Μεταξύ των έξι πρώτων θέσεων παγκοσμίως κατατάσσεται πλέον η Ελλάδα όσον αφορά στην τιμή της αμόλυβδης, με τη νέα αύξηση στον ειδικό φόρο κατανάλωσης καυσίμων, όπως σημειώνεται σε δημοσίευμα της «Καθημερινής»: Επίσης, η χώρα μας πλασάρεται στην πρώτη 15άδα και με βάση της λιανική τιμή χρέωσης του πετρελαίου κίνησης.
Όπως σημειώνεται, το οικονομικό επιτελείο φαίνεται να ποντάρει στο ότι η νέα φορολογική επιβάρυνση στις τιμές των καυσίμων θα φέρει στα κρατικά ταμεία 670 εκατ. περισσότερα μέσα στο 2017 συγκριτικά με το 2016, «εκτιμώντας πως το κύμα ανατιμήσεων που ήδη σαρώνει την αγορά από την Πρωτοχρονιά δεν θα επηρεάσει την κατανάλωση».
Η πτώση της κατανάλωσης είναι συνεχής κατά τη διάρκεια των μνημονίων, ενώ μόνο οι πωλήσεις της αμόλυβδης έχουν συρρικνωθεί κατά περισσότερο από ένα δισ. λίτρα σε ετήσια βάση. Ακόμη, τα δημόσια έσοδα αναμένεται να επηρεαστούν και από τη «στροφή» στην πετρελαιοκίνηση, με το ΥΠΟΙΚ να προσπαθεί να περιορίσει τη ζημιά αυξάνοντας πιο πολύ τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης από ό,τι στην αμόλυβδη.
Όπως σημειώνεται στο δημοσίευμα, για κάθε λίτρο που «μετατοπίζεται» από την αμόλυβδη στο πετρέλαιο κίνησης, το Δημόσιο χάνει έσοδα της τάξης των 34 λεπτών.
Επίσης, μεταξύ των στόχων όσον αφορά στα καύσιμα, τα πράγματα έχουν ως εξής:
1: Από τον ΦΠΑ των πετρελαιοειδών το ΥΠΟΙΚ υπολόγιζε να εισπράξει 1,747 δισ. ευρώ το 2016. Μέχρι τον Νοέμβριο είχαν συγκεντρωθεί 1,435.
2: Από τον ΕΦΚ στα ενεργειακά προϊόντα, ο στόχος είχε οριστεί στην είσπραξη 4,124 δισ. Στο 11μηνο καταγραφόταν απόκλιση της τάξεως των 35 εκατ. ευρώ. Συγκριτικά με το 2015, το 2016 θα κλείσει με νέα μείωση εσόδων από τους φόρους καυσίμων. Και το 2015 είχε προϋπολογιστεί ότι θα συγκεντρωθούν 2,276 δισ. ευρώ από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στις βενζίνες και τελικώς εισπράχθηκαν 2,174 δισ. ευρώ, δηλαδή 102 εκατ. ευρώ λιγότερα. Ο στόχος του προϋπολογισμού του 2017 περιλαμβάνει εκτίναξη των εσόδων από τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης των ενεργειακών προϊόντων κατά 4,51 δισ. ευρώ και έσοδα από τον ΦΠΑ στα 1,879 δισ. ευρώ από 1,594 δισ. ευρώ το 2016.
Αξίζει να σημειωθεί πως όσον αφορά στην κατανάλωση, στην αμόλυβδη οι πωλήσεις έφταναν το 2010 στα 3,422 δισ. λίτρα, και το 2015 με σημαντική πτώση συγκριτικά με το 2014, περιορίστηκαν στα 2,349. δισ. λίτρα. Στο πετρέλαιο θέρμανσης, η πτώση έφτασε στο 52% το διάστημα 2010-2015, και στο πετρέλαιο κίνησης παρατηρείται στασιμότητα στα επίπεδα των 2,5 δισ. λίτρων.