1.Από πότε δραστηριοποιείστε στην Ελλάδα και πόσα άτομα απασχολείτε γενικά;
Ξεκινήσαμε να δραστηριοποιούμαστε στην Ελλάδα στις 6/09/2015. Ο συνολικός αριθμός του προσωπικού μας σε όλο τον κόσμο είναι 283 άτομα, αποκλειστικά εθελοντές.
2.Ποιο το έργο που προσφέρετε και σε ποια συγκεκριμένα πεδία εξειδικεύεστε;
Ειδικευόμαστε στην παροχή πρόσβασης στο διαδίκτυο και άλλες IP υπηρεσίες σε ανθρώπινες κοινότητες που έχουν πληγεί, όπως οι πρόσφυγες σήμερα. Τις υπηρεσίες αυτές προσφέρουμε και σε άλλες ΜΚΟ ή ομάδες εθελοντών που δραστηριοποιούνται στο πεδίο. Εργαστήκαμε στα προσφυγικά camps στο Καρά Τεπέ και στη Μόρια, και στη βόρεια ακτογραμμή του νησιού όπου παρείχαμε υπηρεσίες σε πολλές εθελοντικές ομάδες. Μέλη της οργάνωσής μας, εφοδιασμένα με δορυφορικά τηλέφωνα, βρίσκονταν σε ακτές του νησιού κι έτσι μπορούσαν οι πρόσφυγες να ειδοποιήσουν την οικογένειά τους ότι έφτασαν σώοι.
3. Ποιες είναι οι πηγές χρηματοδότησής σας (κρατική, ιδιωτική, ΙΟs -World Bank, UNHCR κτλ) και πως κατανέμεται το συνολικό μπάτζετ σας- στις δράσεις της οργάνωσης αλλά και τα λειτουργικά έξοδά σας;
Χρηματοδοτούμαστε αποκλειστικά από ιδιωτικές και εταιρικές δωρεές και δεν λαμβάνουμε καμιά χρηματοδότηση από κυβερνήσεις ή άλλες ΜΚΟ.
4. Με ποια διαδικασία και βάση ποιων κριτηρίων αποφασίζονται οι αποστολές/ δράσεις σας; Περιοχές και ανθρωπιστικές κρίσεις όπου έχετε παρέμβει ή έχετε τώρα παρουσία; Πως και από ποιον γίνεται η αξιολόγηση του έργου σας;
Η απόφασή μας για όποια δράση εξαρτάται από το πεδίο αυτής και το προσδοκώμενο αποτέλεσμα. Η προσφυγική κρίση είναι η πρώτη καταστροφή που προκλήθηκε από άνθρωπο στην οποία ανταποκρινόμαστε- όλες οι προηγούμενες παρεμβάσεις μας αφορούσαν φυσικές καταστροφές. Από το 2010, οπότε ιδρύθηκε το Disaster Tech Lab, εργαστήκαμε στην Αϊτή, στις Φιλιππίνες, το Νεπάλ, τις ΗΠΑ και, πλέον, στην Ελλάδα. Είμαστε ανεξάρτητος οργανισμός, υπόλογος μόνο στους χορηγούς μας.
5. Πως επιλέχθηκαν οι τοποθεσίες (ή το σημείο) όπου δραστηριοποιείστε; Πόσο προβλέπετε ότι θα χρειαστεί να έχετε παρουσία στο πεδίο;
Επιλέξαμε αρχικά τη Λέσβο γιατί εκεί κατέληγαν οι μεγαλύτερες προσφυγικές ροές. Από την υπογραφή της πρόσφατης συμφωνίας Ε.Ε.- Τουρκίας δημιουργούνται στην ελληνική ηπειρωτική χώρα μόνιμοι προσφυγικοί καταυλισμοί- αναλάβαμε να δημιουργήσουμε τις υποδομές πρόσβασης στο ίντερνετ σε 7 από αυτούς. Θα συνεχίσουμε το έργο μας στην Ελλάδα για όσο χρόνο χρειαστεί. Είμαστε μια από τις λίγες οργανώσεις που έχουμε συνεχή παρουσία από τον Σεπτέμβρη του 2015.
6. Πως αξιολογείτε την συνεργασία με τις ελληνικές αρχές- την κυβέρνηση ή τις περιφερειακές/ αυτοδιοικητικές δομές- αλλά και τις τοπικές κοινωνίες; Προβλήματα συνεργασίας ή αποδοχής σας, υπήρξαν;
Πάντα επιδιώκουμε στενή συνεργασία με την τοπική κοινωνία και τις Αρχές. Είμαστε εκεί για να τους βοηθήσουμε, όχι για να τους «πολεμήσουμε». Στη Λέσβο εργαζόμαστε σε συνεργασία με την τοπική αστυνομία και μια από τις πρώτες μας ενέργειες στη Μόρια ήταν η παροχή διαδικτυακής σύνδεσης στην αστυνομία. Πριν, δεν υπήρχε πρόσβαση στο ίντερνετ ούτε η δυνατότητα άμεσης απεικόνισης των στοιχείων που προέκυπταν από την καταγραφή των προσφύγων. Συνεργαζόμαστε με αρκετούς Έλληνες εθελοντές- κάποιος εργάζεται στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, ένας άλλος είναι διαχειριστής πληροφορικής σε Α.Τ.. Τέτοιες επαφές είναι ουσιώδεις για να εκπληρώσουμε το έργο που αναλάβαμε.
7. Είστε ικανοποιημένοι από το αποτέλεσμα των προσπαθειών σας; Πόσο καίρια θεωρείτε την προσφορά της οργάνωσής σας και των ΜΚΟ γενικότερα σε αυτή την ανθρωπιστική κρίση; Συνεργάζεστε με άλλες ΜΚΟ και ποιο είναι το επίπεδο συντονισμού των δράσεων σας;
Είμαστε πολύ χαρούμενοι με τα αποτελέσματα της δουλειάς μας μέχρι τώρα. Θα θέλαμε φυσικά να κάνουμε περισσότερα αλλά είμαστε περιορισμένοι και στα χρηματοδοτικά μας όρια. Πάντως η δουλειά μας έχει πραγματικό αντίκτυπο και επιφέρει σημαντικό όφελος στους πρόσφυγες, όπως και τις άλλες ΜΚΟ και τους εθελοντές. Οι προσπάθειες για άμεση ανταπόκριση στις ανάγκες της προσφυγικής κρίσης, έχουν καταστεί πιο επαρκείς από ότι πριν.
8. Θεωρείτε ότι αναγνωρίζεται και αποτιμάται ορθά το έργο σας στη δημόσια σφαίρα;
Ναι και όχι. Η παροχή πρόσβασης στο διαδίκτυο δεν είναι ιδιαίτερα «φωτογενής»- η διανομή φαγητού, σκηνών και φαρμάκων δίνουν εντονότερες εικόνες. Όμως σήμερα, η πρόσβαση στο διαδίκτυο δεν είναι λιγότερο σημαντική. Βάσει έρευνας, η δεύτερη ερώτηση που πολλοί πρόσφυγες κάνουν μόλις φτάσουν είναι «που θα βρούμε wifi;». Η συνεισφορά μας είναι πολύτιμη και σίγουρα αποτιμάται σωστά από όσους την γνωρίζουν.
9. Πιστεύετε ότι υπάρχουν αρνητικά στερεότυπα ή παρανοήσεις (πχ από τα ΜΜΕ) όσον αφορά τη δράση σας; Για παράδειγμα έχουν διατυπωθεί κατηγορίες έναντι ορισμένων ΜΚΟ ότι παροτρύνουν τους πρόσφυγες να αγνοήσουν επίσημες ευρωπαϊκές αποφάσεις;
Αυξάνονται συνεχώς οι ομάδες που χρησιμοποιούν τη δουλειά τους στο προσφυγικό πεδίο για πολιτικούς σκοπούς. Απεχθανόμαστε παρόμοιες πρακτικές- είμαστε εκεί απλώς για να βοηθήσουμε. Όταν οι οργανώσεις χρησιμοποιούν την ανθρωπιστική βοήθεια για να στείλουν πολιτικά μηνύματα, ο πρόσφυγας βρίσκεται εγκλωβισμένος «στη μέση». Η α- πολιτικοποίηση της δράσης μας είναι ζήτημα αρχής. Δεν επιτρέπουμε στους εθελοντές μας να αναμιγνύονται σε πολιτικές διαμάχες και διαμαρτυρίες, ούτε να συνεργάζονται με αποκάλυπτα πολιτικοποιημένες ομάδες και οργανώσεις. Είναι εκεί για να βοηθούν ανθρώπους σε στιγμές ανάγκης και όχι για να κάνουν πολιτικές δηλώσεις.