, σουβέρ, μαγνητάκια, τσάντες ακόμα και πετσέτες θαλάσσης. Η τελευταία δημιουργία μου είναι παιδικά μπουρνούζια και κάνουν θραύση στο εξωτερικό.
Ποια ήταν η ανταπόκριση του κόσμου;
Η μεγάλη απήχηση σε παγκόσμιο επίπεδο μου δίνει τη δύναμη και την ενέργεια για να συνεχίσω. Με μεγάλη χαρά λαμβάνω μηνύματα από τουρίστες που ρωτάνε που μπορούν να βρουν τα προϊόντα και αν στο αεροδρόμιο που θα επισκεφθούν στη χώρα μας, υπάρχουν προϊόντα της εταιρείας. Τα Duty Free Shops είναι το κεντρικό κανάλι διανομής στην Ελλάδα και αποτέλεσαν το πρώτο εισιτήριο απογείωσης του brand.
Ποια είναι η άποψή σας για την ελληνική μόδα σήμερα;
Εκτιμώ και θαυμάζω το ταλέντο των Ελλήνων σχεδιαστών. Πιστεύω ότι αν υπήρχαν οι υποδομές για να βοηθήσουν τις προσπάθειες που γίνονται, θα ακούγαμε στο παγκόσμιο στερέωμα και για την ελληνική μόδα.
Πείτε μου μερικούς σχεδιαστές, Έλληνες και ξένους, που θαυμάζετε και γιατί;
Ο Minas είναι ο αγαπημένος μου καλλιτέχνης παγκοσμίως. Η φιλοσοφία και η αρμονία στο σχεδιασμό του εκφράζουν την τελειότητα της αισθητικής.
Ποια είναι τα fashion icons που σας εμπνέουν;
Η Kate Moss είναι πλέον διαχρονική ως fashion icon. Επίσης, αγαπώ την φιλοσοφία του Helmut Lang για την πλούσια απλότητα του.
Εξάγετε τις δημιουργίες σας και στο εξωτερικό;
Το καλοκαίρι είχα την ευχάριστη έκπληξη να δεχτώ πρόταση συνεργασίας από μια εταιρεία στο Τόκιο. Η Τhiki έλαβε μέρος για πρώτη φορά στη διεθνή εμπορική έκθεση Tokyo Gift Show με μεγάλη επιτυχία, ενώ φέτος θα λάβει ξανά μέρος. Οι Ιάπωνες αγαπούν την Ελλάδα και το μίνιμαλ σχεδιασμό. Μια άλλη ευχάριστη έκπληξη ήταν όταν δέχτηκα το e-mail ενός πολύ γνωστού Αυστραλιανού οίκου με δραστηριότητες σε παγκόσμια κλίμακα, ο οποίος ζήτησε να εκπροσωπήσει την Thiki στην Αυστραλία. Η συνεργασία μας ξεκίνησε τον προηγούμενο μήνα και τα προϊόντα διατίθενται στα μαγαζιά του στο Σίδνεϊ και την Μελβούρνη.
Εκτός από τις εξαγωγές στην Ιαπωνία και την Αυστραλία, προϊόντα της Thiki υπάρχουν σε καταστήματα στην Αμερική και στην Ευρώπη.
Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;
Να αποκτήσω περισσότερα σημεία πώλησης στο εξωτερικό, καθώς και να δημιουργήσω ένα κατάστημα καταστήματος Thiki στην Αθήνα.