H «επιστροφή» του Φεστιβάλ Αθηνών: Πως ο κορυφαίος καλλιτεχνικός θεσμός της χώρας ξαναγύρισε σε γνώριμα μονοπάτια

H «επιστροφή» του Φεστιβάλ Αθηνών: Πως ο κορυφαίος καλλιτεχνικός θεσμός της χώρας ξαναγύρισε σε γνώριμα μονοπάτια

Υπήρξε άραγε πιο πολύπαθη χρονιά στα χρονικά του Φεστιβάλ Αθηνών; Ήταν η πρώτη φορά στα χρονικά που είδαμε δύο συνεντεύξεις τύπου με διαφορετικό διευθυντή και άλλο πρόγραμμα σε μια χρόνια. Η προηγούμενη, στις 30 Μαρτίου, ήταν άκρως επεισοδιακή, με το Γιαν Φαμπρ να ανακοινώνει ένα ολλανδό-κεντρικό πρόγραμμα το οποίο «εξόριζε» ουσιαστικά τους Έλληνες καλλιτέχνες. Ακολούθησε η πρωτοφανής συσπείρωση των Ελλήνων καλλιτεχνών, η παραίτηση του Γιαν Φαμπρ, και κάποιες αναταράξεις εσωτερικής μιντιακής κατανάλωσης που ελάχιστα όμως ενδιαφέρουν το πραγματικό κοινό του Φεστιβάλ, ένα κοινό που είχε καλώς η κακώς κακομάθει και εκπαιδευτεί κάτω από τη θητεία του Γιώργου Λούκου σε θεάματα ποιότητας.

Η «ανακουφιστική» επιστροφή στην Πειραιώς 260

Οι διαφορές από την προηγούμενη συνέντευξη τύπου ήταν εμφανείς. Αντί για ανακοινώσεις κεκλεισμένων των θυρών, σήμερα 16/5 είδαμε στην ουσία μια γιορτή ανοιχτή σε όλους, σε έναν χώρο σήμα-κατατεθέν της θητείας του Γιώργου Λούκου, το μέρος που έχουμε δει από την «Πρώτη ύλη» του Δημήτρη Παπαϊωάννου μέχρι το «Κουκλόσπιτο» του Ίψεν σε σκηνοθεσία Λη Μπρούερ, με μια δίμετρη Νόρα να περιτριγυρίζεται από νάνους.

Μόνο τυχαία δεν ήταν η επιλογή του χώρου. Ήταν ίσως ο μόνος χώρος που χώραγε τους δημοσιογράφους αλλά και το μεγάλο πλήθος Ελλήνων καλλιτεχνών που είχαν όλοι προσκληθεί σε μια προσπάθεια, για να επιστρέψει το Φεστιβάλ Αθηνών σε πιο γνώριμα, «ανακουφιστικα» μονοπάτια.

Μπαλτάς «Περάσαμε περιπέτειες»

Εκεί ήταν και ο Υπουργός Πολιτισμού Αριστείδης Μπαλτάς που είπε λίγα λόγια. «Περάσαμε περιπέτειες» είπε, και συνέχισε «Θα είναι μια εξαιρετική νέα χρονιά», δίνοντας μετά το λόγο στο Δήμαρχο Αθηναίων Γιώργο Καμίνη που μίλησε επίσης λίγο για το «Φεστιβάλ της πόλης», και την Αθήνα στο επίκεντρο της διεθνούς πολιτιστικής σκηνής.

Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος: «Είμαι σκυταλοδρόμος»

Μπορεί αστειευόμενος να δήλωσε ότι στο δρόμο του εύχονται «σιδεροκέφαλος» και να χαρακτήρισε τον εαυτό του διπλωματικά ως «σκυταλοδρόμο» αλλά ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος μαζί με τους συνεργάτες του Δήμητρα Κονδυλάκη (θέατρο), Στεριανή Τσιντζιλώνη (χορός), Ματίας Φονχαρτ (για τις διεθνείς παραγωγές), και την (απούσα) Τζωρτζινα Κακουδάκη (εκπαιδευτικά προγράμματα), παρουσίασε ένα αξιέπαινο πρόγραμμα δεδομένου του μικρού χρόνου προετοιμασίας που είχε στα χέρια του. Εξήγησε τους λόγους που δέχτηκε το Φεστιβαλ μετά την παραίτηση Φαμπρ ως εξής:

Δέχτηκα γιατί πιστεύω ότι ως θεσμικός φορέας καθολικής αποδοχής, το Φεστιβάλ μπορεί να συμβάλει πολύ ουσιαστικά στην παραγωγή πολιτιστικού έργου, ιδιαίτερα σε μια εποχή κρίσης σαν τη δική μας. Ταυτόχρονα αναλαμβάνω συνειδητά και τον ρόλο του “διαχειριστή κρίσης”, ώστε να μη ματαιωθεί η φετινή διοργάνωση, με ό,τι θα μπορούσε να σημαίνει αυτό για τη συνέχεια του Φεστιβάλ.

Τα μακροπρόθεσμα σχέδια: Διεθνές Λύκειο στην Επίδαυρο

Οι τέσσερις άξονες δράσεις του Φεστιβάλ για τα επόμενα χρόνια (που περιλαμβάνουν άνοιγμα στην πόλη και στην κοινωνία, σύγχρονη δραματουργία για το θέατρο και τον χορό και εξωστρέφεια και σύνδεση των παραστατικών τεχνών της χώρας μας με τη διεθνή πολιτιστική κοινότητα) είναι μάλλον αναμενόμενες με την εξαίρεση του Λυκείου Επιδαύρου. Προτείνεται η δημιουργία ενός διεθνούς εκπαιδευτικού κέντρου έρευνας στο αρχαίο δράμα για νέους ηθοποιούς και σπουδαστές δραματικών σχολών από ολόκληρο τον κόσμο. Παρόντες για να στηρίξουν την ιδέα ήταν από το Δήμαρχο Επίδαυρου μέχρι το Σταύρο Μπένο του Διαζώματος.

Πως το Φεστιβάλ Αθηνών δεν θα πάει στο Μέγαρο. Κατά το ήμισυ εξοφλημένα τα χρωστούμενα της περασμένης χρονιάς

Όσον αφορά τα οικονομικά θέματα του Φεστιβάλ, δύο είναι οι νέες πληροφορίες: H πρώτη είναι ότι το Φεστιβάλ Αθηνών δεν θα πάει όπως είχε ανακοινωθεί αρχικά, στο Μέγαρο Μουσικής. Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος είπε ότι ενώ το παρόν κτίριο έχει ένα «τρομακτικά ακριβό νοίκι», το Μέγαρο δεν διαθέτει τους χώρους που χρειάζεται το Φεστιβάλ. Όσο για τις οφειλές του Φεστιβάλ μας διευκρινίστηκε ότι ο φετινός προϋπολογισμός θα μειωθεί κατά 25% (ο περσινός άγγιζε τα 4 εκατομμύρια) ενώ το χρέος 1.6 εκ από πέρσι έχει ικανοποιηθεί περίπου κατά το ήμισυ όπως δήλωσε ο Πρόεδρος του Δ.Σ. του Φεστιβάλ Αθηνών Γιώργος Αντωνακόπουλος, ενώ έχουν ήδη εξοφληθεί οι μικρές οφειλές έως 10 χιλιάδες.

Τι θα δούμε στο Πρόγραμμα του Φεστιβάλ : Παλιοί γνώριμοι που επιστρέφουν, Σαίξπηρ, «ενδυναμωμένη» Επίδαυρος

Romeo Castellucci - Socìetas Raffaello Sanzio

Παρά τις μόλις πέντε εβδομάδες προετοιμασίας θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε καλές ξένες παραγωγές καθώς παλιοί γνώριμοι επιστρέφουν στο Φεστιβάλ. Όπως και σε όλα τα Φεστιβάλ του κόσμου έτσι και το Φεστιβάλ των Αθηνών δεν θα μπορούσε να λείπει ο Σαίξπηρ μιας και το 2016 κλείνουν 400 χρόνια από το θάνατό του. Θα δούμε το Julius Caesar. Spared parts του παλιού μας γνώριμου Ρομπέρτο Κατσελούτσι, αλλά και τον Άμλετ του πολυβραβευμένου Λιθουανού σκηνοθέτη Οσκάρας Κορσουνόβας, ενώ σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Θερινού Κινηματογράφου της Αθήνας θα παρουσιαστούν τρεις προβολές αφιερωμένες στον Σαίξπηρ.

Παλιά γνώριμη είναι και η Αργεντίνα Λόλα Αρίας, την οποία είδαμε πρόσφατα στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, θα παρουσιάσει μια lecture performance βασισμένη σε αφηγήσεις βρετανών και Αργεντίνων βετεράνων που πολέμησαν στα νησιά Φώκλαντ, το 1982.

Lola Arias, Minefield

Μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα χρονιά για την Επίδαυρο θα είναι η φετινή με 7 συνολικά παραστάσεις. Ξεχωρίζουν ο «Οιδίπους Τύραννος», συμπαραγωγή του Εθνικού Θέατρου με το Θέατρο Βαχτάνγκοφ της Μόσχας, η «Λυσιστράτη» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού, και η «Αντιγόνη» σε σκηνοθεσία του Στάθη Λιβαθινού. Ο Γιάννης Χουβαρδάς θα ανεβάσει «Ορέστεια» ενώ ο Λιθουανός Τσέζαρις Γκραουζίνις θα σκηνοθετήσει μια τραγωδία που δε βλέπουμε και τόσο συχνά τους «Επτά επί Θήβας» του Αισχύλου. Τέλος ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το σκηνοθετικό εγχείρημα του Νίκου Καραθάνου που θα ανεβάσει τις «Όρνιθες», ενώ ο Γιώργος Κιμούλης σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στον «Πλούτο» του Αριστοφάνη.

|

Δημοφιλή