Ψίθυροι στους διαδρόμους, φήμες να αιωρούνται και ένα τηλέφωνο που χτυπάει και από την άλλη άκρη της γραμμής ακούγεται μια φωνή να λέει «δεν θα πιστέψεις τι έγινε χτες». Όλα τα παραπάνω είναι ταυτισμένα με την έννοια του κουτσομπολιού. Όλοι το έχουν δεχτεί και όλοι το έχουν κάνει. Οι ερευνητές ξεδιπλώνουν τις αιτίες του κουτσομπολιού και εξηγούν γιατί μπορεί να μην είναι και τόσο κακό.
Σύμφωνα με νέα έρευνα, ο λόγος που οι άνθρωποι ενδιαφέρονται για το κουτσομπολιό είναι επειδή οι φήμες, οι υποθέσεις και τα σενάρια που κυκλοφορούν για τους γύρω μας, μας βοηθούν να αξιολογήσουμε καλύτερα τους εαυτούς μας.
«Αυτός που ακούει ένα κουτσομπολιό λαμβάνει θετικές ή αρνητικές πληροφορίες για έναν άνθρωπο ή μία ομάδα ανθρώπων τις οποίες χρησιμοποιεί για να βελτιώσει, να προωθήσει ή να προστατεύσει τον ίδιο», τονίζει η Έλενα Μαρτινέσκου, επικεφαλής ερευνήτρια της έρευνας που έγινε από το Πανεπιστήμιο Γκρόνινγκερ της Ολλανδίας.
Οι ερευνητές για να καταλήξουν σε αυτό το συμπέρασμα διεξήγαγαν δύο πειράματα. Στο πρώτο, οι συμμετέχοντες ήταν 178 φοιτητές που είχαν όλοι ξαναδουλέψει μαζί τουλάχιστον μία φορά σε κάποιο μάθημα σε γκρουπ των 4-5 φοιτητών. Τους ζητήθηκε να ανακαλέσουν στη μνήμη τους και να καταγράψουν μία μικρή περιγραφή ενός περιστατικού (θετικού ή αρνητικού) που είχαν μοιραστεί μαζί τους εμπιστευτικά τα υπόλοιπα άτομα του γκρουπ για κάποιο άλλο μέλος. Από τους συμμετέχοντες, οι 85 έλαβαν θετικές κριτικές και οι 93 αρνητικές. Στη συνέχεια, οι φοιτητές έπρεπε να δηλώσουν εάν συμφωνούν με αυτά που ειπώθηκαν.Στο δεύτερο πείραμα, ανατέθηκε σε 122 φοιτητές ο ρόλος του πωλητή σε μία μεγάλη εταιρία. Οι φοιτητές/πωλητές άκουσαν από ένα συνάδελφο τη φήμη ότι κάποιος είτε πήγε πολύ καλά είτε πολύ άσχημα στην αξιολόγηση και στη συνέχεια τους ζητήθηκε να καταγράψουν τα συναισθήματα που αναδύθηκαν από αυτή την πληροφορία.
Σε κάθε πείραμα οι συμμετέχοντες έδωσαν προσωπική αξία σε καθένα από τα κουτσομπολιά, θετικά και αρνητικά.
Το συμπέρασμα ήταν ότι τα θετικά σχόλια που ακούει κανείς για άλλους δημιουργούν διάθεση να βελτιώσει κανείς τον εαυτό του ενώ τα αρνητικά ευνοούν τη σύγκριση και δίνουν αίσθημα ανωτερότητας και περηφάνιας για τον ίδιον.
Ταυτόχρονα, οι ερευνητές παρατήρησαν ότι αντίθετα με την κοινή αντίληψη τα αρνητικά κουτσομπολιά δεν έχουν ως στόχο να πληγώσουν το άτομο στον οποίο αναφέρονται αλλά να προσφέρουν διασκέδαση σε αυτόν που τα ακούει. Όταν κάποιος μαθαίνει ότι υπάρχει ένα αρνητικό κουτσομπολιό για το άτομό του, νιώθει ότι απειλείται η υπόληψή του και αυτό του δημιουργεί το αίσθημα του φόβου. Μπορεί ο φόβος να μην είναι ένα ευχάριστο συναίσθημα, αλλά δίνει κίνητρο στο άτομο να γίνει καλύτερο. Συνεπώς, η εμπιστευτική ανταλλαγή και διάδοση πληροφοριών μπορεί να είναι ένας καλός τρόπος αυτοαξιολόγησης. Διαδώστε το!
Αυτό το άρθρο/blog βασίστηκε στο κείμενο Why We Gossip που δημοσιεύτηκε στην Huffington Post Αμερικής.