Η κινητικότητα ως υπηρεσία, γνωστή με το ακρωνύμιο MaaS (Mobility as a Service), παρόλο που αποτελεί μία δημοφιλή έννοια στο τομέα των μεταφορών διεθνώς, σε εθνικό επίπεδο παραμένει μία άγνωστη έννοια πέραν ανθρώπων και επαγγελματιών του χώρου. Όμως τι σημαίνει η έννοια αυτή; Πρακτικά αποτελεί την παρουσίαση, με ενοποιημένο τρόπο, διαφόρων υπηρεσιών κινητικότητας τόσο από τον δημόσιο όσο και από τον ιδιωτικό τομέα συνήθως μέσω μίας εφαρμογής.
Ήδη από το 2014 ξεκινούν οι πρώτες πιλοτικές εφαρμογές ενώ σε πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες όπως τις Βρυξέλλες και τη Βιέννη λειτουργούν τα τελευταία χρόνια ΜaaS εφαρμογές. Η MaaS όμως για να λειτουργήσει με επιτυχία σε μια πόλη και να υιοθετηθεί ευρέως θα πρέπει να είναι ελκυστική τόσο για τους πολίτες όσο και για τους ταξιδιώτες όσον αφορά το σύνολο των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Όσον αφορά τα καθ’ υμάς και τις συγκοινωνίες στην Αθήνα αυτές κυρίως πραγματοποιούνται μέσω δημόσιων μέσων μεταφοράς. Υπάρχει επίσης σημαντικός αριθμός πολιτών που επιλέγει για την μετακίνησή του την χρήση επιβατικών οχημάτων ιδιωτικής χρήσης. Ενώ τέλος το παζλ των μέσων κινητικότητας συμπληρώνουν, σε μικρότερο ποσοστό, επιλογές μικροκινητικότητας όπως ηλεκτρικά πατίνια, ηλεκτρικά ποδήλατα και ηλεκτρικά microcars.
Μερικές φορές όμως για την μετακίνηση ενός πολίτη/τουρίστα απαιτείται ο συνδυασμός μέσων και υπηρεσιών κινητικότητας.
Στην Αθήνα, δυστυχώς, δεν υφίσταται μία πλατφόρμα ή εφαρμογή που να εξυπηρετεί τον σκοπό αυτό με ενοποιημένο τρόπο. Ένας πολίτης ή τουρίστας που επιθυμεί να αξιοποιήσει τις διαθέσιμες υπηρεσίες κινητικότητας θα πρέπει να «κατεβάσει» τουλάχιστον 7 διαφορετικές εφαρμογές στο κινητό του ενώ παρατηρείται και άγνοια για την ύπαρξη αυτών.
Ύστερα από έρευνα σε δείγμα πολιτών της Αθήνας, ένας στους δύο πολίτες δηλώνει λίγο ευχαριστημένος όσον αφορά τις διαθέσιμες υπηρεσίες κινητικότητας εντός της Αθήνας ενώ το 98,1% των συμμετεχόντων εξέφρασε την επιθυμία δημιουργίας μίας ενοποιημένης εφαρμογής/πλατφόρμας με όλες τις διαθέσιμες υπηρεσίες κινητικότητας που λειτουργούν εντός της Αθήνας.
Ήδη μέσα στο 2022 ξεκίνησαν να διαφαίνονται τα πρώτα σημάδια ενός τέτοιου εγχειρήματος στην πόλη της Αθήνας. Συγκεκριμένα ξεκίνησε η πιλοτική δοκιμή χρήσης αντίστοιχης εφαρμογής μέσω ευρωπαϊκού έργου όπου υπήρξε η συνεργασία τόσο του δημόσιου όσο και του ιδιωτικού τομέα.
Θεωρώ ότι η νοοτροπία αλλάζει στην Ελλάδα και μπορούν να επιτευχθούν τέτοιες συνέργειες όχι μόνο σε πιλοτικό αλλά και σε πιο σταθερό επίπεδο. Ενδεικτικό παράδειγμα καλής πρακτικής αποτελεί το νησί της Αστυπάλαιας όπου παρέχονται ήδη υπηρεσίες κινητικότητας ως αποτέλεσμα τέτοιων συνεργειών .
Γιατί όχι και στην Αθήνα λοιπόν;
Καιρός είναι να αγαπήσουμε την πόλη μας ξανά και να αναβαθμίσουμε το τουριστικό μας προϊόν.