Τα έργα της είναι ένα μείγμα προσωπικών ιστοριών γεμάτων πόνο και μαρτύριο και σουρεαλιστικών οραμάτων βγαλμένων κατευθείαν από τις πιο άγριες, σκοτεινές γωνιές του υποσυνείδητου. Κάπου ανάμεσα στις αυτοπροσωπογραφίες και τις οπτικές μυθολογίες, τα έργα τέχνης της Φρίντα Κάλο έχουν ως κεντρικό θέμα μια συνεχώς μεταβαλλόμενη ταυτότητα.
Η Κάλο ως καλλιτέχνης, προσαρμοζόταν εξίσου εύκολα στις καταστάσεις και τη διέκρινε μια ιδιαίτερη γοητεία. Ήταν γνωστή για την εξωτική ομορφιά και το απόκοσμο στυλ της, χαρακτηριστικά που έκαναν τον κόσμο να την λατρεύει. Η Κάλο δεν δημιουργούσε απλά τέχνη πάνω σε επίπεδους καμβάδες, αλλά και πάνω στον ίδιο της τον εαυτό. Η έκθεση «Mirror Mirror... Frida Kahlo Photographs» στο Throckmorton Fine Art της Νέας Υόρκης, απεικονίζει την πολύπλευρη ομορφιά της επαναστάτριας καλλιτέχνιδας, όπως αυτή αιχμαλωτίστηκε σε μια σειρά φωτογραφιών από 20 διάσημους φωτογράφους του 20ου αιώνα.
«Ο πατέρας της Φρίντα Κάλο ήταν φωτογράφος και, ως κορίτσι, έβλεπε την εμφάνισή της σε φωτογραφίες της πριν ανακαλύψει τους καθρέφτες, οι οποίοι έγιναν οι αχώριστοι σύντροφοί της», εξηγεί ο Salomon Grimberg, ειδικός πάνω στο έργο και τη ζωή της Φρίντα Κάλο. «Η Φρίντα Κάλο είχε φωτογραφηθεί τόσο, αν όχι περισσότερο, όσο οποιαδήποτε σταρ του κινηματογράφου στο Μεξικό, και οι φωτογραφίες της έτρεφαν το φως της δημοσιότητας γύρω της».
H Gisele Freund απαθανατίζει τη Φρίντα να ταΐζει πάπιες στο La Casa Azul
Οι συγκλονιστικές φωτογραφίες από τους Andre Breton, Dora Maar, Lola Alvarez Bravo, Imogene Cunningham και Peter Juley, μεταξύ άλλων, απεικονίζουν μια πιο γαλήνια, πρόσχαρη πλευρά της Κάλο σε σχέση με την εικόνα που απαθανάτιζε συνήθως η ίδια σε χρώμα. Σε μια φωτογραφία ταΐζει πάπιες στον κήπο του La Casa Azul, το εμβληματικό, μπλε σπίτι στο Μεξικό στο οποίο η Κάλο γεννήθηκε και πέθανε. Σε μια άλλη, γελά υστερικά μαζί με τη φίλη της Chavela Vargas, και σε μία τρίτη φωτογραφία σουφρώνει τα χείλη της για να φιλήσει ένα μωρό ελάφι. Στη συλλογή περιέχονται επίσης φωτογραφίες από την Gisele Freund, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων από τις τελευταίες που έβγαλε η Κάλο πριν το θάνατό της σε ηλικία 47 ετών.
O Nickolas Muray αιχμαλωτίζει με το φακό του μια χαρούμενη στιγμή μεταξύ της Φρίντα και της φίλης της Chavela Vargas (1945)
Τα ονειρικά στιγμιότυπα απεικονίζουν μια ρόδινη εκδοχή της ζωής της διάσημης ζωγράφου, προβάλλοντας την πραγματικότητα αλλά ταυτόχρονα αποφεύγοντας τα άθλια τραύματα και την σωματική οδύνη. Η Κάλο διαγνώστηκε με πολιομυελίτιδα ως παιδί, η οποία άφησε τα πόδια της σοβαρά αποδυναμωμένα. Στη συνέχεια, όταν ήταν 18 χρονών, έσπασε την λεκάνη και τη σπονδυλική της στήλη σε ένα δυστύχημα με τραμ, κάτι που την οδήγησε σε χρόνιο εθισμό σε παυσίπονα και διαρκείς προσπάθειες αποκατάστασης της υγείας της μέσω εγχειρήσεων. Η σωματική της αδυναμία συνέβαλε επίσης στην στειρότητα, σε μια έκτρωση και σε μια σειρά αποβολών.
Η Κάλο βρήκε τρόπο να διοχετεύει την εσωτερική της οδύνη σε εντυπωσιακά ζωγραφικά έργα με αποτρόπαια θέματα, παρέχοντας έτσι χώρο στον εσωτερικό της ψυχισμό ώστε να εκδηλωθεί επαρκώς. Έτσι, κατάφερνε να εμφανίζεται στον έξω κόσμο ήρεμη και εκπληκτικά όμορφη, όπως μαρτυρούν άλλωστε και οι φωτογραφίες της έκθεσης.
Φωτογραφία του Nickolas Muray με τη Φρίντα και ένα μικρό ελαφάκι (1939)
«Η ζωή και η τέχνη της Φρίντα Κάλο εμπνέει τον κόσμο εδώ και δεκαετίες» λέει ο Spencer Throckmorton, διευθυντής της Throckmorton Fine Art όπου λαμβάνει χώρα η έκθεση. «Ήταν υπό πολλές έννοιες μια πρωταθλήτρια άρσης προσωπικών τραγωδιών και απογοητεύσεων. Πολλοί πίνακές της είναι αυτοπροσωπογραφίες, κάτι που μας επιτρέπει να δούμε τον τρόπο που χρησιμοποιούσε το ταλέντο της για να απεικονίσει τις εμπειρίες της στο να χειρίζεται προκλήσεις που μπορεί να είχαν απομυζήσει άλλους με λιγότερη αποφασιστικότητα. Η ικανότητά της να ξεπερνά τόσα πολλά εμπόδια έχει αφήσει ένα ανεξίτηλο σημάδι και είναι, ίσως, το μεγαλύτερό της κατόρθωμα».
Η έκθεση «Mirror Mirror... Frida Kahlo Photographs» περιέχει πλούσιο υλικό και από άλλες περιόδους της ζωής της Φρίντα Κάλο και του Ντιέγκο Ριβέρα. Η έκθεση βρίσκεται σε εξέλιξη από τις 21 Μαΐου και θα διαρκέσει μέχρι τις 12 Σεπτεμβρίου, στην γκαλερί Throckmorton Fine Art, στην Νέα Υόρκη.