Κέντρο Εκπαιδευσης Τυφλών: Μας κατάσχεσαν τα χρήματα αλλά δεν θα το βάλουμε κάτω

Κέντρο Εκπαιδευσης Τυφλών: Μας κατάσχεσαν τα χρήματα αλλά δεν θα το βάλουμε κάτω
Huffpost greece

Ρεπορτάζ στο Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών. Αφορμή η κατάσχεση της χρηματοδότησης λόγω οφειλών για τον ΕΝΦΙΑ. Από τα χρήματα που είχαν εγκριθεί για το 2014, μόνο το ¼ έχει φτάσει στο ΚΕΑΤ. Το οικοτροφείο όπου μένουν τυφλά παιδιά από άλλες πόλεις, δεν έχει θέρμανση, δεν υπάρχουν χρήματα για το πετρέλαιο. Ακόμα και η σίτιση των παιδιών είναι επισφαλής, οι προμηθευτές έχουν να πληρωθούν εδώ και 8 μήνες.

Οι ελλείψεις είναι τραγικές, αλλά δεν μας παίρνει να το βάλουμε κάτω, λέει πεισμωμένη η Σεράινα Κορομήλη, προϊστάμενη του τμήματος δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης: «Φέτος, στην Αθήνα, εξυπηρετούμε 25 παιδιά, όλα πηγαίνουν σε δημόσια σχολεία, ειδικό σχολείο έχουμε μόνο για τα παιδιά του δημοτικού. Έρχονται αφού τελειώσουν το σχολείο και τους παρέχουμε ενισχυτική διδασκαλία στα βασικά μαθήματα, στους υπολογιστές, αλλά και μαθήματα κινητικότητας, γυμναστική και μουσική»

Εκτός από 2 μόνιμους, όλοι οι υπόλοιποι καθηγητές είναι ενοικιαζόμενοι από μία ΚΟΙΝΣΕΠ που συστάθηκε μία ημέρα πριν τον διαγωνισμό. «Οι καθηγητές είναι εξαιρετικοί», λέει υπερήφανα η Σεράινα, «αλλά αν δεν προσληφθούν κανονικά από το ίδιο το ΚΕΑΤ κάποια στιγμή θα αναγκαστούν να φύγουν. Όταν πληρώνονται παίρνουν 5 ευρώ την ώρα μεικτά. Έχουν να πληρωθούν 6 μήνες και τώρα που παρακράτησαν και την δόση λόγω ΕΝΦΙΑ, δεν ξέρουμε πότε και πώς θα πάρουν τα χρήματα τους».

Ο «ενοικιαζόμενος» μαθηματικός και το μάθημα Γεωμετρίας

Ένας από τους «ενοικιαζόμενους» είναι και ο μαθηματικός, Παναγιώτης Σταυρόπουλος, που έχει κάνει και μεταπτυχιακές σπουδές στην εκπαίδευση τυφλών. Κάνει μάθημα στην Άννα που πηγαίνει στην πρώτη λυκείου.

Η Άννα είναι στο ΚΕΑΤ από 10 χρονών. Εδώ πήγε και δημοτικό.

Άννα: «Η άλγευρα είναι εύκολη με το σύστημα μπράιγ. Τη γεωμετρία στο λύκειο, χωρίς τα μαθήματα εδώ, δεν θα μπορούσα να την παρακολουθήσω. Στο μάθημα βγαίνω έξω. Με τον Παναγιώτη μελετάμε βιβλία με ανάγλυφα σχήματα, έχουμε και ειδικά χαρτιά που μου σχεδιάζει τα σχήματα και τα ψηλαφώ με το χέρι. Εγώ προτιμώ να διαβάζω με μπράιγ, όταν ακούω τις ηχογραφήσεις και μου γίνεται το κεφάλι καζάνι και με παίρνει ο ύπνος».

«Η πολιτεία δεν μας αντιμετωπίζει ως εκπαιδευτικούς αλλά ως εθελοντές, εξ ού και η εργασία μέσω ΚΟΙΝΣΕΠ, λέει με απογοήτευση καθηγητής της. «Ποντάρουν στο ότι δεν θέλουμε να αφήσουμε τα παιδιά». Στο μάθημα πάντως η απογοήτευση σβήνει, ο Παναγιώτης είναι νέος και τα παιδιά του κάνουν πλάκες, «Παναθηναϊκός να μην ήτανε», όπως λέει και ένας μαθητής.

«Έχουμε μειώσει τις ανάγκες μας στα πλήρως απαραίτητα» δηλώνει η υπεύθυνη εκπαίδευσης Σεράινα Κορομήλη. «Οι γραφομηχανές έχουν χαλάσει, βιβλιοθήκη δεν υπάρχει και μουσικό έχουμε μόνο έναν καθηγητή κιθάρας, για το πιάνο δεν υπάρχει πια δάσκαλος. Η μουσική είναι φοβερά σημαντική για τους τυφλούς. Τα παιδιά αυτά πρέπει να κάνουν υπεραναπλήρωση, να καλύψουν δηλαδή την αναπηρία τους με εξαιρετικές δεξιότητες. Παλιά είχε μουσικό συγκρότημα το Κέντρο Εκπαίδευσης Τυφλών».

Σεράινα Κορομήλη- Προϊσταμένη τμήματος εκπαίδευσης ΚΕΑΤ: «Στην εκπαίδευση, με παρά τις δυσκολίες τα καταφέρνουμε και είμαστε περήφανοι για τη δουλειά που κάνουμε. Δεν είναι δυνατόν όμως να μην έχουμε ψυχολόγο. Βασικός ρόλος του ΚΕΑΤ είναι και η αποκατάσταση. Πέρυσι ήρθε στο Κέντρο ένα κορίτσι 17 ετών, κολυμβήτρια συγχρονικής κολύμβησης, που έχασε την όραση της μέσα σε 10 ημέρες. Έρχεται αυτό το τραυματισμένο παιδί και εγώ τι κάνω, του μαθαίνω αρχαία;»

Η Αντιγόνη

Ευτυχώς το κορίτσι αυτό είναι πολύ δυνατό. Η Αντιγόνη πάει στην Τρίτη λυκείου. Πέρυσι χτύπησε το μάτι της, το χτύπημα ενεργοποίησε μια γενετική προδιάθεση και σε 10 ημέρες έχασε το μεγαλύτερο μέρος της όρασης της. Την συνάντησα μαζί με την Άννα, τον Θάνο και τον Τσάκαλο. Με γέλια και πειράγματα, μου περιγράφουν πως διαβάζουν «ακούγοντας» και τι θέλουν να κάνουν όταν μεγαλώσουν.

«Τώρα πια το όνειρο μου είναι να γίνω ψυχολόγος. Δεν υπάρχει περίπτωση να μην τα καταφέρω, θα διαβάσω και θα περάσω», λέει η Αντιγόνη

Πώς διαβάζεις αν δεν μπορείς να δεις ήταν η επόμενη ερώτηση μου. Σε αντίθεση με την Άννα που γεννήθηκε τυφλή και διαβάζει με άνεση μπράιγ, η Αντιγόνη άρχισε να μαθαίνει την γραφή των τυφλών φέτος και ακόμα όπως λέει, είναι πολύ αργή.

«Θέλω 10 ώρες για να διαβάσω 3 σελίδες μπράιγ», απαντά η Αντιγόνη.

«Θα συνηθίσεις. Μέχρι κι εγώ που δεν είδα ποτέ, έχω μάθει να γράφω όπως οι βλέποντες. Βέβαια στο να διαβάσω μετά υπάρχει ένα προβληματάκι», της λέει η Άννα και σκάνε στα γέλια

Αντιγόνη: «Είμαι πολύ χαρούμενη που ήρθα στο ΚΕΑΤ. Κατ’αρχήν τα παιδιά που γνώρισα εδώ είναι ήρωες. Έπειτα μπόρεσα να βάλω σε τάξη τα μαθήματα μου. Πέρυσι έμεινα 6 μήνες στο νοσοκομείο και παρότι ο νόμος προβλέπει διδασκαλία κατ’ οίκον, δεν υπήρχαν κονδύλια και το Υπουργείο δεν έστειλε καθηγητή, ούτε και για ενισχυτική διδασκαλία. Μόνοι τους οι καθηγητές του σχολείου ερχόντουσαν και με βλέπανε μετά το μάθημα και μου εξηγούσαν την ύλη για να περάσω στις εξετάσεις. Τελικά έδωσα εξετάσεις προφορικά, ξαφνικά η μνήμη μου λειτουργούσε σε άλλες ταχύτητες. Γεωμετρία πήρα 19».

Στο σχολείο, η Αντιγόνη, δεν μπορεί να παρακολουθήσει τα μαθήματα, γιατί η τάξη έχει φασαρία και αν χάσει κάτι από την παράδοση δεν μπορεί μετά να το διαβάσει στο σπίτι. Μελετά όμως στο ΚΕΑΤ με τη βοήθεια των δασκάλων. Παραμένει καλή μαθήτρια, αν και άλλαξε κατεύθυνση. «Το όνειρο μου ήταν να γίνω αρχιτέκτονας ή χειρούργος για ν’ αλλάξω τον κόσμο, αλλά καταλαβαίνεις ότι πλέον δεν θα έβλεπα τι κάνω, οπότε αποφάσισα να γίνω ψυχολόγος. Και θα γίνω». Και την συγχρονική κολύμβηση την συνεχίζω, κάνω 4 ώρες προπόνηση την ημέρα. Δεν θα συμμετέχω στους ολυμπιακούς αγώνες το 2016 γιατί έπεσαν οι αποδόσεις μου μετά το πρόβλημα με τα μάτια μου, αλλά θα συνηθίσω και μπορεί να πάω αργότερα, το 2020.

Ίσως το μεγαλύτερο δώρο που έχει κάνει το Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών είναι πως όλα τα παιδιά έχουν αυτοπεποίθηση. Η Άννα θέλει να γίνει φυσιοθεραπεύτρια, ο Τσάκαλος θέλει να πάει Νομική και ο κολλητός του ο Θωμάς θέλει να μάθει Τάε κβο ντο.

Το Κέντρο εκπαίδευσης και αποκατάστασης Τυφλών εξυπηρετεί 68 μαθητές στην Αθήνα και αντίστοιχο περίπου αριθμό στη Θεσσαλονίκη, όπου πρόσφατα τους έκοψαν το νερό, αλλά τελικά κατάφεραν να το ξανασυνδέσουν. Από την αρχή του χρόνου τους έχει δοθεί μόνο το ¼ της κρατικής επιχορήγησης που έχει εγκριθεί για το 2014, ενώ η δεύτερη δόση παρακρατήθηκε λόγω οφειλών για τον ΕΝΦΙΑ, παρότι η διοίκηση έχει κάνει διακανονισμό- το ίδρυμα έχει στην κατοχή του πολλά κληροδοτήματα που δεν μπορεί όμως να τα αξιοποιήσει αν δεν επισκευασθούν. Η κατάσχεση των χρημάτων έγινε την ίδια ημέρα που ο Γιάννης Στουρνάρας ζήτησε να εξαιρεθεί από τον ΕΝΦΙΑ η Τράπεζα της Ελλάδος.

Δεν έχουν θέρμανση, χρωστάνε στη ΔΕΗ, την ΕΥΔΑΠ και σε όλους τους προμηθευτές, αντιμετωπίζουν φοβερές ελλείψεις προσωπικού, ενώ οι περισσότεροι «ενοικιαζόμενοι» καθηγητές έχουν να πληρωθούν μήνες. Ωστόσο ούτε οι εργαζόμενοι του ΚΕΑΤ, ούτε οι μαθητές το βάζουν κάτω.

Πέρυσι και οι 4 μαθητές της 3 λυκείου πέρασαν στο Πανεπιστήμιο.

Δημοφιλή