Η είδηση, ότι σε νοσοκομείο μεταφέρθηκαν στις 2 τα ξημερώματα οκτώ ανήλικοι μαθητές Λυκείου από υπερβολική κατανάλωση, πιθανώς νοθευμένου, αλκοόλ σε γνωστό νυκτερινό κέντρο της Λ. Βουλιαγμένης, όπου διοργανώνονται μαθητικές εκδηλώσεις( πάρτι), προκάλεσε απορίες και αγανάκτηση στη κοινή γνώμη για το πώς επιτρέπει η Πολιτεία και η Αστυνομία να συμβαίνουν παρόμοια περιστατικά.
Κατά δημοσιογραφικές πληροφορίες παρόμοιο περιστατικό είχε συμβεί στο ίδιο κέντρο το προηγούμενο βράδι χωρίς όμως παρέμβαση της Αστυνομίας.
Φαίνεται ότι περιστατικά υπερβολικής κατανάλωσης αλκοόλ από ανηλίκους συμβαίνουν συχνά όχι μόνο στο Κέντρο αλλά και στη Περιφέρεια, σε εκδηλώσεις μαθητών που οργανώνονται σε νυκτερινά κέντρα με συναίνεση των γονέων. Έχουν δε καταγραφεί σχετικές καταγγελίες και επεμβάσεις της αστυνομίας χωρίς να δοθεί περαιτέρω δημοσιότητα ή να ληφθούν από τους αρμόδιους κάποια μέτρα για το περιορισμό ή τον έλεγχο αυτού του φαινόμενου.
Η απάντηση στο παραπάνω ερώτημα είναι απλή: το επιτρέπουν τα παραθυράκια του νόμου και η ανυπαρξία διοικητικού και αστυνομικού ελέγχου, που οφείλεται στην έλλειψη σαφών κανόνων αδειοδότησης των νυκτερινών κέντρων και στον έλεγχο λειτουργίας τους. Στο συγκεκριμένο κέντρο υπήρχε μόνο ένας 20χρονος προσωρινός υπεύθυνος και η Αστυνομία προσπαθεί να εντοπίσει τους πραγματικούς επιχειρηματίες.
Επίσης να τονίσουμε τις ατελείς νομοθετικές ρυθμίσεις και το μη σαφή καθορισμό των αρμοδιοτήτων των οργάνων ελέγχου και της αστυνομίας, που συνήθως επεμβαίνει μόνο όταν τελούνται ποινικά αδικήματα. Στην έλλειψη πρωτοβουλιών για τον προληπτικό έλεγχο από τις υπηρεσίες επιθεώρησης και ελέγχου με ενδεχόμενο εφησυχασμό και όσμωση των υπηρεσιών και τα πάντα να τα σκεπάζει ο φόβος της μαφίας του υποκόσμου, που παρέχει προστασία στα νυκτερινά κέντρα και διαχρονικά καμιά κυβέρνηση να μη μπορεί να καταστείλει.
Το άρθρο 4 ν.3730/2008 ορίζει: Απαγορεύεται σε ανηλίκους η είσοδος και η παραμονή καθώς και η οποιαδήποτε μορφής απασχόληση σε κέντρα διασκέδασης και αμιγή μπαρ καθώς και η κατανάλωση αλκοολούχων ποτών σε όλα τα δημόσια κέντρα εξαιρουμένων των ιδιωτικών εκδηλώσεων. Με βάση το παραθυράκι αυτό του νόμου διοργανώνονται από τις δεκαπενταμελείς σχολικές επιτροπές με τη συνεργασία επαγγελματικής οργάνωσης, που ειδικεύεται σε πάρτι, σε διάφορες με γενική είσοδο εκδηλώσεις σε νυκτερινά κέντρα κυρίως για μαθητές Λυκείου, χωρίς όμως έλεγχο ούτε για το ποιοι προσέρχονται, ούτε αν καταναλώνονται αλκοολούχα ποτά, παρά την απαγόρευση κατανάλωσης τους από τους ανηλίκους. Συνήθως τους μεταφέρουν και τους παραλαμβάνουν γονείς, επομένως υπάρχει συναίνεση των γονέων. Είναι κοινό μυστικό ότι γίνεται κατανάλωση αλκοόλ από τους ανηλίκους μερικές φορές παραπάνω του δέοντος, παράβαση που συνήθως καλύπτεται.
Κάποιοι γονείς ανηλίκων εκφράσανε υπόνοιες, ότι στη παραπάνω περίπτωση, αλλά και σε άλλες περιπτώσεις χορηγήθηκαν στους ανηλίκους ύποπτα ποτά κοινώς «μπόμπες», δηλαδή ποτά νοθευμένα με χαμηλότερο είδος αλκοόλης ή χημικά, που μπορεί να προκαλέσουν μέθη ή σωματική βλάβη, γιατί ως φθηνότερα αποφέρουν μεγαλύτερο κέρδος. Αν αποδειχθεί νόθευση με την εργαστηριακή ανάλυση των ποτών, που ασφαλώς θα κατασχέθηκαν και όχι από τα συμπτώματα του ασθενή, τότε μόνο μπορεί να αποδοθεί κατηγορία για νόθευση των ποτών και έτσι να στοιχειοθετεί η κατηγορία για πρόκληση σωματικής βλάβης.
Ο νέος ΠΚ (ν.4619/2019) τελείως αδόκιμα κατάργησε το άρθρο 281 του παλιού ΠΚ, που προέβλεπε και τιμωρούσε τη νοθεία των τροφίμων και ποτών. Το άρθρο 279 ΠΚ « Δηλητηρίαση πραγμάτων προορισμένων για χρήση από το κοινό», όπως τροποποιήθηκε με το ν.4855/ 2021» δεν καλύπτει πλήρως τις περιπτώσεις νοθείας των τροφίμων και ποτών και πρέπει να θεσπιστεί εκ νέου με τη παλιά του διατύπωση.
Ο ν.3730/2008 που απαγορεύει στα κέντρα διασκέδασης το κάπνισμα και τη κατανάλωση αλκοολούχων ποτών από ανηλίκους , τιμωρεί τους παραβάτες με διοικητικά πρόστιμα και σε περίπτωση υποτροπής σφράγισμα του κέντρου για ανάλογο με τη παράβαση χρονικό διάστημα. Ο νόμος είχε αναθέσει τον έλεγχο των παραβάσεων στο ΣΕΥΠ, που ήδη συγχωνεύτηκε με την ΕΑΔ.
Με εισήγηση του Δήμαρχου Αθηναίων το Δημοτικό Συμβούλιο Αθηνών ανακάλεσε την άδεια λειτουργίας του συγκεκριμένου καταστήματος, το οποίο στη συνέχεια σφραγίστηκε.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Κ» η ΑΑΔΕ σφράγισε 18 πρατήρια υγρών καυσίμων, τα οποία αποσφραγίστηκαν μετά από ολίγο με προσωρινή δικαστική διαταγή και λειτουργούν μέχρι της εκδικάσεως της αιτήσεως αναστολής μετά 1-2 χρόνια με αποτέλεσμα το σφράγισμα να αποβαίνει άνευ αντικειμένου. Φοβάμαι, ότι αυτό αποτελεί μια δικαστική πρακτική, που εφαρμόζεται σχεδόν όλες τις σφραγίσεις καταστημάτων από τις αρμόδιες αρχές και που ακυρώνει την αποτελεσματικότητα των ελέγχων. Αυτό διότι μόνο η επιβολή χρηματικών προστίμων και μάλιστα σε επιχειρηματίες, που δεν βρίσκονται, ούτε έχουν ΑΦΜ, δεν είναι ικανό αποτρεπτικό μέσο, εφόσον σχεδόν κανένα πρόστιμο δεν πληρώνεται. Η μόνη λύση είναι η με τροποποίηση του Κ.Δ.Δ. άμεση εκδίκαση της αιτήσεως αναστολής των διοικητικών μέτρων με την άμεση έκδοση απόφασης.
Το ζητούμενο λοιπόν είναι όχι μόνο να κλείσουν τα παραθυράκια του νόμου, που επιτρέπουν παραβατικές συμπεριφορές, αλλά η εφαρμογή του νόμου με συνεχείς ελέγχους και ταχεία απόδοση δικαιοσύνης.
Λέανδρος Τ. Ρακιντζής, Αρεοπαγίτης ε.τ.