Μπορεί να ντύνεστε βιαστικά το πρωί χωρίς να σκέφτεστε ιδιαίτερα τι φοράτε, αλλά η επιλογή αυτή επηρεάζεται πολύ από την διάθεση σας. Και ένα κομμάτι που υπάρχει σχεδόν σε όλων μας τις γκαρνταρόμπες- το μπλου τζιν- είναι αυτό που οι περισσότεροι άνθρωποι φορούν όταν νιώθουν κατάθλιψη, σύμφωνα με έρευνα ψυχολόγων από το πανεπιστήμιο του Χερτφορτσάιρ.
Η μελέτη που έγινε από την καθηγήτρια Κάρεν Πάιν, έδειξε πως το τι επιλέγει να φορέσει μια γυναίκα συνδέεται απόλυτα με την συναισθηματική της κατάσταση. «Εκατό γυναίκες ηλικίας 21-64 ετών ρωτήθηκαν τι φορούσαν όταν ένοιωθαν κατάθλιψη και πάνω από τις μισές απάντησαν «τζινς». Μόνο το ένα τρίτο των γυναικών θα επέλεγαν τζινς όταν ένιωθαν ευτυχισμένες. Επίσης όταν μια γυναίκα βρίσκεται σε κακή διάθεση είναι πιθανότερο να φορέσει ένα φαρδύ τοπ, ενώ μόλις ένα 2% θα το φορούσε σε ευτυχισμένη φάση. Τέλος οι γυναίκες αποκάλυψαν πως ήταν δέκα φορές περισσότερες οι πιθανότητες να φορέσουν ένα αγαπημένο φόρεμα όταν ένιωθαν ευτυχισμένες (62%) παρά όταν ένοιωθαν δυστυχισμένες (6%).
Η έρευνα καταλήγει πως εξαιτίας της στενής σχέσης του ντυσίματος με την διάθεση, θα έπρεπε να φοράμε ρούχα που συνδυάζουμε στο μυαλό μας με ευτυχία, ακόμη και όταν νιώθουμε χάλια.
Όπως είπε η δρ. Πάιν: «Αυτή η ανακάλυψη δείχνει πως το ντύσιμο δεν επηρεάζει απλά τους άλλους, αλλά αντικατοπτρίζει και επηρεάζει και την διάθεση αυτού που το φοράει. Πολλές από τις γυναίκες στην έρευνα ένιωσαν πως μπορούσαν να φτιάξουν την διάθεση τους αλλάζοντας τα ρούχα που φορούσαν. Αυτό καταδεικνύει την ψυχολογική δύναμη του ντυσίματος και το πώς οι σωστές επιλογές θα μπορούσαν να επηρεάσουν την ευτυχία ενός ατόμου.»
«Εκατό γυναίκες ηλικίας 21-64 ετών ρωτήθηκαν τι φορούσαν όταν ένιωθαν κατάθλιψη και πάνω από τις μισές απάντησαν «τζινς»
Τα αξεσουάρ παίζουν επίσης σημαντικό ρόλο. Σύμφωνα με την έρευνα:
- Διπλάσιος αριθμός γυναικών δήλωσαν πως θα φορούσαν ένα καπέλο όταν ένοιωθαν ευτυχισμένες παρά όταν ήταν σε κατάθλιψη.
- Πενταπλάσιος αριθμός γυναικών δήλωσαν πως θα φορούσαν το αγαπημένο τους ζευγάρι παπούτσια όταν ένιωθαν ευτυχισμένες (31%) παρά όταν ήταν σε κατάθλιψη (6%).
Σύμφωνα με την έρευνα τα «ευτυχισμένα» ρούχα - αυτά δηλαδή που κάνουν τις γυναίκες να νιώθουν ωραία - ήταν καλοραμμένα, τόνιζαν την σιλουέτα, και ήταν φτιαγμένα από φωτεινά και όμορφα υφάσματα. Όπως είπε η δρ. Πάιν αυτά ακριβώς είναι τα χαρακτηριστικά τα οποία δεν έχουν τα τζινς. «Τα τζινς δεν πάνε σε όλους. Συνήθως δεν εφαρμόζουν καλά και δεν έχουν ωραίο κόψιμο. Επίσης υποδηλώνουν ότι αυτός που τα φοράει δεν έχει ασχοληθεί ιδιαίτερα με την εμφάνιση του. Όσοι νοιώθουν σε κατάθλιψη, συχνά χάνουν το ενδιαφέρον για την εμφάνιση τους και δεν επιθυμούν να ξεχωρίζουν. Συνεπώς η σχέση μεταξύ της κατάθλιψης και της επιλογής να φορέσουν ένα τζιν είναι κατανοητή. Και κυρίως η έρευνα δείχνει πως μπορούμε να ντυθούμε καλύτερα για να φτιάξουμε τη διάθεση μας, αλλά αυτό μπορεί να σημαίνει πως θα πρέπει να αποχωριστούμε τα φαρδιά μας τζινς και τοπ».
Τα αποτελέσματα πιθανόν να ήταν διαφορετικά αν η έρευνα συμπεριλάμβανε και άντρες. «Το μεγαλύτερο μέρος της έρευνας μου αφορά γυναικεία θέματα... και πιστεύω πως η συναισθηματική σύνδεση είναι ισχυρότερη στις γυναίκες από ότι στους άντρες, αν και υπάρχει έρευνα η οποία δείχνει πως τα ρούχα των αντρών επηρεάζουν την συμπεριφορά τους (π.χ. οι αθλητικές ομάδες που φορούν μαύρες στολές είναι πιο επιθετικές)», κατέληξε η δρ. Πάιν.
Βέβαια, σύμφωνα με image consultants, όπως η Λίντα Φρόιλαντ, τα τζινς δεν συνδέονται απαραίτητα με κατάθλιψη, αν και μερικές φορές είναι πολύ δύσκολο να βρούμε το κατάλληλο κόψιμο. «Αν έχεις το σωστό τζιν, μπορεί να είναι πολύ σέξι όταν συνδυάζεται με ψηλά τακούνια και ένα ωραίο τοπ. Ειδικά σε μέρη όπως η Νέα Υόρκη, όπου οι γυναίκες ξοδεύουν 300 $ για ένα μπλου τζιν, και έχουν πάνω από 8 ζευγάρια κατά μέσο όρο, σίγουρα δεν συνδέονται με κατάθλιψη. Ίσως σε άλλες περιοχές της Αμερικής ή σε μεγαλύτερες ηλικίες, αυτά τα άνετα αλλά καθόλου κολακευτικά τζινς να υποδηλώνουν κατάθλιψη».
Σύμφωνα με την Φρόιλαντ, το ντύσιμο είναι σημαντικό όχι μόνο στον επηρεασμό της διάθεσης μας αλλά και στη διαμόρφωση εντυπώσεων στους γύρω μας. Κι αυτό γιατί σε λιγότερο από 3 λεπτά κάποιος αποφασίζει ποιος και τι τύπος είσαι. Πρώτα από την εμφάνιση σου (87%), δεύτερον από τη γλώσσα του σώματος (8%), και τρίτον από τον μεταξύ σας διάλογο (5%). Απαιτούνται άλλες 20 συναντήσεις με αυτόν τον άνθρωπο για να αλλάξετε την αρχική σας εντύπωση! «Συνεπώς», καταλήγει η Φρόιλαντ, «η σημασία του ντυσίματος μας είναι πολύ μεγάλη.»
Έτσι πριν επιλέξουμε για την έξοδο μας τα φαρδιά τοπ και τα buggy τζινς ας το ξανασκεφτούμε διπλά κι ας διαλέξουμε ρούχα που μας ανεβάζουν τη διάθεση, μας κολακεύουν, προκαλούν θετικά συναισθήματα, και θετικές αντιδράσεις από τους γύρω μας. Θα νιώσουμε σίγουρα πιο ευτυχισμένοι....