«Αλλο το οικόπεδο, άλλο το στολίδι. Με το μπριγιάν, μας παντρεύονται, μας ... οικοπεδοποιούν - μας το δίνουν και πλέον (γαμπρός και πεθερά νομίζουν ότι) είσαι απόκτημά τους. Το δικό μου το κόσμημα, όπως έχει πει ο Αγγελος Δεληβορριάς, είναι απαλλαγμένο από το χρηματιστηριακό του αντίβαρο. Ξαναγυρίζει στο πρωτογενές, όταν το κόσμημα ήταν απλό στολίδι έτσι ώστε να μπορεί να συγκινεί όλους».
Κάπως έτσι η Καίτη Ταζεδάκη που με δεκαετίες θητείας στον χώρο του ελληνικού κοσμήματος και με ορμητήριο το περίφημο «Πετράδι» της οδού Βουκουρεστίου στάθηκε η αιτία (μαζί με άλλους μεγάλους ομότεχνούς της) να βρει θέση σε μεγάλα Μουσεία, γκαλερί και Πινακοθήκες, προσδιορίζει την δική της «εμπλοκή» με το κόσμημα που εκφράζει την προσωπική της κοσμοθεωρία και φιλοσοφία ζωής.
Και ήταν το σύνολο της πορείας της στο χώρο αλλά και η δημιουργία του κοσμήματος με την πιστόλα της ελληνίδας της επανάστασης που για το επετειακό έτος της Ελληνικής Ανεξαρτησίας που έδωσε την ευκαιρία μιας κουβέντας μαζί της.
- Πώς και πότε αποφασίσατε ότι θα θέλατε να ασχοληθείτε με το κόσμημα;
Την βασική ώθηση μου την έδωσε η συνεργασία μου με γνωστούς Ελληνες αρχιτέκτονες (Τομπάζης, Βικέλας, Φωτιάδης ,Μπογδάνος κ.α) το 1981.Εκαναν τα σχέδια και το «Πετράδι» τα υλοποίησε. Επί δύο συνεχή χρόνια τα είχαμε εκθέσει στην γκαλερί Ζουμπουλάκη. Ζήλεψα και ξεκίνησα δειλά - δειλά να δημιουργώ (σχέδιο, εκτέλεση ) τα δικά μου κοσμήματα.
- Τι ήταν αυτό που πιστεύετε ότι έκανε το «Πετράδι» σήμα - κατατεθέν μιας ολόκληρης εποχής;
Το ότι από την αρχή θεώρησα το κόσμημά μου μέρος της καθημερινής μας ζωής. Λόγω του μεγέθους τους τα είχα χαρακτηρίσει «στολίδια». Οπως ακριβώς ένα φαρδύ κέντημα πάνω σε μια λαιμόκοψη ρούχου ή ένα μεγάλο κεντημένο λουλούδι σε μια μπλούζα ή ένα μεγάλο βραχιόλι αντί μια φαρδιά κεντημένη μανσέτα. Ετσι έδινα την δυνατότητα στις γυναίκες να συνδυάσουν τα αληθινά τους κοσμήματα.
- Στην πορεία σας μετράτε συνεργασίες με το Μουσείο Μπενάκη, την Εθνική Πινακοθήκη, το Μέγαρο Μουσικής κι άλλους φορείς πολιτισμού. Τι είναι αυτό πιστεύετε που εξασφάλισε στις δημιουργίες σας το «διαβατήριο» γι′ αυτούς τους χώρους;
Δεν είμαι μάλλον εγώ αρμόδια να απαντήσω.... Ισως, όμως, να μπορώ να πω το το κόνσεπτ του γλυπτικού κοσμήματος - η μορφοποίηση των σχημάτων, κυρίως της φύσης γενικότερα (ηλιοβασιλέματα, κύματα, λουλούδια, καρποί) να ήταν και το δικό τους ζητούμενο. Στην συνεργασία μου με το Μέγαρο Μουσικής, συνάδελφός σας είχε γράψει: «Μουσικά κοσμήματα στο Μέγαρο».
- Μιλήστε μας για το κόσμημα που δημιουργήσατε για την επέτειο της Ελληνικής Επανάστασης.
Ηταν πολύ μεγάλη η συμμετοχή, η παρουσία της ελληνίδας στον Αγώνα για την Ανεξαρτησία της Ελλάδας. Ενοιωσα την ανάγκη κάπως να εκφράσω τις θυσίες της. Το ολόψυχο δώσιμό της. Με την καρδιά, την ψυχή και την πιστόλα της.
- Ποια ηρωίδα της Επανάστασης σας εμπνέει; Σε ποια θα το αφιερώνατε και γιατί;
Σε κάθε μια από τις γυναίκες που σκοτώθηκαν, γκρεμοτσακίστηκαν στο χορό του Ζαλόγγου. Γιατί και εγώ με την καρδιά μου σκέπτομαι και ενεργώ! Σπάνια με το μυαλό... και γκρεμοτσακίζομαι φυσικά.
- Τι αποκτούν οι δημιουργίες που κάνετε με την πάροδο του χρόνου;
Διαχρονικότητα! Οπως είχε πει ο Αγγελος Δεληβοριάς «τα κοσμήματα της Καίτης δεν είναι χρυσά, δεν είναι ασημένια, πράγμα που σημαίνει ότι απαλλαγμένα από το χρηματιστηριακό τους αντίβαρο ξαναγυρίζουν στο πρωτογενές, όταν το κόσμημα ήταν απλό στολίδι έτσι ώστε να μπορεί να συγκινεί όλους».
- Τι σας έχει κληροδοτήσει μετά από τόσες δεκαετίες ως φιλοσοφία ζωής η ενασχόλησή σας με το κόσμημα;
Keep on walking
- Που μπορεί να βρει κανείς σήμερα κοσμήματά σας;
Προς ο παρόν να έρθει σε επικοινωνία μαζί μου μέσω inbox στην σελίδα μου στο facebook. Σύντομα θα σας ενημερώσω για νεότερα.
- Δεν είστε λάτρης του παρελθόντος αλλά του παρόντος και του μέλλοντος. Σε τι προσβλέπετε;
Σαφώς είμαι και εγώ λάτρης της ιστορίας μας και του πολιτισμού μας. Στο παρόν με ιντριγκάρει η τεχνολογία! Η απίστευτη ταχύτητα σε καθημερινές καινούργιες εφευρέσεις. Βέβαια η περιθωριοποίησή μας στον ψηφιακό κόσμο με ενοχλεί πολύ. Πιστεύω απόλυτα στην, όποιου είδους, ανθρώπινη επαφή. Οσο για το μέλλον, θέλω ανθρώπους με μεγάλη καρδιά, ακονισμένη ευαισθησία και ακονισμένη αισθητική τόσο στην ματιά όσο και στην γλώσσα τους.