Μια διαφορετική εκδοχή επί των ερωτημάτων που έχουν προκληθεί σχετικά με την «απότομη», όπως ευρέως χαρακτηρίστηκε, απώλεια ύψους του μοιραίου Airbus 320 της γερμανικής αεροπορικής εταιρείας Germanwings το οποίο τελικά κατέπεσε σε βουνοπλαγιά των γαλλικών Άλπεων, δίνει μιλώντας στη HuffPost Greece o πρόεδρος της ελληνικής Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων και τονίζει πως το αεροσκάφος βρισκόταν σε «κοντρόλ πτήση» καταγράφοντας έναν σταθερό ρυθμό καθόδου και μια σταθερή ταχύτητα.
Όπως εξηγεί ο κ.Αθανάσιος Μπίνης- μηχανικός αεροσκαφών, χημικός μηχανικός- αν και προκλήθηκε μεγάλη συζήτηση στα ΜΜΕ «το αεροσκάφος εκτιμάται πως μέσα σε οκτώ λεπτά κατέγραψε μια πτώση από τα 38.000 πόδια στα περίπου 6.000. Ο χρόνος αυτός, αντιθέτως με όσα λέγονται, δεν είναι μικρός. Κατά πρώτον σε κανονικές συνθήκες, σε διαδικασία καθόδου, το αεροσκάφος “κατεβαίνει” περίπου 2.000 με 3.000 πόδια ανά λεπτό. Σε κατάσταση δε εκτάκτου ανάγκης μπορεί να φτάσει ακόμη και τα 6.000 με 7.000 πόδια. Στη συγκεκριμένα περίπτωση και με τα στοιχεία που έχουμε, έχει καταγραφεί μια πτώση η οποία κατά μέσο όρο είναι 3.750 με 4.000 πόδια το λεπτό».
Αυτό ωστόσο που είναι ιδιαίτερα σημαντικό και επισημαίνει στη HuffPost Greece ο κ.Μπίνης, είναι πως σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει και ο ίδιος εξετάσει σχετικά με το συγκεκριμένο δυστύχημα, «το αεροσκάφος κατέγραψε έναν σταθερό ρυθμό καθόδου και μια σταθερή ταχύτητα κάτι που σημαίνει πως βρισκόταν σε κοντρόλ πτήση», δηλαδή δεν ήταν ακυβέρνητο.
Τεχνικό πρόβλημα ή ανθρώπινο λάθος;
Ερωτηθείς για τα αίτια και τις συνθήκες που «οδήγησαν» το αεροσκάφος στη μοιραία πτώση η οποία στοίχισε τη ζωή σε 150 επιβαίνοντες- ταξιδιώτες και πλήρωμα- ο κ.Μπίνης είναι ιδιαίτερα διστακτικός, καθώς τα στοιχεία που είναι διαθέσιμα μέχρι στιγμής σαφώς και δεν επιτρέπουν την εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων.
Σε κάθε περίπτωση, όπως μας εξηγεί, ο ένας εκ των τριών βασικών παραγόντων στα οποία αποδίδεται – είτε μεμονωμένα είτε συνδυαστικά- κάθε αεροπορικό ατύχημα ή δυστύχημα μπορεί να αποκλειστεί. Αυτός ο παράγοντας είναι οι καιρικέ συνθήκες, οι οποίες στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν φαίνεται να συνετέλεσαν στην εκδήλωση του δυστυχήματος.
«Κατά συνέπεια πρέπει να εξετάσουμε τους άλλους δύο: τεχνικό πρόβλημα και ανθρώπινο λάθος».
Πηγή: BEA, THE FRENCH CIVIL AVIATION SAFETY INVESTIGATION AUTHORITY
Μπορεί ακόμη και να υπήρξε πρόβλημα αποσυμπίεσης. «Δεν μπορούμε να αποκλείσουμε αυτό το ενδεχόμενο. Ίσως να υπήρξε πρόβλημα αποσυμπίεσης στην καμπίνα, οι πιλότοι να έβαλαν το αεροσκάφος σε διαδικασία καθόδου και ξαφνικά να έχασαν τις αισθήσεις τους».
Το δε ενδεχόμενο να σημειώθηκε κάποια έκρηξη στον αέρα είναι κάτι που ο ίδιος το αποκλείει. «Σε μια τέτοια περίπτωση το αεροσκάφος θα είχε διαλυθεί στον αέρα και τα συντρίμμια του θα είχαν διασκορπιστεί σε μεγάλη απόσταση μεταξύ τους, στη βουνοπλαγιά όπου κατέπεσε». Αντιθέτως, όπως παρατηρεί ο κ.Μπίνης, «βλέπουμε πως τα κομμάτια του κατεστραμμένου αεροσκάφους είναι σε κοντινή απόσταση το ένα από το άλλο, γεγονός που συνηγορεί πως το αεροσκάφος συνετρίβη στη βουνοπλαγιά».
Σε κάθε περίπτωση εκτιμά πως θα δοθούν ουσιαστικές απαντήσεις καθώς έχουν βρεθεί τα «μαύρα κουτιά» του αεροσκάφους (FDR και CVR) τα οποία καταγράφουν τις παραμέτρους της πτήσης μέχρι το σημείο σύγκρουσης, τις συνομιλίες των τελευταίων 120 λεπτών, μεταξύ των πιλότων, μεταξύ κυβερνήτη και πληρώματος κλπ και αν και έχουν υποστεί φθορές θα μπορέσει να γίνει ανάκτηση δεδομένων.
Ποια ήταν η κατάσταση του αεροσκάφους
Τέλος τίθεται το ερώτημα της συντήρησης και της ηλικίας του αεροσκάφος, ζητήματα για τα οποία έχουν τεθεί ερωτήματα από τις πρώτες ώρες του δυστυχήματος. «Να ξεκαθαρίσουμε πως ο συγκεκριμένος τύπος αεροσκαφών ανήκει στην κατηγορία των αξιόπιστων. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν περίπου 6.000 που εκτελούν πτήσεις και άλλα 5.500 υπό παραγγελία. Λένε πως ήταν 24 ετών αλλά η ηλικία του δεν παίζει ρόλο εφόσον συντηρείται σωστά. Και δεν έχουμε κάποιες υποψίες περί του αντιθέτου αφού το αεροσκάφος ουσιαστικά ήταν στο ίδιο διαχειριστή εξ αρχής, άρα γνωρίζει το ιστορικό του και επίσης η μητρική εταιρεία, η Lufthansa είναι μια αξιόπιστη εταιρεία. Το δε κανονιστικό πλαίσιο της ΕΕ είναι ιδιαίτερα αυστηρό», τονίζει ο κ.Μπίνής.
Από την πλευρά του , δηλώνει με έμφαση πως σε καμία περίπτωση το δυστύχημα αυτό, αλλά και τα δυστυχήματα που έχουν καταγραφεί το τελευταίο έτος δεν θα πρέπει να κλονίσουν την εμπιστοσύνη των ταξιδιωτών στο αεροπλάνο ως μέσο μεταφοράς. «Το αεροπλάνο παραμένει ένας ασφαλές μέσο μεταφοράς ασχέτως των τραγικών περιστατικών που καταγράφηκαν τελευταία» ενώ εκφράζει τη συμπαράστασή του στις οικογένειές των θυμάτων αλλά και τη διάθεση χορήγησης πάσης φύσεως αρωγής στη γαλλική υπηρεσία διερεύνησης αεροπορικών ατυχημάτων.