Στην διατήρηση της σκληρής λιτότητας και μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος επιμένουν οι δανειστές

Στην διατήρηση της σκληρής λιτότητας και μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος επιμένουν οι δανειστές
Sooc

Στο κυνήγι για τον περιορισμό του στόχου των πλεονασμάτων μετά το 2018 παραμένει προσηλωμένη η κυβέρνηση, παρά την κατηγορηματική αντίθεση των Ευρωπαϊκών θεσμών. Η επιθυμία της κυβέρνησης προσκρούει στις εμμονές των δανειστών για διατήρηση της σκληρής λιτότητας στην Ελλάδα και μετά την ολοκλήρωση του υφιστάμενου προγράμματος.

Ωστόσο το τελευταίο διάστημα έχουν προκύψει και νέοι φόβοι στους κόλπους των Θεσμών οι οποίοι έχουν να κάνουν με τον πολιτικό σχεδιασμό που μπορεί να έχει η κυβέρνηση για το επόμενο διάστημα. Στις Βρυξέλλες αλλά και στο Βερολίνο εκτιμούν ότι η κυβέρνηση διεκδικεί την πολυπόθητη «δημοσιονομική ανάσα», προκειμένου να προχωρήσει με μεγαλύτερη ευχέρεια στην προετοιμασία της προεκλογικής της ατζέντας, όποτε και αν αποφασίσει ο πρωθυπουργός να πάει σε εκλογές.

Στην κυβέρνηση δεν σχολιάζουν (τουλάχιστον προς το παρόν) αυτά τα σενάρια, με στελέχη του υπουργείου Οικονομικών να αναφέρουν ότι στόχος παραμένει η διαπραγμάτευση να φέρει μικρότερα πρωτογενή πλεονάσματα μετά το 2018, προκειμένου να υπάρξουν μεγαλύτερα περιθώρια ανάπτυξης στην οικονομία.

Προκειμένου η Αθήνα να κερδίσει χρόνο για την αποτύπωση στο νέο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) των στόχων του πλεονάσματος μετά το 2018, έχει διαμηνύσει στους δανειστές ότι αυτό δεν μπορεί να είναι έτοιμο πριν οριστικοποιηθούν τα βραχυπρόθεσμα μέτρα διευθέτησης του χρέους.

Ως εκ τούτου η κυβέρνηση μεταθέτει την κατάθεση του ΜΠΔΣ για το νέο έτος, αφού πρώτα κατά τη διάρκεια της δεύτερης αξιολόγησης συμφωνηθούν με τους δανειστές οι αλλαγές που θα επιφέρουν στους δημοσιονομικούς στόχους οι βραχυπρόθεσμες παρεμβάσεις στο χρέος.

Αυτό σημαίνει ότι το νέο Μεσοπρόθεσμο που θα καταρτίσει θα αφορά την τετραετία 2018-2021 και όχι τα έτη 2017-2020 που προβλέπει το υφιστάμενο σχέδιο του Προγράμματος. Εκεί θα αποτυπώνονται οι στόχοι των πρωτογενών πλεονασμάτων και για μετά το 2018, διάστημα για το οποίο η κυβέρνηση επιδιώκει τη δημοσιονομική χαλάρωση.

Όπως έχει γράψει η HuffPost Greece, κυβερνητικά στελέχη αναφέρουν ότι «η Ελλάδα θα ήθελε οι στόχοι για το 2019-2020 να μειωθούν στο 2% και 1,7% αντίστοιχα», σενάριο το οποίο όμως δεν γίνεται αποδεκτό από τους δανειστές. Ωστόσο όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές οι πολύ χαμηλοί στόχοι για το πρωτογενές πλεόνασμα είναι δύσκολο αυτή τη στιγμή να γίνουν αποδεκτοί από τους θεσμούς.

Υπό αυτές τις συνθήκες η Αθήνα επιμένει ότι οι στόχοι για το 2019 και το 2020 θα πρέπει να μειωθούν στο 2,5% και 2% του ΑΕΠ αντίστοιχα. Στελέχη του υπουργείου Οικονομικών εκτιμούν ότι παρά την αρνητική στάση που κρατούν οι θεσμοί σε οποιαδήποτε κουβέντα αφορά τη μείωση των στόχων του προγράμματος, είναι εφικτό η κυβέρνηση να πείσει τους δανειστές ότι αυτή η αλλαγή θα βοηθήσει να επιτευχθούν οι στόχοι και παράλληλα να αναπτυχθεί η Οικονομία.

Ωστόσο μετά τις διαδοχικές αρνήσεις των δανειστών το πιο πιθανό σενάριο είναι να διατηρηθεί το βασικό σενάριο των πρωτογεννών πλεονασμάτων 3,5% του ΑΕΠ έως και το 2020, συνοδευόμενο ωστόσο με ένα «αστερίσκο» για τη διετία 2019-2020, ότι οι στόχοι θα επανεξεταστούν στο μέλλον εφόσον το πρόγραμμα παραμένει «εντός τροχιάς».

Σε αυτό το κλίμα το υπουργείο Οικονομικών θα καταθέσει τη Δευτέρα το προσχέδιο του προϋπολογισμού το οποίο θα αποτυπώνει με ακρίβεια τις προβλέψεις των δανειστών και τους στόχους που έχουν συμφωνηθεί για την επόμενη χρονιά. Το προσχέδιο που θα κατατεθεί για να αλλάξει στην τελική του μορφή το Νοέμβριο, αλλά και στους στόχους που θα αποτυπώνονται στο ΜΠΔΣ, θα είναι βασισμένο σε στόχο ανάπτυξης 2,7% του ΑΕΠ το 2017.

Δημοφιλή