Πάνω από τους μισούς ερωτηθέντες στα κράτη-μέλη της ΕΕ (57%) και περίπου εννέα στους δέκα Έλληνες (87%), «δεν πιστεύουν ότι τα εθνικά τους ΜΜΕ είναι ελεύθερα από πολιτικές ή εμπορικές πιέσεις» σύμφωνα με έρευνα του Ευρωβαρόμετρου για το 2016.
Όσον αφορά τα εθνικά δημόσια ΜΜΕ, το 90% των Ελλήνων θεωρεί ότι δεν είναι απαλλαγμένα από πολιτικές πιέσεις, έναντι 60% των Ευρωπαίων. Επιπλέον, στην Ελλάδα το 52% θεωρεί ότι τα ΜΜΕ δεν παρέχουν ποικιλία αντιλήψεων και απόψεων, έναντι 31% στην ΕΕ. Στην ερώτηση «πιστεύετε ότι τα εθνικά ΜΜΕ παρέχουν αξιόπιστες πληροφορίες», θετικά απάντησε το 26% των Ελλήνων ερωτηθέντων, έναντι 53% στην ΕΕ.
Σημειώνεται, ότι τόσο οι Έλληνες, όσο και ο μέσος όρος των Ευρωπαίων πολιτών, κατατάσσουν το ραδιόφωνο ως το πιο αξιόπιστο μέσο ενημέρωσης στη χώρα τους, με ποσοστό 40% και 66%, αντιστοίχως. Στη δεύτερη θέση των «αξιόπιστων ΜΜΕ», οι Έλληνες κατατάσσουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με ποσοστό 38%, έναντι 32% στην ΕΕ. Ωστόσο, οι Ευρωπαίοι πολίτες θεωρούν, κατά μέσο όρο, πιο αξιόπιστο μέσο τις εφημερίδες και την τηλεόραση, με ποσοστό 55%. Αντιθέτως, μόλις το 33% των Ελλήνων ερωτηθέντων δήλωσαν ότι θεωρούν αξιόπιστο μέσο τις εφημερίδες και μόλις το 16% την τηλεόραση.
Εξάλλου, στην ερώτηση «πιστεύετε ότι το όργανο που επιβλέπει τα οπτικοακουστικά μέσα στη χώρα σας είναι ελεύθερο και ανεξάρτητο από πολιτικές, κυβερνητικές ή εμπορικές πιέσεις», θετικά απάντησε το 19% των Ελλήνων, έναντι 37% των Ευρωπαίων και αρνητικά το 74% των Ελλήνων, έναντι 46% των Ευρωπαίων.
Όσον αφορά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το 75% των Ευρωπαίων και το 61% των Ελλήνων, οι οποίοι συμμετέχουν σε συζητήσεις σε αυτά, δηλώνουν ότι έχουν υπάρξει μάρτυρες ή έχουν υποστεί διαδικτυακή κακοποίηση, ρητορική μίσους ή απειλές. Σχεδόν οι μισοί από αυτούς (48% των Ευρωπαίων και 34%των Ελλήνων) δηλώνουν ότι καταλήγουν να αποθαρρύνονται από τη συμμετοχή σε συζητήσεις.
(με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ)