Σε κάποιες χώρες, τα διόδια είναι κάτι σπάνιο. Η Γερμανία είναι μια χαρακτηριστική περίπτωση όπου τα βαρέα φορτηγά πληρώνουν για να χρησιμοποιήσουν αυτοκινητόδρομους ενώ οι οδηγοί ΙΧ εξαιρούνται ενώ τα οχήματά μπορούν να κινηθούν ακόμη και χωρίς όρια ταχύτητας ή σε ορισμένα τμήματα το δικτύου.
Γεγονός πάντως είναι πως οι συντήρηση και οι εργασίες αποκατάστασης σε αυτοκινητόδρομους είναι συχνά απαραίτητες και αρκετές χώρες έχουν καταφεύγουν στην επιβολή διοδίων για να καλύψουν τα κόστη.
Σε αυτή την περίπτωση, κάποιοι οδηγοί επιλέγουν να ακολουθήσουν άλλες διαδρομές ενώ άλλοι επιλέγουν να πληρώσουν.
Στις περισσότερες χώρες, τα διόδια παραμένουν αρκετά προσιτά, αλλά σε άλλες χώρες αυξάνουν διαρκώς και ειδικά για τους τουρίστες. Η Budget Direct κυκλοφόρησε πρόσφατα μια λίστα (δεν περιλαμβάνει την Ελλάδα) με τη μέση τιμή των διοδίων ανά χώρα με την Ελβετία να βρίσκεται στην πρώτη θέση με μέσο όρο τα 26,52 $.
Η χώρα απαιτεί από όλους τους ταξιδιώτες που χρησιμοποιούν τους αυτοκινητόδρομους να αγοράζουν ετήσιας ισχύς κάρτα διέλευσης (pass) ενώ επιβάλλει επίσης διόδια για την διέλευση από σήραγγες.
Όπως φαίνεται και στο infographic του Statista μετά την Ελβετία τα πιο ακριβά διόδια έχουν οι Αυστρία, τα νησιά Φερόε και η Κροατία.
Το θέμα βέβαια του κόστους των διοδίων σχετίζεται πάντα και με τα εισοδηματικά δεδομένα και το κόστος ζωής σε κάθε χώρα αφού για παράδειγμα τα 25.62$ στην περίπτωση των Ελβετών μπορεί να αναλογικά ενός μέσου μισθού να είναι πού λιγότερα των 15,3$ στην περίπτωση των Κροατών.