H Άννα Τουλουμάκου, Διευθύντρια Τμήματος ψυχολογίας και Διευθύντρια Έρευνας BCA, μας μιλά για την Εργασιακή Ψυχολογία, την φιλοσοφία του μεταπτυχιακού προγράματος και την επαγγελματική αποκατάσταση.
«Μεταπτυχιακό πρόγραμμα στην Εργασιακή Ψυχολογία». Ένας πολύ ενδιαφέρον τίτλος. Μιλήστε μας για τη φιλοσοφία και τα μαθήματα του προγράμματος.
Πράγματι ένας πολύ ενδιαφέρον τίτλος, και στόχος της δημιουργίας του προγράμματος ήταν να είναι ενδιαφέρον κι αυτό. Πιστεύω, τα καταφέραμε. Το πρόγραμμα της Εργασιακής Ψυχολογίας δημιουργήθηκε στο πλαίσιο της καινούριας συνεργασίας του BCA με το πανεπιστήμιο του Plymouth. Το BCA έχει χτίσει σπουδαίο όνομα στον τομέα του management και του business, όπως από την άλλη το Plymouth έχει ένα καταπληκτικό πρόγραμμα business. Το BCA έχει ταυτόχρονα επενδύσει σημαντικά στο πρόγραμμα ψυχολογίας, του οποίου ηγούμαι, τόσο σε ανθρώπινο κεφάλαιο, όσο και σε πόρους. Συνεπώς μας δόθηκε η χρυσή ευκαιρία να αξιοποιήσουμε τους πόρους αυτούς δημιουργώντας το πρόγραμμα της εργασιακής ψυχολογίας, το οποίο υπάρχει σε πολλά πανεπιστήμια του κόσμου.
Όσον αφορά τη φιλοσοφία του, πρόθεση μας ήταν να δημιουργήσουμε ένα πρόγραμμα που έχει ως κύριο άξονα την εργασιακή πράξη στο χώρο των επιχειρήσεων, αλλά ταυτόχρονα φέρνει στο επίκεντρο την ανθρώπινη συμπεριφορά, δηλαδή την ψυχολογική θεωρία. Και αυτό γιατί; Γιατί οι επιχειρήσεις είναι οι άνθρωποι. Και οι άνθρωποι είναι η δράση είναι η συμπεριφορά τους. Και περαιτέρω, η ανθρώπινη συμπεριφορά, αποτελεί τη βασική μελέτη του επιστημονικού κλάδου της Ψυχολογίας. Κίνητρα, μνήμη, αντίληψη, λήψη αποφάσεων, επίλυση προβλημάτων είναι ένα μόνο μέρος των παραγόντων που μελετώνται σε σχέση με τη συμπεριφορά στην εργασία, με διττό στόχο: την καλυτέρευση την εργασιακής ζωής των εργαζομένων και την επιτυχία των οργανισμών.
Τρεις είναι οι διαστάσεις που συναρτούν το πρόγραμμα, συγκεκριμένα η εφαρμογή της ψυχολογικής θεωρίας για την επιλογή και αξιολόγηση προσωπικού, η ψυχική ευεξία (well-being), και η εκπαίδευση και ανάπτυξη του προσωπικού. Συμπληρωματικό, αλλά όχι δευτερεύοντα, ρόλο στη συνοχή του προγράμματος έχει η εκπαίδευση των μεταπτυχιακών φοιτητών σε πεδία της διοίκησης, εξασφαλίζοντας την εξειδίκευση των αποφοίτων μας και τον εφοδιασμό τους με γνώσεις και δεξιότητες απαραίτητες σε διοικητικές θέσεις. Τα μαθήματα λοιπόν περιλαμβάνουν, την επιλογή προσωπικού, το coaching, την ευεξία στον εργασιακό χώρο, την κοινωνική ψυχολογία, τη διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού στο διεθνές περιβάλλον, την καινοτομία και επιχειρηματικότητα, τις διαπραγματεύσεις και τη λήψη απόφασης, κ.α.
Ποιες είναι οι προοπτικές της σύζευξης Ψυχολογίας και Διοίκησης Επιχειρήσεων στην αγορά εργασίας; Σε ποιους τομείς και σε τι θέσεις θα μπορούσε να απασχοληθεί επαγγελματικά ένας φοιτητής του προγράμματος;
Ακριβώς επειδή εστιάζουμε στη μελέτη της ανθρώπινης συμπεριφοράς στις επιχειρήσεις, ο σκοπός είναι να υποστηρίξουμε εκπαιδευτικά τους φοιτητές μας, ωστέ να έχουν μια ασφαλή και επιτυχή επαγγελματική σταδιοδρομία σε θέσεις που απαιτούν εξειδικευμένες γνώσεις στη διοίκηση. Οι άνθρωποι που ολοκληρώνουν αυτό το μεταπτυχιακό πρόγραμμα, συνεπώς, προετοιμάζονται και μπορούν να να βρουν μια θέση απασχόλησης σε τομείς όπως επιλογή και αξιολόγηση δυναμικού, εκπαίδευση, διοίκηση και ανάπτυξη προσωπικού, ακόμη και με τη μορφή συμβούλων και coach, στα πλαίσια ενός οργανισμού ή και ανεξάρτητα. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει και πολλά μαθήματα από το MBA, συνεπώς θέσεις στη διοίκηση σε τμήματα πέραν του τμήματος Ανθρώπινου Δυναμικού αποτελούν εναλλακτική προοπτική.
Άλλο ένα ενδιαφέρον μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Τμήματος Ψυχολογίας του BCA παρέχει εξειδίκευση στην «Ψυχολογία του Καταναλωτή». Πρόκειται για συνδυασμό Ψυχολογίας και Μάρκετινγκ; Μιλήστε μας λίγο για αυτό.
Αυτό είναι επίσης ένα καινούριο πρόγραμμα που δημιουργήθηκε στη βάση των πολλών διαθέσιμων πόρων από το Business, το Marketing και φυσικά την Ψυχολογία και κατά κάποιο τρόπο έρχεται στον αντίποδα του προγράμματος εργασιακής ψυχολογίας. Εδώ μελετάμε την ανθρώπινη συμπεριφορά, σε σχέση με τον εργασιακό χώρο, όχι όμως τη συμπεριφορά του ανθρώπινου κεφαλαίου του οργανισμού, αλλά του πιθανού δέκτη της υπηρεσίας ή του προϊόντος μιας επιχείρησης, δηλαδή του καταναλωτή. Με κέντρο την ψυχολογική θεωρία και τη θεωρία του marketing μας ενδιαφέρει να καταλάβουμε τι είναι η κατανάλωση, ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός καταναλωτή, ποια είναι τα κίνητρα και ποια τα γνωστικά στοιχεία που συνθέτουν την συμπεριφορά του καταναλωτή.
Τι σηματοδοτεί η συνεργασία του BCA με το πανεπιστήμιο του Plymouth που ανακοινώθηκε πρόσφατα;
Η συνεργασία αυτή είναι μια πολύ ευτυχής συγκυρία για το BCA. Όπως είπε στην τελετή αποφοίτησης του BCA ο ακαδημαϊκός διευθυντής, Δρ. Κωστάκης, είναι σαν να ολοκληρώθηκε ένας κύκλος, αφού το BCA πριν από αρκετά χρόνια, στο ξεκίνημα του, συνεργαζόταν με το Plymouth. Είναι επομένως σαν να γυρνάμε στις ρίζες μας. Επί της ουσίας το Plymouth είναι ένα πολύ σοβαρό πανεπιστήμιο, με πολύ σημαντικές διακρίσεις στις διεθνείς αξιολογήσεις, συνεπώς μιλάμε για έναν leader σε ακαδημαϊκό επίπεδο με τον οποίο μοιραζόμαστε αρχές και όραμα. Αυτό στην πράξη σημαίνει για τους φοιτητές μας ευκαιρίες σε πάρα πολλά επίπεδα. Προσωπικά έχω εκπλαγεί από τις παροχές στους φοιτητές, την εξαιρετική τεχνογνωσία, τη σημαντική έρευνα και τη σύγχρονη γνώση, το εξαιρετικό ακαδημαϊκό προσωπικό και τις μεγάλες ευκαιρίες για ανάπτυξη που προσφέρει. Είναι για εμάς μια ιδανική συγκυρία.