Περιθώριο περίπου 10 ημερών έχει η κυβέρνηση προκειμένου να ξεκινήσει την υλοποίηση της δεύτερης λίστας προαπαιτούμενων πριν επιστρέψουν οι επικεφαλής των τεχνικών κλιμακίων στην Αθήνα.
Το οικονομικό επιτελείο επιθυμεί να επιταχύνει τις διαδικασίες με στόχο αυτή η εκκρεμότητα να έχει κλείσει πριν από τις 20 Δεκεμβρίου. Ωστόσο, οι παγίδες στη λίστα με τα 13 προαπαιτούμενα πολλές, ειδικά από τη στιγμή που κρύβουν κινδύνους που μπορούν να προκαλέσουν νέους ενδοκυβερνητικούς τριγμούς.
Μπορεί για παράδειγμα οι παγίδες της φορολόγησης των αγροτών, της φορολογίας των ενοικίων και της ενσωμάτωσης της εισφοράς αλληλεγγύης να μετατέθηκαν για το 2016, ωστόσο η κυβέρνηση έχει μπροστά της την ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, τις εργαλειοθήκες του ΟΟΣΑ, τα κλειστά επαγγέλματα και βέβαια τα κόκκινα δάνεια.
Η λίστα με τα 13 προαπαιτούμενα έχει ως εξής:
- 1.Η διαμόρφωση του σχεδίου για τη νέα ανεξάρτητη Γραμματεία Εσόδων. Το σχέδιο αυτό θα αποτελέσει τη βάση για τη σχετική νομοθεσία που θα πρέπει να υιοθετηθεί κατά τη διάρκεια του πρώτου ελέγχου του προγράμματος από τους δανειστές.
- 2.Μέτρα για τη συλλογή εσόδων και συγκεκριμένα μέσω της αντιμετώπισης:
- -του λαθρεμπορίου στα καύσιμα
- -τριγωνικών συναλλαγών στον ΦΠΑ (τύπου καρουζέλ).
- 3.Η έκδοση υπουργικής απόφασης για την εφαρμογή του clawback στα νοσοκομεία και άλλης υπουργικής απόφασης για την προς τα κάτω αναθεώρηση των τιμών των ιδιωτικών διαγνωστικών κέντρων, ώστε να ευθυγραμμιστούν οι δαπάνες στα επίπεδα του clawback.
- 4.Η λειτουργία επιτροπής που θα αξιολογήσει και θα εγκρίνει διορισμούς μελών διοικητικού συμβουλίου και προέδρων στις τράπεζες.
- 5.Η έκδοση της απαραίτητης δευτερογενούς νομοθεσίας για το πτωχευτικό δίκαιο των νοικοκυριών.
- 6.Η ρύθμιση για τα «κόκκινα» δάνεια. Το θέμα του ποιοι θα αγοράζουν τα «κόκκινα» δάνεια που αφορούν την πρώτη κατοικία και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα εξειδικευτεί κατά τη διάρκεια του πρώτου ελέγχου. Αντίθετα, άμεσα θα πρέπει να ψηφιστεί το πλαίσιο για την αδειοδότηση μη τραπεζικών ιδρυμάτων που θα διαχειρίζονται τα «κόκκινα» δάνεια.
- 7.Η υιοθέτηση 10 επιπλέον συστάσεων του ΟΟΣΑ στο πλαίσιο της δεύτερης εργαλειοθήκης, και για τις αγορές των ποτών και των καυσίμων.
- 8.Η έκδοση υπουργικής απόφασης με την οποία θα επανασυσταθεί η διυπουργική επιτροπή για τα κλειστά επαγγέλματα.
- 9.Παρεμβάσεις για τα έργα που συγχρηματοδοτούνται από τα κοινοτικά διαρθρωτικά ταμεία. Ειδικά για τα έργα των αυτοκινητοδρόμων, του μετρό και της διαχείρισης αποβλήτων, θα πρέπει μεταξύ άλλων να συσταθεί μια διυπουργική επιτροπή που θα επιβλέπει την εφαρμογή των χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης των έργων και ταυτόχρονα θα διασφαλίζει την έγκαιρη λήψη των απαραίτητων αποφάσεων για την προώθηση των έργων.
- 10.Ο χωροταξικός σχεδιασμός και ο δασικός νόμος.
- 11.Η λήψη μη αναστρέψιμων μέτρων (συμπεριλαμβανομένης και της ανακοίνωσης της ημερομηνίας υποβολής δεσμευτικών προσφορών) για την ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, εκτός αν παρουσιαστεί κάποιο εναλλακτικό σχέδιο με ισοδύναμα αποτελέσματα σε όρους ανταγωνισμού και προσέλκυσης επενδύσεων, πάντα με κριτήριο τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές, ενώ θα προχωρήσει και η πλήρης αποδέσμευσή του από τη ΔΕΗ.
- 12.Ο ορισμός μιας ανεξάρτητης Ομάδας Δράσης (Task Force) που θα εντοπίσει τις επιλογές και θα προετοιμάσει τις προτάσεις για τη λειτουργία, τη δομή και τη διακυβέρνηση του νέου Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων. Επίσης, θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι δράσεις στο σκέλος των αποκρατικοποιήσεων που προβλέπονται για το τέταρτο τρίμηνο του 2015.
- 13.Η υιοθέτηση του νόμου για το νέο ενιαίο μισθολόγιο στον δημόσιο τομέα, που θα εφαρμοστεί από 1ης Ιανουαρίου 2016.
Ωστόσο, οι μεγαλύτερες δυσκολίες εντοπίζονται στο σχεδιασμό του πλαισίου λειτουργίας του νέου υπερ-Ταμείου αποκρατικοποιήσεων, καθώς τα πρώτα δείγματα δείχνουν ότι υπάρχει σύγκρουση απόψεων μεταξύ Γερμανίας, ESM και Αθήνας για τη μορφή που θα λάβει.
Συγκεκριμένα ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, επιμένει στην άποψη που έχει εκφράσει ήδη από τον περασμένο Ιούλιο. Ο κ. Σόιμπλε πιέζει για τη δημιουργία ενός Ταμείου στο οποίο θα ενταχθεί το σύνολο των περιουσιακών στοιχείων του Ελληνικού Δημοσίου (κινητά και ακίνητα), θα διοικείται ή τουλάχιστον θα ελέγχεται πλήρως από τους δανειστές και θα έχει ολοκληρώσει τις αποκρατικοποιήσεις έως το 2018, προκειμένου να αποπληρωθούν με αυτά τα χρήματα τα δάνεια προς τον ESM.
Αντίθετη άποψη φαίνεται πως έχει όμως ο ESM, καθώς εκτιμά ότι το Ταμείο θα πρέπει να αφήσει πρώτα να ωριμάσουν τα περιουσιακά του στοιχεία, ώστε οι πωλήσεις να γίνουν σε μεγαλύτερες από τις σημερινές αξίες. Οι διαφορετικές απόψεις που υπάρχουν στους κόλπους των δανειστών αναμένεται να προκαλέσουν εντάσεις τόσο μεταξύ τους όσο και στη διαπραγμάτευση με την κυβέρνηση.
Εκτός προαπαιτούμενων έμεινε το Ασφαλιστικό, καθώς θεωρητικά οι δανειστές έχουν δώσει περιθώριο μέχρι την έναρξη της 1ης αξιολόγησης του Μνημονίου. Ωστόσο, η κυβέρνηση επιθυμεί να φέρει εντός του 2015 τουλάχιστον το βασικό πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων του συστήματος προκειμένου να ξεμπλοκάρει τις διαδικασίες και να φέρει πιο κοντά το χρόνο έναρξης της αξιολόγησης αλλά και της διαπραγμάτευσης για τη διαχείριση του χρέους.