Σε επιδημία εξελίσσονται το τελευταίο διάστημα οι επιθέσεις σε τρόλεϊ αλλά κυρίως οι φθορές στα επικυρωτικά μηχανήματα των μέσων μαζικής μεταφοράς.
Σχεδόν καθημερινά, εξοπλισμός, οχήματα εργαζόμενοι και επιβάτες της δημόσιας συγκοινωνίας βρίσκονται στο επίκεντρο επιθέσεων οι οποίες ολοένα και «πυκνώνουν» από τις αρχές του 2017, όταν και ξεκίνησε η πρώτη φάση προσαρμογής για τη χρήση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
«Είναι θλιβερό το φαινόμενο αυτό των επιθέσεων και των βανδαλισμών. Φανερώνει πως κάποιοι έχουν στοχοποιήσει τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες, με άγνωστα και περίεργα κίνητρα», σημειώνει ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ, Τάσος Ταστάνης, μιλώντας στη HuffPost Greece.
Από τις 18/11/2016 έως την 1/2/2017 παρουσιάστηκαν περιπτώσεις κλοπών και δολιοφθορών εξαρτημάτων του νέου ηλεκτρονικού εισιτηρίου τόσο σε λεωφορεία και τρόλεϊ, όσο και στον ηλεκτρικό, το μετρό και το τραμ.
Μέχρι την ημερομηνία αυτή, της κατασκευής δηλαδή, ο εξοπλισμός αυτός ανήκε στη δικαιοδοσία του αναδόχου, ο οποίος ήταν υποχρεωμένος να τα αντικαταστήσει και τα έχει ασφαλίσει για παρόμοιες κακόβουλες ενέργειες.
Σημειώνεται πως κάθε επικυρωτικό μηχάνημα νέου τύπου που βρίσκεται στα λεωφορεία στοιχίζει γύρω στα 1.100 ευρώ, ενώ αντίστοιχο είναι και το ποσό αντικατάστασης των εξαρτημάτων που καταστρέφονται και βρίσκονται στις πύλες εισόδου – εξόδου στο μετρό και τον ηλεκτρικό.
Όσον αφορά στον υπό λειτουργία εξοπλισμό που έχει υποστεί βανδαλισμό μετά την 1/2/2017, ο ΟΑΣΑ δεν διαθέτει αναλυτικά στοιχεία για το συνολικό ύψος των φθορών, καθώς εκκρεμεί η διαδικασία αποτίμησής τους από τις ασφαλιστικές εταιρείες.
Πέρα από το οποιοδήποτε οικονομικό κόστος, οι καταστροφές αυτές της δημόσιας περιουσίας και των κοινωνικών υποδομών, όπως είναι και οι δημόσιες αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, έχουν αντίκτυπο στο επιβατικό κοινό.
«Οι επιβάτες ταλαιπωρούνται άδικα, στο βαθμό που κάθε όχημα που πυρπολείται βγαίνει για αρκετό χρονικό διάστημα από την κυκλοφορία και δεν συμμετέχει στο μεταφορικό έργο. Πρέπει να επισημανθεί για ακόμη μία φορά ότι τα αστικά μέσα μεταφοράς χρησιμοποιούνται κυρίως από εκείνα τα κοινωνικά στρώματα που βιώνουν σκληρότερα τα αποτελέσματα της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης» τονίζει ο κ. Ταστάνης. «Οι επιθέσεις μπορεί να σχετίζονται με διάφορα συμφέροντα, όπως αυτά των κυκλωμάτων εκτύπωσης και διακίνησης πλαστών εισιτηρίων»
Κληθείς να σχολιάσει γιατί τα κρούσματα βανδαλισμών αυξήθηκαν με την έλευση των ηλεκτρονικών εισιτηρίων ο κ. Ταστάνης αναφέρει: «Δεν είναι καθόλου απίθανο οι επιθέσεις αυτές να σχετίζονται με τα διάφορα συμφέροντα, όπως αυτά των κυκλωμάτων εκτύπωσης και διακίνησης πλαστών εισιτηρίων».
«Μόνο το ελάχιστο χρονικό διάστημα του 2017 έχουν αποκαλυφθεί και έχουν παραπεμφθεί στη Δικαιοσύνη 18 υποθέσεις που αφορούν 3.800 πλαστά εισιτήρια. Αντίστοιχα πέρσι εκδικάστηκαν αρκετές ακόμη παρόμοιες περιπτώσεις που αφορούσαν 5.500 πλαστά εισιτήρια. Αυτός ο παράνομος τζίρος, που βλάπτει όχι μόνο τον ΟΑΣΑ, αλλά όλους τους φορολογούμενους πολίτες, με την έλευση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου θα λάβει τέλος» υπογραμμίζει ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ.
Σε μία προσπάθεια να γίνει κατανοητό ποιοι κρύβονται πίσω από τέτοιου είδους επιθέσεις, σε τι εξυπηρετούν και ποιος είναι ο στόχος τους η ΗuffPost Greece επικοινώνησε με τον Στέφανο, μέλος της ΑΚ (Αντιεξουσιαστική Κίνηση).
Ο Στέφανος παραδέχθηκε ανοιχτά ότι έχει συμμετάσχει και ο ίδιος στην καταστροφή των ακυρωτικών μηχανημάτων και πως τάσσεται υπέρ αυτής, καθώς από τη δική του σκοπιά τα εν λόγω μηχανήματα αποτελούν μέσα κρατικού ελέγχου. Ωστόσο, τόνισε ευθύς εξ ‘αρχής ότι στέκεται απέναντι στους εμπρησμούς των μέσων μεταφοράς.
«Τα μέσα μεταφοράς είναι ένα κοινό αγαθό και αυτό θα έπρεπε να παρέχεται εντελώς δωρεάν»
«Τα νέα ακυρωτικά μηχανήματα και τα ηλεκτρονικά εισιτήρια επιτρέπουν στο κράτος μία βιοπολιτική μεταχείριση καθώς ελέγχουν και επιτηρούν τη μετακίνηση των πολιτών. Εγώ, όπως και οι περισσότεροι αναρχικοί, δεν δεχόμαστε να μεσολαβεί κάποιος ελέγχοντας την κοινωνία. Τα μέσα μεταφοράς είναι ένα κοινό αγαθό (commons) και αυτό θα έπρεπε είτε να παρέχεται εντελώς δωρεάν, είτε να πληρώνεται από τις επιχειρήσεις, τις ώρες αιχμής για τους εργαζομένους», εξηγεί. «Δεν εκπροσωπούμε την κυρίαρχη πολιτική γνώμη. Εμείς με τις πράξεις μας θέλουμε να δημιουργήσουμε μία ρήξη με την κοινωνία»
Και προσθέτει: «H συγκοινωνία θα έπρεπε να είναι ελεύθερη και να διέπεται από κοινωνικό έλεγχο και διαφάνεια. Αυτό σημαίνει ότι τον πρώτο λόγο για τις μετακινήσεις του θα έπρεπε να τον έχει ο πολίτης, κάτι που θα μπορούσε να επιτευχθεί με συνεργατικά μοντέλα τα οποία βασίζονται για παράδειγμα στη συνεργασία μεταξύ κοινωνίας και ΟΑΣΑ».
Ερωτηθείς γιατί επιλέγουν την καταστροφή των ακυρωτικών μηχανημάτων, η οποία από πολλούς χαρακτηρίζεται ως βίαιη πράξη αντίθετη προς το συμφέρον του ελληνικού λαού απαντά: «Δεν εκπροσωπούμε την κυρίαρχη πολιτική γνώμη. Εμείς με τις πράξεις μας θέλουμε να δημιουργήσουμε μία ρήξη με την κοινωνία».
«Άλλωστε η κοινωνία δεν είναι άμαθη στη βία. Τα τελευταία πέντε χρόνια η βία είναι πολιτικό μέσο, τη χρησιμοποιεί η κοινωνία. Η κουλτούρα της καταστροφής των ακυρωτικών μηχανημάτων άρχισε από την εποχή της κρίσης, όπως συνέβη και με τα διόδια. Η συγκεκριμένη κίνηση προήλθε από την κοινωνική αντίδραση», υπογραμμίζει και συμπληρώνει πως: «Μπορεί σήμερα κάποιον να τον τρομάζει, αύριο όμως μπορεί να το κάνει και ο ίδιος».
Σχολιάζοντας τις επιθέσεις που στοχεύουν στην ολική καταστροφή τρόλεϊ και άλλων δημοσίων οχημάτων, ο Στέφανος αναφέρει πως «το 99,9% όλων των αναρχικών ομάδων έχουν στηλιτεύσει τέτοιου είδους επιθέσεις».
«Αν το 1% επικαλείται την αναρχία δεν μπορούμε να παρέμβουμε σ’ αυτό, διότι αποτελεί μία ιδιωτική πρωτοβουλία, μια αντικοινωνική και αυτοαναφορική πράξη και μία αυτοεκπληρούμενη κίνηση που δεν έχει καμία επαφή με την κοινωνία».
«Πρόκειται για έναν τρόπο αυτοδικαίωσης, ένα πράγμα που δεν υπηρετεί κάποιον πολιτικό σκοπό, μία συνέπεια “χαλαρότητας” που υπάρχει στην επίκληση της ιδεολογίας» προσθέτει, αποσαφηνίζοντας ότι το αποτέλεσμα των εν λόγω πράξεων δεν έχει καμία αξία χρήσης.
«Είναι άτομα κυρίως νεαρής ηλικίας, γόνοι μικροαστών. Πρόκειται για ένα παιχνίδι μιας φευγαλέας ταυτότητας που δεν έχει καμία απολύτως σχέση με την αναρχία»
«Αφού τα μέσα μεταφοράς αποτελούν κοινό αγαθό πώς γίνεται να είσαι υπέρ της καταστροφής του;», διερωτάται, ενώ αναφερόμενος στην ταυτότητα όσων προχωρούν σε τέτοιου είδους επιθέσεις σημειώνει: «Είναι άτομα κυρίως νεαρής ηλικίας, γόνοι μικροαστών. Κανένας ωστόσο δεν μπορεί να είναι σίγουρος για την ακριβή ταυτότητα των συγκεκριμένων ατόμων. Θα έλεγε κανείς ότι πρόκειται για ένα παιχνίδι μιας φευγαλέας ταυτότητας που δεν έχει καμία απολύτως σχέση με την αναρχία».
«Αυτό που λέμε εμείς είναι: “Oύτε κρατικά, ούτε ιδιωτικά αλλά δημόσια και κοινωνικά ΜΜΜ”, ωστόσο είναι είμαστε σφόδρα κάθετοι σε όσους καίνε έστω και μία ρόδα τρόλεϊ», λέει το μέλος της ΑΚ, καταλήγοντας.
Μπροστά σε αυτό το χαώδες σκηνικό ο κρατικός μηχανισμός προσπαθεί να αντιδράσει έτσι ώστε να υπάρχει άμεση επέμβαση σε τυχόν μελλοντικά χτυπήματα.
Η ΕΛ.ΑΣ. έθεσε ήδη σε εφαρμογή τον νέο σχεδιασμό, που περιλαμβάνει τη συμμετοχή περίπου 400 μυστικών-αστυνομικών.
Οι μυστικοί αστυνομικοί μπήκαν τη Δευτέρα 20/3 ως «επιβάτες» σε 34 δρομολόγια λεωφορείων και τρόλεϊ, στα οποία είχαν καταγραφεί επιθέσεις, ενώ κάποιοι από αυτούς με μοτοσυκλέτες ακολουθούσαν οχήματα μέσων μαζικής μεταφοράς, για τα οποία υπήρχαν πληροφορίες για «ύποπτους» επιβάτες.
Μάλιστα, την Πέμπτη 23/3 συνελήφθησαν οι πρώτοι τρεις ύποπτοι για πρόκληση φθορών σε ακυρωτικά μηχανήματα ΜΜΜ. Πρόκειται για έναν 39χρονο και δύο 23χρονους. Αστυνομικές πηγές αναφέρουν πως κρίθηκαν ύποπτοι για πρόκληση καταστροφών σε ακυρωτικά μηχανήματα που λεωφορείων στο Περιστέρι. Κατά τις έρευνες της αστυνομίας, στην κατοχή τους βρέθηκε τετράδιο με χειρόγραφες σημειώσεις δρομολογίων λεωφορείων, στα οποία έχουν καταγραφεί φθορές ακυρωτικών μηχανημάτων. Οι ίδιοι ωστόσο, αρνούνται την οποιαδήποτε συμμετοχή τους σε φθορές ακυρωτικών μηχανημάτων
«Ο ΟΑΣΑ και οι άλλοι συγκοινωνιακοί φορείς βρισκόμαστε σε διαρκή επαφή με τις αρμόδιες αρχές ώστε να ληφθούν όλα τα ενδεδειγμένα μέτρα που θα προστατεύουν τη δημόσια περιουσία, τις υποδομές και το δικαίωμα των πολιτών να μετακινούνται απρόσκοπτα και με ασφάλεια με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς» επισημαίνει ο κ. Ταστάνης.