Για απαράδεκτα και επικίνδυνα πράγματα έκανε λόγο ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος με αφορμή τις προωθούμενες αλλαγές στο μάθημα των Θρησκευτικών βάσει του νέου προγράμματος σπουδών που προωθεί το υπουργείο Παιδείας. Ο Αρχιεπίσκοπος κατά τη σημερινή συνάντησή του με αντιπροσωπεία της Πανελλήνιας Ένωσης Θεολόγων μίλησε σε αυστηρό τόνο και απηύθυνε έκκληση στον πρωθυπουργό να σταματήσει αυτές τις προσπάθειες.
Ωστόσο λίγα μόλις λεπτά από τις δηλώσεις του Αρχιεπισκόπου το υπουργείο Παιδείας εξέδωσε δελτίο Τύπου με τα νέα Προγράμματα Σπουδών στα Θρησκευτικά.
«Το μάθημα των θρησκευτικών περνάει μια κρίση και έχουμε την ανάγκη όλοι και από πλευράς εκκλησίας και από πλευράς πολιτείας να συνεργαστούμε πάνω σε μεγάλη βάση χωρίς χρονικά όρια πέντε ημερών ή δέκα ημερών αλλά με περισσότερο χρόνο και περισσότερη άνεση για να πάρουμε τις σχετικές αποφάσεις» είπε ο Αρχιεπίσκοπος σε δηλώσεις του προς τους δημοσιογράφους.
«Εγώ ως Αρχιεπίσκοπος στην αντιμετώπιση αυτού του μεγάλου προβλήματος, έχω αφιερώσει πολύ χρόνο και βλέπω ότι είναι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα αυτό της αγωγής των παιδιών μας. Μελετούσα πάντοτε τα προβλήματα. Δεν πήρα ποτέ μονόπλευρη θέση, είτε στην Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων, είτε από την τμήμα το άλλο, που θέλει να ανανεώσει τα πράγματα, αλλά επέμενα ότι αυτές οι δύο προσπάθειες έπρεπε να συνεργαστούν, κάτω και από την επίβλεψη της Εκκλησίας» συνέχισε ο Αρχιεπίσκοπος και συμπλήρωσε όσον αφορά στα νέα προγράμματα : «Βεβιασμένα, λοιπόν, ακούμε τώρα τα νέα προγράμματα, τα οποία ξέρουμε πώς ελήφθησαν και πως προωθήθηκαν και με σφραγίδα ποιων ανθρώπων. Εγώ με μια λέξη θα έλεγα σήμερα, επειδή διάβασα τα καινούργια προγράμματα και τα είδα, πως είναι απαράδεκτα. Είναι επικίνδυνα. Είναι πράγματα που δεν θα αποδώσουν καρπούς αλλά μεγάλη ζημιά στην παιδεία γενικότερα, στην κοινωνία μας και ρήξη στις σχέσεις της Εκκλησίας με την Πολιτεία.
Ακόμη ο κ. Ιερώνυμος σημείωσε πως αυτά πρόκειται να τα πει και στην Ιεραρχία του Οκτωβρίου και απηύθυνε έκκληση προς τον Πρωθυπουργό.
Κάνω έκκληση στον κ.Τσίπρα να σταματήσει και να αναβάλει κάθε νέα πρωτοβουλία ενός ή μερικών ανθρώπων και σε μια βάση μεγάλη να συνεργαστούμε σοβαρά επιτέλους σε έναν τόπο που ακούγονται λόγια, λόγια, λόγια και λείπει ο Λόγος».
Το υπουργείο Παιδείας αμέσως μετά τις δηλώσεις του Αρχιεπισκόπου εξέδωσε δελτίο Τύπου στο οποίο αναφέρει ότι «από το σχολικό έτος 2016-17, ύστερα από εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και σχετική απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων κ. Νίκου Φίλη, εφαρμόζονται τα νέα Προγράμματα Σπουδών στα Θρησκευτικά σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης (Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο) και σε όλους τους τύπους σχολείων (Ημερήσια και Εσπερινά Γυμνάσια, Γενικά Λύκεια, Επαγγελματικά Λύκεια)».
Μάλιστα όποιος θέλει μπορεί να δει στη διαδικτυακή διεύθυνση του Ι.Ε.Π., εκτός από το Πρόγραμμα Σπουδών στα Θρησκευτικά Δημοτικού-Γυμνασίου και το Πρόγραμμα Σπουδών στα Θρησκευτικά Λυκείου, αλλά και τον Οδηγό Εκπαιδευτικού στα Θρησκευτικά Δημοτικού-Γυμνασίου και τον Οδηγό Εκπαιδευτικού στα Θρησκευτικά Λυκείου.
Νέα Προγράμματα Σπουδών και Οδηγοί εκπαιδευτικού
Νέα προτεινόμενα διδακτικά υλικά
Ιστότοπος υποστήριξης της εφαρμογής των νέων Προγραμμάτων στα Θρησκευτικά
Υπεύθυνος του επιστημονικού πεδίου είναι ο κ. Σταύρος Γιαγκάζογλου (Σύμβουλος Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων
Προϊστάμενος του Γραφείου Έρευνας, Σχεδιασμού & Εφαρμογών Α΄ του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής).
Στο Οδηγό προς τους καθηγητές το πρώτο κεφάλαιο έχει τίτλο «Οι ευρωπαϊκές εξελίξεις στη θρησκευτική εκπαίδευση: Από την κατήχηση στον θρησκευτικό γραμματισμό των μαθητών» και εκεί επισημαίνεται μεταξύ άλλων:
«Στην προσπάθεια αυτή, επικεντρωνόμαστε στην παρακολούθηση των εξελίξεων κυρίως στον αγγλοσαξονικό χώρο, εφόσον πρόκειται για έναν προσανατολισμό ΘΕ με προθέσεις υπέρβασης της κλειστής ομολογιακότητας και στόχευση σε ένα ΜτΘ ενταγμένο στο σχολείο ως κανονικό μάθημα χωρίς απαλλαγές και διαχωρισμούς των μαθητών».
Σε άλλο σημείο αναφέρονται τα εξής: «Στο τέλος της πρώτης δεκαετίας του 21ού αιώνα το μάθημα βρίσκεται μπροστά σε μια νέα πρόκληση: να ισχυροποιήσει τα εκπαιδευτικά του θεμέλια, να υπερβεί τη μονοφωνία και την όποια ομολογιακή φυσιογνωμία του, συμπεριλαμβάνοντας όλους τους μαθητές του ελληνικού σχολείου ανεξάρτητα από τη θρησκευτική ή μη δέσμευσή τους. Οι διδάσκοντες εκπαιδευτικοί το μάθημα των Θρησκευτικών, δάσκαλοι στην πρωτοβάθμια και θεολόγοι στη δευτεροβάθμια, έχουν την ετοιμότητα να αναγνωρίσουν πως αυτό το αίτημα κατά κανένα τρόπο δεν αντιφάσκει προς τη χριστιανική άποψη για την πίστη και την εκπαίδευση. Άλλωστε και στη σύγχρονη ορθόδοξη θεολογία αναγνωρίζεται μια στροφή και μια επέκταση της κεντρικής της εστίασης από την Εκκλησιολογία στη θεολογία του προσώπου και γενικότερα στη χριστιανική Ανθρωπολογία (K. Ware). Οι λόγοι αυτής της θεολογικής «στροφής» σχετίζονται ιδιαίτερα με τους μεγάλους στόχους της σχολικής θρησκ. εκπ/σης» τονίζεται στον Οδηγό προς το
υς καθηγητές.
Επίσης στον Οδηγό υπογραμμίζεται ότι «στο τέλος της πρώτης δεκαετίας του 21ού αιώνα το μάθημα βρίσκεται μπροστά σε μια νέα πρόκληση: να ισχυροποιήσει τα εκπαιδευτικά του θεμέλια, να υπερβεί τη μονοφωνία και την όποια ομολογιακή φυσιογνωμία του, να καταστεί ένα υποχρεωτικό μάθημα που θα αφορά όλους τους μαθητές του ελληνικού σχολείου ανεξάρτητα από τη θρησκευτική ή μη δέσμευσή τους. Οι διδάσκοντες εκπαιδευτικοί το μάθημα των Θρησκευτικών, δάσκαλοι στην πρωτοβάθμια και θεολόγοι στη δευτεροβάθμια, έχουν την ετοιμότητα να αναγνωρίσουν πως αυτό το αίτημα κατά κανένα τρόπο δεν αντιφάσκει προς τη χριστιανική άποψη για την πίστη και την εκπαίδευση».
Η στάση της Πανελλήνιας Ένωσης Θεολόγων (ΠΕΘ)
Η ΠΕΘ με ανάρτησή της στην ιστοσελίδατης ασκεί δριμεία κριτική κατά του κ. Γιαγκάζογλου και της ομάδας που συνέταξε το νέο πρόγραμμα των θρησκευτικών λέγοντας μεταξύ άλλων τα εξής: «Οι ως άνω Θεολόγοι, με τη μετατροπή του μαθήματος των Θρησκευτικών από Ορθόδοξο σε πολυθρησκειακό ή θρησκειολογικό ή πανθρησκειακό, μέσω της εφαρμογής του νέου Προγράμματος, διαπράττουν, σε συνεργασία με τον κ. Φίλη, δύο αδικήματα(σύμφωνα με γνωμοδοτήσεις έγκριτων νομικών): α) Το αδίκημα του Προσηλυτισμού στην αθεΐα και μάλιστα σε βάρος ανήλικων παιδιών, που δεν είναι σε θέση να αμυνθούν πνευματικά και β) Το αδίκημα της ανισονομίας, αφού το πολυθρησκειακό ή όπως το ονομάζει ο κ. Φίλης Θρησκειολογικό αυτό Πρόγραμμα εφαρμόζεται ή μάλλον επιβάλλεται, ρατσιστικά, μόνον στους ορθόδοξους μαθητές.
Οι Εβραίοι, οι Μουσουλμάνοι, οι Ρωμαιοκαθολικοί και οι Προτεστάντες Έλληνες μαθητές απολαμβάνουν -και πολύ σωστά- από το Υπουργείο Παιδείας το δικαίωμα να διδάσκονται αποκλειστικά τη δική τους πίστη από διδάσκοντες και ύλη, που οι θρησκευτικές τους κοινότητες επιλέγουν και εγκρίνουν. Αντίθετα, με το πολυδιαφημισμένο από το νεομαρξιστικό κατεστημένο στην Ελλάδα, νέο Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα των Θρησκευτικών, οι Ορθόδοξοι μαθητές, αντίθετα με το Σύνταγμα και τον εκπαιδευτικό Νόμο, δεν θα διδάσκονται πλέον, τη δική τους πίστη, αλλά αναγκάζονται να διδαχθούν ένα μείγμα από όλες τις θρησκείες».
Ακόμη η ΠΕΘ καταφέρεται και κατά του υπουργού Παιδείας λέγοντας πως είναι προφανώς ιδεολογικά προκατειλημμένος, συνθηματολογεί και δεν κυριολεκτεί όταν μιλάει για το μάθημα των Θρησκευτικών. «Είναι εσφαλμένη, παραπλανητική και δεν έχει καμία σχέση με τη σχολική πραγματικότητα, η αφοριστική διατύπωση του κ. Φίλη, ότι το παρόν μάθημα των Θρησκευτικών είναι «κατηχητικό» και «ομολογιακό». Η αλήθεια είναι ότι πρόκειται, κατά βάση, για Ορθόδοξη Χριστιανική Αγωγή με διδακτικές ενότητες και στοιχεία από τις χριστιανικές ομολογίες και τις θρησκείες (στη Β΄ Λυκείου το μάθημα είναι καθαρά θρησκειολογικό)».
Επιπλέον τονίζουν πως τα νέα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών έχουν αποδομηθεί και αποδοκιμασθεί πλήρως από την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος, από σύμπασα την Ιερά Κοινότητα του Αγίου Όρους, από υψηλού επιπέδου διεθνή και πανελλήνια επιστημονικά συνέδρια και από έγκριτους και ειδικούς επιστήμονες(παιδαγωγούς, νομικούς, κοινωνιολόγους, πολιτειολόγους, κ.ά.).
«Αν ο κ. Φίλης γνώριζε τις αξιολογήσεις που έχουν γίνει, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, για το μοντέλο διδασκαλίας που προωθεί, θα αντιλαμβανόταν γιατί δεν το έχουν υιοθετήσει τα ευρωπαϊκά κράτη που έχουν θρησκειολογικό μάθημα. Επίσης, θα γνώριζε ότι προωθείται από οικονομικά συστήματα αγγλοσαξωνικού τύπου, που δεν συνάδουν με την ιδεολογία ενός κόμματος που αυτοπροσδιορίζεται ως αριστερό. Αν πράγματι εφαρμοσθούν τα νέα Προγράμματα Σπουδών του μαθήματος των Θρησκευτικών, θα αλλάξει άρδην ο χαρακτήρας του μαθήματος στη χώρα μας, και αυτή η αλλαγή αυτόματα θα μετατρέψει το μάθημα σε μια κοινωνικο-πολιτικο-φιλοσοφικο-ψυχολογικού περιεχομένου πολυθρησκειακή φλυαρία, όπου, ενδεχομένως, ακόμη και η αναφορά στο όνομα του Χριστού να θεωρείται μη πολιτικά και διδακτικά ορθή ή, ακόμη, και μη νόμιμη, δυσκολεύοντας έτσι το έργο του διδάσκοντος και οδηγώντας τους μαθητές στη θρησκευτική σύγχυση και ουσιαστικά στην άρνηση της πίστης τους, στον μηδενισμό και στην ατομική θρησκεία» τονίζεται.