Τον ρόλο της τρόικας, και, μεταξύ άλλων, το ενδεχόμενο αντικατάστασης της, «με την πάροδο του χρόνου», με μια δομή που θα διαθέτει «μεγαλύτερη δημοκρατική νομιμοποίηση και λογοδοσία, θα βασίζεται στα ευρωπαϊκά όργανα και θα υπόκειται σε μεγαλύτερο κοινοβουλευτικό έλεγχο σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο» θα εξετάσει η Κομισιόν, όπως αναφέρει ο Επίτροπος Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων, Πιερ Μοσκοβισί, σε απάντησή του σε σχετική ερώτηση του αντιπροέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρη Παπαδημούλη.
Ειδικότερα, ο κ. Παπαδημούλης στην ερώτησή του έθετε το θέμα της λειτουργίας της τρόικας και συγκεκριμένα των προτεραιοτήτων της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αναφορικά με την αντικατάσταση του μοντέλου της Τρόικα στις χώρες με Πρόγραμμα Μακροοικονομικής Προσαρμογής, ζητώντας από την Κομισιόν να τον ενημερώσει σχετικά με το «χρονοδιάγραμμα που έχει θέσει για την ‘αντικατάσταση’ της Τρόικα», καθώς επίσης, «ποιους ευρωπαϊκούς θεσμούς θα περιλαμβάνει». Επίσης, ο κ. Παπαδημούλης ζητούσε από την Κομισιόν να τοποθετηθεί σχετικά με τα «προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί από τη λειτουργία της Τρόικα σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο», καθώς επίσης, εάν «πιστεύει ότι αυτά έχουν ως αιτίες, εκτός από την έλλειψη λογοδοσίας και νομιμοποίησης, την επιβολή αντικοινωνικών και υφεσιακών οικονομικών πολιτικών παρά τη θέληση λαών ή/και κυβερνήσεων».
Η πλήρης απάντηση του κ. Μοσκοβισί έχει ως εξής, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ:
«Η δημοκρατική λογοδοσία της στρατηγικής επίλυσης κρίσεων είναι πράγματι θεμελιώδους σημασίας. Όλα τα μνημόνια συμφωνίας στο πλαίσιο του προγράμματος μακροοικονομικής προσαρμογής υπογράφηκαν από δημοκρατικά εκλεγμένες εθνικές κυβερνήσεις, μετά την έγκριση και από το εθνικό Κοινοβούλιο. Τα εθνικά μέτρα εφαρμογής έχουν θεσπιστεί σύμφωνα με τα εθνικά νομικά πλαίσια, καταρχήν από τα εθνικά κοινοβούλια».
«Σύμφωνα με το άρθρο 7 παράγραφος 1 του κανονισμού 472/2013 («δίπτυχο»), κατά την παροχή βοήθειας στις χώρες του προγράμματος, η Επιτροπή θα πρέπει να ενεργεί “σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) και, όπου είναι σκόπιμο, με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ)”. Ο εν λόγω κανονισμός θεσπίζει επίσης κανόνες για τη διαφάνεια και την υποχρέωση λογοδοσίας της Επιτροπής».
«Στις πολιτικές κατευθυντήριες γραμμές του, ο πρόεδρος Juncker δήλωσε ότι ο τρόπος με τον οποίο χορηγείται υπό όρους στήριξη σταθερότητας για τις χώρες της ζώνης του ευρώ που αντιμετωπίζουν δυσκολίες θα πρέπει να επανεξισορροπιστεί, εφόσον προκύψει στο μέλλον αυτή η ανάγκη. Αυτή η επανεξισορρόπηση θα περιλαμβάνει την εκπόνηση εκτιμήσεων του κοινωνικού αντικτύπου ως αναπόσπαστο μέρος κάθε μελλοντικής υπό όρους στήριξης προγράμματος σταθερότητας για τις χώρες της ζώνης του ευρώ. Η Επιτροπή θα εξετάσει επίσης τον ρόλο της αποκαλούμενης Τρόικας, μεταξύ άλλων και το ενδεχόμενο αντικατάστασής της, με την πάροδο του χρόνου, με μια δομή που θα διαθέτει μεγαλύτερη δημοκρατική νομιμοποίηση και λογοδοσία, θα βασίζεται στα ευρωπαϊκά όργανα και θα υπόκειται σε μεγαλύτερο κοινοβουλευτικό έλεγχο σε ευρωπαϊκό και σε εθνικό επίπεδο. Δεδομένου ότι η αλλαγή της υπάρχουσας δομής συνεπάγεται την εξέταση σύνθετων θεσμικών, νομικών και δημοσιονομικών θεμάτων, οι προτάσεις θα πρέπει να συζητηθούν και να συμφωνηθούν από τα κράτη-μέλη».
Υπενθυμίζεται ότι, σχετικά με τη διερευνητική έκθεση της Επιτροπής Οικονομικής και Νομισματικής Πολιτικής για τον ρόλο και τις εργασίες της τρόικας όσον αφορά στις χώρες της ευρωζώνης που έχουν υπαχθεί σε πρόγραμμα προσαρμογής (Φεβρουάριος 2014),στο ψήφισμα του Ευρωκοινοβουλίου αναφερόταν ότι «λόγω του εξελισσόμενου χαρακτήρα της απόκρισης της ΕΕ στην κρίση, του ασαφούς ρόλου της ΕΚΤ στην Τρόικα και της φύσης της διαδικασίας λήψης αποφάσεων της Τρόικας, η αποστολή της Τρόικας έχει γίνει αντιληπτή ως ασαφής και στερούμενη διαφάνειας και δημοκρατικής επίβλεψης».