Πέντε επιχειρηματικά λάθη στη μετά Covid εποχή.
Open Image Modal
Hispanolistic via Getty Images

Καθώς η μετά Covid εποχή πλησιάζει για όλο το επιχειρείν, με τους πιο αισιόδοξους να θεωρούν ότι έχουμε ήδη εισέλθει σε αυτήν, ο κάθε entrepreneur προσπαθεί να τοποθετηθεί στη νέα πραγματικότητα (γιατί πρόκειται όντως για μία νέα πραγματικότητα, αυτό δεν μπορεί να το αρνηθεί κανείς) όσο καλύτερα μπορεί. 

Στην προσπάθειά του αυτή θα έχει μικρές ή μεγάλες επιτυχίες, αλλά και αρκετά λάθη. Τα λάθη είναι όλα μέσα στο πρόγραμμα – ο Steve Jobs έκανε τουλάχιστον 5 μεγάλα στην καριέρα του, όπως για παράδειγμα ο Apple Lisa του 1983. Όμως, κάποια λάθη μπορούν να προβλεφθούν! Αυτό ακριβώς πραγματεύομαι στο άρθρο μου που ακολουθεί.  

Οπισθοχώρηση στην ψηφιοποίηση 

Η πανδημία οδήγησε σε μία άνευ προηγουμένου ψηφιοποίηση κάθε επιχείρησης, σε χρόνο σχεδόν μηδέν. Ακόμη και επιχειρήσεις που είχαν μείνει στην εποχή των “ελληνικών ταινιών” αναγκάστηκαν εν μία νυκτί να μάθουν τι είναι Zoom, Teams και Skype, να ασχοληθούν επιτέλους με τα social media, αλλά και να ενεργοποιήσουν το e-shop που πάντα ήθελαν και ποτέ δεν προλάβαιναν. 

Όμως, ο ψηφιακός κόσμος είναι σαν ένα καθαρόαιμο άλογο κούρσας που δεν σταματά ποτέ. Όταν η πανδημία, με το καλό, μας “αποχαιρετίσει”, μην κάνετε το λάθος να τον αποχαιρετήσετε. Το e-shop δεν πρέπει να εγκαταλειφθεί στην τύχη του επειδή ξαναμπήκαν πελάτες στο κατάστημα. Το ίδιο και τα social media, και όλα τα καινούρια στοιχεία που έβαλε στο επιχειρείν σας η ψηφιοποίηση. 

Αποεπένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό 

Τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό, βλέπουμε ήδη κάποια δείγματα φαινομένου “ελατηρίου” στην αγορά. Εάν τα πράγματα πάνε, όπως όλες οι ενδείξεις δείχνουν, καλύτερα για σχεδόν κάθε τομέα του επιχειρείν, μην προσπαθήσετε να αντιμετωπίσετε τον νέο φόρτο εργασίας με τις παλιές συνθήκες Covid. 

Ναι, πραγματικά, επί Covid είχατε μείνει ελάχιστοι στην επιχείρηση και καταφέρατε να την κρατήσετε ζωντανή. Όμως, η τότε αποεπένδυση δεν μπορεί να συνεχιστεί διότι γρήγορα από “τρεις κι ο κούκος” θα μείνετε εσείς και ο κούκος. Δείτε τις ανάγκες σας και επενδύστε τώρα σε ανθρώπινο δυναμικό. Όσο αργείτε, τόσο οι καλύτεροι θα καταλήγουν στους ανταγωνιστές σας.   

Κώφωση στις νέες τάσεις 

Σας έχω νέα. Μετά την πανδημία το νόμισμα του πλανήτη δεν θα είναι ούτε το δολάριο, ούτε το ευρώ, ούτε το γιουάν. Θα είναι το περιβάλλον. Η τάση που ήδη είχε εμφανιστεί προ Covid για ένα επιχειρείν που θα δίνει έμφαση στην υπευθυνότητα και στις περιβαλλοντικές δράσεις δεν θα κορυφωθεί απλά – θα είναι μονόδρομος. 

Όταν ο πετρελαϊκός κολοσσός Shell δεσμεύεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα, όταν οι αυτοκινητοβιομηχανίες κάνουν αγώνα δρόμου προς το ηλεκτρικό αυτοκίνητο, εσείς, ανεξαρτήτως μεγέθους επιχείρησης, δεν μπορείτε να κωφεύετε στις νέες τάσεις. 

Υπερβολική ευφορία 

Υπάρχει και το άλλο άκρο, ειδικά εάν σαν άνθρωπος είστε φύσει αισιόδοξος και κάπως ριψοκίνδυνος. Μία μετά Covid κατάσταση υπερβολικής ευφορίας, όπου μοτιβάρετε τους ανθρώπους σας λέγοντάς τους ότι πλέον “ο ουρανός είναι το όριο” και ότι τώρα θα μπουν μέσα στο γήπεδο “να ρίξουν 5 γκολάκια” στον ανταγωνισμό. 

Σκεφθείτε: η πανδημία μπορεί να είναι στο τελείωμά της, αλλά όλα τα υπόλοιπα, τεράστια προβλήματα του πλανήτη είναι εδώ.

Πρώτο από όλα; Τα υπερχρεωμένα κράτη των οποίων οι κυβερνήσεις κλωτσάνε το τενεκεδάκι για τον επόμενο. Ως συνήθως, τη μελλοντική κρίση θα την πληρώσει η αγορά. Για αυτό, αισιοδοξία ναι, ευφορία όχι. 

Παράλειψη γενικού επανελέγχου 

Το τέλος της πανδημίας σημαίνει γενικό reboot σε κάθε πτυχή της επιχείρησής σας από το μεγαλύτερο μέχρι το μικρότερο. ΜΗΝ το παραλείψετε. Τίποτα δεν θα είναι πια ίδιο με πριν, από τον τρόπο που οι καταναλωτές επικοινωνούν μαζί σας μέχρι τη διαχείριση της εφοδιαστικής σας αλυσίδας.  

Πρώτες ύλες που πιθανόν να έρχονταν από την Κίνα ίσως να είναι δύο ή και τρεις φορές ακριβότερες πλέον. Άτομα στο προσωπικό σας είναι πιθανό να μπορούν να συνεχίσουν με τηλεργασία, προσφέροντάς σας οικονομίες κλίμακος. Και ούτω καθεξής. Ελέγξτε τα πάντα!

 ***

Θέμης Σαρανταένας

Σύμβουλος Μάρκετινγκ