To «αντίδοτο» στην κρίση φαίνεται πως έχει βρει το DoctorAnyTime.gr. Ένα ελληνικό startup το οποίο ξεκίνησε τη πορεία του το 2011. Σήμερα, παρά το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον, θεωρείται μια από τις πιο επιτυχημένες καινοτόμες επιχειρήσεις στη χωρά μας. Η συνιδρύτρια της εταιρίας, Ελευθερία Ζούρου, σε συνέντευξη της στη HuffPost Greece μιλά, μεταξύ άλλων, για το πώς πήρε την απόφαση να «μπει» στην επιχειρηματικότητα εν μέσω κρίσης, ποιος είναι ο ρόλος της Παιδείας σε ότι αφορά τους νέους επιχειρηματίες, ενώ απαντά και στο πολυσυζητημένο ερώτημα, για το αν ένα startup… made in Greece, μπορεί να φέρει οικονομικά κέρδη στους δημιουργούς του.
Βρισκόμαστε σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία. Πως πήρατε την απόφαση, εν μέσω κρίσης, να δημιουργήσετε μια νέα καινοτόμα επιχείρηση;
Όταν θέλεις πραγματικά να κάνεις κάτι, όταν έχεις ένα όραμα να σε οδηγεί η οικονομική συγκυρία αλλά και οι αμέτρητες άλλες δυσκολίες που έχει η επιχειρηματικότητα είναι προκλήσεις που δίνουν ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον στο ταξίδι. Όταν ξεκίνησα σίγουρα έλαβα όλους τους παράγοντες υπόψιν μου, αλλά είχα πίστη στον εαυτό μου και σε αυτό που ήθελα. Και αυτό που ήθελα ήταν να δημιουργήσω κάτι που θα μπορεί να αλλάξει ένα τομέα της κοινωνίας που ζω. Να τον κάνει όπως τον φανταζόμουν και όπως θεωρώ ότι αξίζει.
Τελικά, ποιο είναι το μυστικό έτσι ώστε ένα ελληνικό startup να φτάσει στην επιτυχία;
Δεν υπάρχουν μυστικά όπως και δεν υπάρχει μία συνταγή. Η κάθε αγορά έχει τις ιδιαιτερότητες της. Αυτό που σίγουρα πιστεύω είναι ότι ένας επιχειρηματίας πρέπει να επικεντρωθεί στο να έχει μία καλή ομάδα, σωστά συντονισμένη, η οποία να δουλεύει για ένα όραμα.
Ποιες δυσκολίες ή «εμπόδια» αντιμετωπίσατε από την ίδρυση του DoctorAnyTime, μέχρι και σήμερα;
Για να τα απαριθμήσουμε ίσως χρειαστούν 3-4 εκδόσεις της ΗuffingtonPost. Το θέμα που αντιμετωπίζω αυτήν την περίοδο πολύ έντονα είναι η εύρεση δυνατών στελεχών που να έχουν αυτό που λέμε startupmentality. Ακόμα και αν η εταιρεία είναι πιο ώριμη από ένα startup, η προαναφερθείσα νοοτροπία δίνει άλλη δυναμική στην ομάδα.
Επειδή τον τελευταίο καιρό γίνονται εκτενείς συζητήσεις και αναφορές στα startups που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, θέλω επίσης να εστιάσουμε στο οικονομικό κομμάτι και να σας ρωτήσω ευθέως: μπορεί μια ελληνική καινοτόμα επιχείρηση να φέρει οικονομικά κέρδη στον ιδρυτή της;
Ναι μπορεί. Και υπάρχουν πολλά παραδείγματα. Απλά στην Ελλάδα υπήρξαν και πολλές επιχειρήσεις που οι ιδιοκτήτες τους ξεκίνησαν να κάνουν κάτι σήμερα για σήμερα, δεν υπήρχε στρατηγική, δεν υπήρχε πλάνο, δεν υπήρχε στόχος και όραμα. Έτσι δεν πας πουθενά και φυσικά έτσι δεν έρχονται και τα κέρδη.
Ποια θεωρείτε ότι είναι τα στοιχεία που έκαναν το DoctorAnyTimeνα ξεχωρίσει;
Το doctoranytime.grείναι μία εμπειρία που όποιος τη ζει αισθάνεται ότι τον σέβονται σαν άνθρωπο, σαν προσωπικότητα και σαν ασθενή. Στόχος μας είναι να βοηθήσουμε τον ασθενή να βρει τον καλύτερο γιατρό για εκείνον τη στιγμή που τον χρειάζεται. Όταν ο ασθενή έχει το πρόβλημά του, αισθάνεται μεγάλη ανασφάλεια. Οι συνθήκες στο σύστημα υγείας όπως είναι στημένο την αυξάνουν στο μέγιστο. Ο ασθενής φοβάται μήπως κάνει τη λάθος επιλογή, μήπως πέσει θύμα, μήπως δεν εξυπηρετηθεί σωστά σε ένα θέμα νευραλγικής σημασίας. Όλα αυτά τα θέματα λύνει το doctoranytime.gr γιατί παρέχοντας πληροφορίες που δεν μπορεί να βρει πουθενά αλλού, όπως αξιολογήσεις γιατρών από ασθενείς αλλά και από το doctoranytime.gr, κόστος για κάθε ιατρική πράξη, διαθεσιμότητα για ραντεβού, εμπειρία σε συγκεκριμένο τομέα της ειδικότητας του γιατρού, μειώνουμε την ανασφάλεια, αφαιρούμε όλο το άγχος και την ταλαιπωρία των διαδικαστικών και αφήνουμε τον ασθενή να επικεντρωθεί στο πρόβλημά του, μικρό ή μεγάλο. Ταυτόχρονα παρέχουμε απίστευτη ευκολία. Είναι πρωτόγνωρο να βλέπεις σε μία σελίδα με μία ματιά, ποια διαγνωστικά κέντρα κάνουν μία συγκεκριμένη εξέταση που θέλεις, να συγκρίνεις κόστη, αξιολογήσεις, διαθεσιμότητα και τελικά να επιλέξεις το καλύτερο για σένα.
Βάσει της εμπειρίας σας, πιστεύετε ότι στην Ελλάδα της κρίσης, υπάρχουν περιθώρια για επιχειρηματικότητα;
Όσο υπάρχουν ανεκπλήρωτες ανάγκες, υπάρχει περιθώριο για επιχειρηματικότητα. Και ειδικά στην Ελλάδα οι υπηρεσίες μας έχουν μείνει χρόνια πίσω με αποτέλεσμα να ταλαιπωρείται ο κόσμος στις περισσότερες εκφάνσεις της ζωής του. Δεν υπάρχει λόγος πια.
Το κράτος από την πλευρά του, βοηθά όσο θα έπρεπε τις ελληνικές καινοτόμες επιχειρήσεις;
Όχι. Ακόμα και δομές που σχετίζονται με το δημόσιο αλλά δεν είναι αμιγώς δημόσιο δεν λειτουργούν σωστά, καθυστερούν τραγικά, και δεν επικρατεί η λογική στην επικοινωνία μαζί τους.
Σύμφωνα με πολλούς, η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στην Ελλάδα θα μπορούσε να επιμορφώσει περισσότερο τους νέους σε θέματα επιχειρηματικότητας, για παράδειγμα με την εισαγωγή ειδικών μαθημάτων. Πιστεύετε ότι θα βοηθούσαν τους μελλοντικούς νέους επιχειρηματίες, οι ενδεχόμενες αλλαγές προς αυτή την κατεύθυνση;
Ναι. Πιστεύω πολύ ότι η εκπαίδευση μπορεί να οδηγήσει μία κοινωνία μακροπρόθεσμα στο ζητούμενό της. Η γενιά μου μεγάλωσε με το όραμα του να γίνεις στέλεχος σε κάποια πολυεθνική εταιρεία. Ήταν η επιτομή της επιτυχίας. Αυτή η νοοτροπία πρέπει να αλλάξει, γιατί οι νέοι είναι περισσότερο οραματιστές, δημιουργικοί και έχουν όρεξη να δουλέψουν για το στόχο τους. Αυτά τα στοιχεία βέβαια πρέπει να ενισχυθούν με ισχυρές αναλυτικές και συνθετικές ικανότητες. Γιατί η επιχειρηματικότητα είναι data.
Τι θα συμβουλεύατε τους νέους επιχειρηματίες;
Δεν μου αρέσει να δίνω συμβουλές. Το μόνο που θέλω είναι να πραγματοποιήσουν το όνειρό τους με σύνεση, βασισμένοι σε στιβαρές αξίες και αρχές.