Αναλυτικές διευκρινίσεις αναφορικά με το ζήτημα που έχει προκύψει για το θέμα των «πλαστών πτυχίων», δίνει με συνέντευξή της στην HuffPost Greece η πρώην υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων επί των ημερών της κυβέρνησης Καραμανλή, Μαριέττα Γιαννάκου.
Η κ. Γιαννάκου, η οποία θεσμοθέτησε το νόμο 3577 το 2007 εξηγεί αναλυτικά τι αφορούσε ο συγκεκριμένος νόμος και υποστηρίζει ότι δεν «δίνεται κανένα συγχωρόχάρτι» σε όσους απέκτησαν «πλαστά πτυχία».
Υποστηρίζει επίσης πως δεν γνωρίζει γιατί δεν εφαρμόστηκε ο νόμος από το 2007 που η ίδια αποχώρησε από το υπουργείο Παιδείας και υπογραμμίζει πως όσοι προσελήφθησαν στη συνέχεια στο δημόσιο «πρέπει να αναζητηθεί λύση τέτοια που θα αποτρέπει την επανάληψη παρόμοιων φαινομένων με τη βοήθεια των νομικών υπηρεσιών του κράτους και του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης».
*****
- Τι ακριβώς ήταν ο νόμος που είχατε ψηφίσει επί των ημερών σας στο υπουργείο Παιδείας σε ότι αφορά τα πτυχία που αποκτούσαν κάποιοι απόφοιτοι ΤΕΕ και τι αφορούσε;
- Ο νόμος 3577 του Υπουργείου Παιδείας που αφορούσε στη δια βίου μάθηση, την ιδιωτική εκπαίδευση και φορείς της εποπτείας του, περιελάμβανε άρθρο με θέμα τα ιδιωτικά ΤΕΕ. Συγκεκριμένα στα ΤΕΕ που είχαν επιβληθεί πειθαρχικές κυρώσεις, αναστολή λειτουργίας, άρση της άδειας ίδρυσης, χρηματικό πρόστιμο ή ποινικές κυρώσεις στους ιδιοκτήτες, τους διευθυντές ή το διδακτικό προσωπικό για παραβάσεις των κανόνων λειτουργίας και για τα σχολικά έτη 2004 – 2008, οι μαθητές θα ελάμβαναν έγκυρο πτυχίο κατόπιν ειδικών πτυχιακών εξετάσεων που θα διενεργούσε το Υπουργείο Παιδείας. Ταυτόχρονα, στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς οι οποίοι εφέροντο ότι απασχολήθηκαν κατά το σχολικό έτος ή έτη που παρατηρήθηκε μη σύννομη λειτουργία, δεν αναγνωριζόταν η αντίστοιχη προϋπηρεσία.
Γιατί δεν εφαρμόστηκε ποτέ από τις προηγούμενες κυβερνήσεις αν και πέρασαν από τότε 9 χρόνια;
Ο νόμος δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ στις 8 Ιουνίου 2007, εγώ δε αποχώρησα από το Υπουργείο Παιδείας τον Σεπτέμβριο του ιδίου έτους, επομένως δεν γνωρίζω γιατί ο νόμος δεν εφαρμόσθηκε από τους Υπουργούς που με διαδέχθηκαν.
- Πως κρίνετε την άποψη ότι ουσιαστικά δίνεται «συγχωροχάρτι» στους μαθητές αυτούς, πολύ από τους οποίους στο μεταξύ απασχολήθηκαν στο Δημόσιο;
Ο νόμος αυτός δεν έχει σχέση με κανένα συγχωροχάρτι, αντίθετα έθετε υπό κρίσιν συγκεκριμένα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια των οποίων το περιεχόμενο σπουδών αμφισβητείτο λόγω των παραπάνω παραβάσεων .
- Συμφωνείτε με την επέκταση του χρονικού προσδιορισμού της εφαρμογής του νόμου του 2007 που εξετάζει η κυβέρνηση;
Δεν γνωρίζω την έκταση του φαινομένου σήμερα ή στο διάστημα που μεσολάβησε, αλλά και προ της αναλήψεως των καθηκόντων μου, καθώς και τον πιθανό αριθμό των αποφοίτων που μοριοδοτήθηκαν με πιθανώς ευμενέστερους όρους των αναλογούντων σ’αυτούς. Εφόσον απόφοιτοι των ΤΕΕ αυτών έχουν προσληφθεί στο Δημόσιο, το θέμα αφορά πλέον στο Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και πιθανώς στη δικαιοσύνη εάν ανακαλυφθούν και πλαστοί τίτλοι σπουδών.
- Μήπως θα ήταν πιο δίκαιο όσοι απέκτησαν τα πτυχία αυτά να αποβληθούν διά παντός από το Δημόσιο και όχι να έχουν τη δυνατότητα να δώσουν και πάλι εξετάσεις;
Είναι δύσκολο να αποδοθεί δικαιοσύνη σε τέτοιες υποθέσεις σήμερα μετά την πάροδο τόσου χρόνου. Ούτως ή άλλως το Υπουργείο Παιδείας είναι υποχρεωμένο να εποπτεύει και να ελέγχει τη σύννομη λειτουργία της δημόσιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης και να παρεμβαίνει αναλόγως. Για τους προσληφθέντες βέβαια στο δημόσιο με την αναγνώριση των ορίων βαθμολογίας όπου παραβιάστηκε η αξιοκρατία πρέπει να αναζητηθεί λύση τέτοια που θα αποτρέπει την επανάληψη παρόμοιων φαινομένων με τη βοήθεια των νομικών υπηρεσιών του κράτους και του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης.