Όταν κάποιος σκέφτεται τους ποδηλάτες των πόλεων και τη γενικότερη κουλτούρα του ποδήλατου στα αστικά κέντρα, σίγουρα η Αθήνα δεν είναι το πρώτο μέρος που του έρχεται στο μυαλό, πόσο δε η Θεσσαλονίκη. Και αυτό δεν οφείλεται μόνο στις φτωχές υποδομές των ελληνικών πόλεων οι οποίες μετά βίας είναι κατάλληλες για τη δημιουργία ποδηλατικών διαβάσεων, αλλά και στην ελλειπή ποδηλατική κουλτούρα του μέσου Έλληνα.
Ευτυχώς για εμάς, ο Παντελής Ζάρκος και η Άννα Χλιούρα δεν σκέφτονται όπως ο περισσότερος κόσμος. Τα δύο νέα παιδιά που βρίσκονται πίσω από το Elektronio, την start-up εταιρεία ποδηλάτων που ξεκίνησαν το 2015 με έδρα τη συμπρωτεύουσα, θέλησαν να προσφέρουν στους συμπολίτες τους έναν νέο τρόπο μετακίνησης που όχι μόνο θα καλυτέρευε τη ζωή τους αλλά θα συνέβαλλε και στην αποτελεσματικότερη προστασία του περιβάλλοντος. Έτσι, δημιουργήθηκε το Play, το πρώτο από μια σειρά premium ηλεκτρικών ποδηλάτων σχεδιασμένων με ιδιαίτερη γεωμετρία και φιλοσοφία, που έρχεται για να αλλάξει ουσιαστικά τις αστικές μετακινήσεις.
Το Play είναι το πρώτο τρίτροχο, ηλεκτρικά υποβοηθούμενο ποδήλατο, χειροποίητο και σχεδιασμένο για περισσότερες από μία χρήσεις ενώ υπάρχει μέχρι και η δυνατότητα custom παραγγελίας για όσους θέλουν το δικό τους μοντέλο να είναι ακόμη πιο ξεχωριστό.
Η HuffPost Greece μίλησε με τον Παντελή και την Άννα, ώστε να μας αφηγηθούν με δικά τους λόγια το πώς σκοπεύουν να αλλάξουν τον αστικό χάρτη μετακινήσεων στην Ελλάδα.
Πώς ξεκίνησε η ιδέα για το Elektronio και για τη δημιουργία ενός ηλεκτρικού τρίτροχου ποδήλατου;
Π.Ζ: Εγώ ο Παντελής, ως συνιδρυτής και κατασκευαστής των ποδηλάτων του Elektronio, είχα ως όραμα τη δημιουργία ενός πρωτοποριακού προσωπικού οχήματος, που θα άλλαζε τις μετακινήσεις στην πόλη. Λίγο μετά τις σπουδές μου ως μηχανολόγος οχημάτων, ενεπλάκησα σε ιδιαίτερα bicycle projects και κατέληξα στη δημιουργία μίας startup που θα προσφέρει νέους ευφυείς τρόπους βιώσιμης κινητικότητας, όπως το ηλεκτρικό τρίτροχο ποδήλατο. Αυτά τα τρίτροχα ποδήλατα άλλαξαν τις καθημερινές διαδρομές των ιδρυτών του Elektronio και ήταν μονόδρομος να τις μοιραστούμε με όλους τους υπόλοιπους.
Ποιες ήταν οι προηγούμενες δουλειές σας και πόσο εύκολο/δύσκολο ήταν να τις αφήσετε για να ξεκινήσετε μια νέα, δική σας επιχείρηση;
Π.Ζ.: Όχι, δεν ήταν μία εύκολη απόφαση γιατί πριν ξεκινήσω το Elektronio, είχα μία παρόμοια startup αλλά δεν καρποφόρησε, γιατί δεν πήγε καλά τότε η συνεργασία μεταξύ των μελών της ομάδας. Παρόλα αυτά, με έτρωγε το σαράκι, διδάχτηκα από τα λάθη του παρελθόντος και αποφάσισα να επιχειρήσω εκ νέου με το Elektronio. Επίσης, στο παρελθόν, μετά το πέρας των σπουδών μου είχα εργαστεί στο χώρο του αυτοκινήτου και των ανταλλακτικών αλλά αποφάσισα ότι μου ταίριαζε περισσότερο ο δημιουργικός-κατασκευαστικός κλάδος και αποφάσισα να εφαρμόσω αυτά που εμάθα σε ακαδημαϊκό επίπεδο.
Α.Χ.: Μάζι με τον Παντελή ήμουν και εγώ μέλος στην προηγούμενη startup που έληξε άδοξα. Η ψυχολογία μας δεν ήταν στα καλύτερα της όταν ξεκινούσαμε το Elektronio αλλά ήταν κάτι που πιστεύαμε και αγαπούσαμε ιδιαίτερα, οπότε επικράτησαν οι θετικές σκέψεις. Πριν το Elektronio, είχα μια μικρή εργασιακή εμπειρία σε θέσεις media και επικοινωνίας, καθώς έχω σπουδάσει δημοσιογραφία και έχω master στα new media. Θεώρησα, όμως, «είδηση της ζωής μου» το Elektronio και αποφάσισα να αφιερωθώ σε αυτό και να δοκιμάσω το επιχειρηματικό μου πνεύμα.
Πόσος χρόνος χρειάστηκε για την κατασκευή του πρώτου Play; Αντιμετωπίσατε εμπόδια στην πορεία;
Π.Ζ.: Η έρευνα και ανάπτυξη του Play χρειαστήκε ένα διάστημα 18 μηνών για να υλοποιηθεί. Η προηγούμενη εμπειρία μου, καθώς και το γεγονός ότι προηγούμενες εκδόσεις του Play ήταν τα δικά μας μέσα μετακίνησης μας βοήθησαν να εντοπίσουμε τυχόν αστοχίες. Παρόλα αυτά, στην κατασκευή συνάντησα αρκετές προκλήσεις, καθώς δεν είχα εξοπλίσει το εργαστήριο μου πλήρως και δεν έβρισκα εύκολα πρώτες ύλες που χρειαζόμουν.
Τι είναι αυτό που κάνει το Play να ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα ποδήλατα του είδους;
Α.Χ.: Το Play είναι κάτι παραπάνω από ένα συμβατικό ποδήλατο αλλά και κάτι παραπάνω από ένα απλό ηλεκτρικό ποδήλατο. Κάνει τη μετακίνηση παιχνίδι, όπως φανερώνει και το όνομά του. Λόγω της ιδιαίτερης γεωμετρίας του, έχουμε μία ιδιαιτέρως άνετη θέση οδήγησης και προσαρμόζονται αποθηκευτικοί χώροι, τόσο πίσω από την πλάτη του καθίσματος, όσο και μπροστά ανάμεσα στους δύο τροχούς. Έτσι, ο χρήστης μπορεί να μεταφέρει μεγαλύτερο φορτίο, όπως το laptop του ή τα καθημερινά του ψώνια ή το κατοικίδιο του ή ακόμη και τα παιδιά του. Επίσης, το καινοτόμο μπροστινό tilting σύστημα προσφέρει μία πρωτόγνωρη οδηγική εμπειρία, παρέχει μεγαλύτερη ασφάλεια λόγω των τριών σημείων επαφής με το δρόμο και ταυτοχρόνα είναι ευέλικτο για να ελίσσεται εύκολα. Χάρη στην ηλεκτρική υποβοήθηση μπορούμε να κάνουμε περισσότερα χιλιόμετρα στις καθημερινές μας μετακινήσης δίχως κόπο και ιδρώτα. Τέλος, ειδοποιός διαφορά του Play από τα υπόλοιπα ποδήλατα του είδους είναι το γεγονός ότι προκειται για εξατομικευμένα ποδήλατα, δημιουργούνται βασισμένα στις ανάγκες και τις επιθυμίες του εκάστοτε πελάτη μας.
Κατά τη γνώμη σας, σε ποιους ανθρώπους απευθύνεται το Play; Επίσης, υπάρχει η δυνατότητα να χρησιμοποιηθούν και για εταιρικό σκοπό (π.χ. Υπηρεσίες Delivery);
A.X.: Ακριβώς, το Play μπορεί να απευθυνθεί τόσο σε ιδιώτες, όσο και σε εταιρικούς πελάτες. Από τη μία, απευθύνεται σε άτομα που κινούνται στα κέντρα των πόλεων. Προσελκύει, κυρίως, τις εξής περσόνες: urban commuters που το χρησιμοποιούν για να μεταβαίνουν στη δουλειά τους καθημερινά, γονείς με παιδιά, και ατόμα μεγαλύτερης ηλικίας που διστάζουν με το κοινό ποδήλατο. Από την άλλη, απευθύνεται και σε εταιρίες με ανάγκες διανομής όπως πχ. bicycle courriers, καθώς και σε επιχειρήσεις του τουριστικού κλάδου, διότι το Play μπορεί να αξιοποιηθεί και ως τουριστική εμπειρία.
Ποια είναι η διαδικασία που ακολουθεί κάποιος που θέλει να φτιάξει ένα κατά παραγγελία ποδήλατο στο Elektronio;
Π.Ζ.: Υπάρχουν δύο τρόποι που μπορεί κάποιος να παραγγείλει το custom ποδήλατο του. Ο πρώτος είναι να μπει στο e-shop μας στην ενότητα design your bicycle και να προχωρήσει online στην εξατομικευμένη του παραγγελία, σύμφωνα με τα χαρακτηριστικά που θα επιλέξει. Ο δεύτερος είναι να έρθει στο Elektronio Lab & Showroom, να ανιχνεύσουμε τις ανάγκες και τις επιθυμίες του και να δημιουργήσουμε μία custom προσφορά. Η ίδια διαδικασία μπορεί να γίνει και για όσους βρίσκονται εκτός Θεσσαλονίκης, εφόσον δεν είναι τόσο κατασταλαγμένοι ή χρειάζονται διευκρινίσεις, έρχονται σε επαφή μαζί μας και σκιαγράφουμε τι χρειάζονται. Στο Elektronio δίνουμε ιδιαίτερη βαρύτητα στη διαπροσωπική επαφή με τους πελάτες μας.
Τόσο η Αθήνα όσο και, σε μικρότερο αλλά εξίσου σημαντικό βαθμό, η Θεσσαλονίκη, δε διαθέτουν την αστική δομή άλλων ευρωπαϊκών πόλεων με αποτέλεσμα πολύς κόσμος να φοβάται να χρησιμοποιήσει ποδήλατο για τις καθημερινές μετακινήσεις του. Πώς το Play, και τα υπόλοιπα ποδήλατα του Elektronio, θα συνεισφέρουν στο να αλλάξει αυτή η εικόνα;
A.X.: Παίρνουμε ως δεδομένο ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχουν οι αντίστοιχες υποδομές που υπάρχουν στο εξωτερικό και ευνοούν τη χρήση του ποδηλάτου. Παρόλα αυτά, οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι υπάρχουν οι ελάχιστες και αυτές δε τις σεβόμαστε. Οπότε πιστεύω ότι είναι περισσότερο θέμα νοοτροπίας και όχι υποδομών! Πρέπει να σεβόμαστε τους άλλους που βρίσκονται στο δρόμο ανεξάρτητα με τι μέσο κινούμαστε. Αυτο το φόβο θέλουμε να μετριάσουμε με τις προτάσεις μας στο Elektronio. Αρκετός κόσμος προσανατολίζεται στο Play γιατί είναι αδύνατη η ανατρόπη και ο χρήστης του ασιθάνεται ότι τον υπολογίζουν στο δρόμο περισσότερο.
Έχετε παρευρεθεί σε αρκετές σημαντικές διοργανώσεις, με πιο πρόσφατη (αν δεν κάνω λάθος) το Athens Mini Maker Fair. Ποια ήταν η ανταπόκριση του κόσμου; Έχετε δεχθεί προτάσεις συνεργασίας από το εξωτερικό;
A.X.: Από τότε ξεκινήσαμε την πορεία μας με το Elektronio, έχουμε συμμετάσχει σε διάφορες εκδηλώσεις, workshops και επιχειρηματικά φεστιβάλ, όπως το Athens Maker Faire. Όλη αυτή η διαρκής παρουσία μας χαροποιεί ιδιαίτερα! Η αντάποκριση του κοινού της Αθήνας ήταν ιδιαιτέρως ένθερμη και ενθαρρυντική. Έχουμε ξεκινήσει ήδη κάποιες δειλές συνεργασίες με το εξωτερικό και θέλουμε να δομήσουμε ακόμη περισσότερες στο μέλλον. Για παράδειγμα, συνεργαζόμαστε με μία καινοτομά εταιρία από τη Λιθουανία που κατασκευάζει ηλεκτρικά kits, τη Rubbee και είμαστε οι πρώτοι που έχουμε φέρει τα προϊόντα της στην Ελλάδα.
Ποια είναι τα σχέδιά σας για το άμεσο μέλλον;
Π.Z.: Άμεσος στόχος είναι να βελτιώσουμε ακόμη περισσότερο το Play για να λανσαριστεί η κλειστή του έκδοση σύντομα, που θα επιτρέπει τη χρήση του όλο το χρόνο. Επίσης, μας ενδιαφέρει να ενίσχουμε την αναγνωρισιμότητα μας και να εντυπωθούμε ως ένα ιδιαίτερο brand ποδηλάτων. Τέλος, αυτή την περίοδο, συζητάμε και με εταιρίες τους εξωτερικού ως πιθανοί suppliers ή ως outsourcing συνεργάτες, για να οργανώσουμε καλύτερα την παραγωγή μας, προκειμένου να ανταποκριθούμε όταν αυξηθεί η ζήτηση για τα προϊόντα μας και δε θα μπορούμε να την ικανοποιήσουμε inhouse.
Πόσο σημαντική πιστεύετε πως είναι η ουσιαστική ύπαρξη και καλλιέργεια της ποδηλατικής κουλτούρας σε μια κοινωνία, ώστε να τη βοηθήσει να εξελιχθεί και να αναπτύξει ένα βιώσιμο, περιβαλλοντικά αλλά και γενικότερα, χαρακτήρα;
Α.Χ: Την καλλιέργεια της ποδηλατικής κουλτούρας τη θεωρούμε πρωτεύουσας σημασίας για μία καλύτερη καθημερινότητα και ποιότητα ζωής. Το αντιλαμβανόμαστε, πρώτα από όλα, στην κοινωνία που δραστηριοποιούμαστε, τη Θεσσαλονίκη. Το κέντρο της είναι τόσο ζωντανό και ενδιαφέρον αλλά πλήττειται από το κυκλοφοριακό, την έλλειψη πάρκινγκ και το καυσαέριο. Αν μερίδα των κατοικών της δε χρησιμοποιούσε το ποδήλατο μόνο ως μέσο διασκέδασης και άθληση στην παραλία αλλά το είχε παράλληλα και ως μέσο μετακίνησης, το κέντρο θα μπορούσε να αποσυμφορηθεί και θα συναντούσαμε περισσότερους ευτυχείς ανθρώπους καθημερινά. Στο Elektronio, τό μότο μας είναι ένα, #reimagineyourvehicle, ξαναφαντάσου το όχημά σου.