«Όχι» στη σεξιστική ρητορική μίσους εναντίον των γυναικών

Τελικά, σε τί διαφέρει η σεξιστική ρητορική μίσους, από την καθύβριση, τη συκοφαντική δυσφήμηση ή, ακόμα, και τη σωματική βία; Κάθε αναφορά στις γυναίκες, ως υποδεέστερα όντα ή άτομα με μειωμένη αντίληψη, δεν αποτελεί ευθεία επίθεση; Άλλωστε, η σεξιστική ρητορική μίσους είναι σαφώς μια μορφή κοινωνικής διαπόμπευσης, αφού μέσω αυτής μεταφέρεται - και μάλιστα με πρωτοφανή ευκολία και ανοχή - το μήνυμα ότι οι γυναίκες δεν είναι άξιες και ικανές να διεκδικήσουν δικαιώματα ίσα με εκείνα των ανδρών. Ακόμα πιο ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι, συχνά, αυτές οι αναφορές μίσους, προέρχονται από γυναίκες.
|
Open Image Modal
archive

Η Ημέρα της γυναίκας, φέτος, έχει μία ξεχωριστή σημασία για την Ευρώπη, καθώς είναι συνδεδεμένη με την Ευρωπαϊκή Ημέρα Δράσης για την αντιμετώπιση της Σεξιστικής Ρητορικής Μίσους. Στόχος είναι η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κόσμου, η υποστήριξη των θυμάτων της σεξιστικής ρητορικής μίσους και η εκπαίδευση των νέων.

Η ρητορική μίσους είναι κάθε έκφραση που διαδίδει, προτρέπει, προωθεί ή δικαιολογεί το φυλετικό μίσος, την ξενοφοβία, τον αντισημιτισμό ή οποιαδήποτε άλλη μορφή μη ανοχής της διαφορετικότητας, συμπεριλαμβανομένης της μισαλλοδοξίας, του εθνικισμού, των διακρίσεων και της εχθρότητας κατά των μειονοτικών ομάδων και των μεταναστών.

Το φαινόμενο αυτό έχει αποκτήσει στις μέρες μας μεγαλύτερη έκταση, με τη χρήση του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, που ευνοούν την ανωνυμία πίσω από συμπεριφορές ρητορικής μίσους. Δυστυχώς, μέχρι σήμερα ο σεξισμός αυτού του είδους δεν έχει αναδειχθεί όσο πρέπει, με αποτέλεσμα το ευρύ κοινό - ιδιαίτερα οι νέοι - να μη γνωρίζουν τη σοβαρότητα και τις προεκτάσεις του ζητήματος.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η λεκτική βία κατά των γυναικών καταλαμβάνει την τρίτη θέση σε ρητορικές μίσους στο διαδίκτυο, μετά τις επιθέσεις κατά των ΛΟΑΤ (Λεσβιακά, Ομοφυλόφυλα, Αμφισεξουαλικά και Τρανσεξουαλικά άτομα), και τις ρατσιστικές επιθέσεις. Το γεγονός αυτό αποδεικνύει ότι ο λεκτικός σεξισμός κοινωνικά επικροτείται ακόμα σε μεγάλο βαθμό και γίνεται αποδεκτός. Οι γυναίκες ήταν διαχρονικά, και δυστυχώς συνεχίζουν να είναι, τα «εύκολα θύματα».

Τελικά, σε τί διαφέρει η σεξιστική ρητορική μίσους, από την καθύβριση, τη συκοφαντική δυσφήμιση ή, ακόμα, και τη σωματική βία;

Κάθε αναφορά στις γυναίκες, ως υποδεέστερα όντα ή άτομα με μειωμένη αντίληψη, δεν αποτελεί ευθεία επίθεση; Άλλωστε, η σεξιστική ρητορική μίσους είναι σαφώς μια μορφή κοινωνικής διαπόμπευσης, αφού μέσω αυτής μεταφέρεται - και μάλιστα με πρωτοφανή ευκολία και ανοχή - το μήνυμα ότι οι γυναίκες δεν είναι άξιες και ικανές να διεκδικήσουν δικαιώματα ίσα με εκείνα των ανδρών. Ακόμα πιο ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι, συχνά, αυτές οι αναφορές μίσους, προέρχονται από γυναίκες.

Ο λεκτικός σεξισμός αποτελεί μια παραδοσιακή μορφή ευθείας παραβίασης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και παράγοντα αύξησης της βίας κατά των γυναικών. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε πως, όταν περιθωριοποιηθεί από την ίδια την κοινωνία, τότε θα μπορούμε να μιλάμε για πραγματική ισότητα μεταξύ των δύο φύλων. Και τούτο διότι, οι ρίζες του προβλήματος εντοπίζονται σε πεπαλαιωμένες κοινωνικές αντιλήψεις και στην έλλειψη ενημέρωσης και παιδείας σχετικά με το ρόλο της γυναίκας εν γένει.

Πολλά βήματα έχουν γίνει μέχρι σήμερα για την πάταξη των κάθε είδους διακρίσεων. Εντούτοις, η βία κατά των γυναικών και η ευκολία, με την οποία κανείς επιτίθεται σε αυτές, δεν έχει εκλείψει, αντίθετα, έχει εξελιχθεί και έχει πάρει μορφές πιο διεισδυτικές στην κοινωνία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ένας λογαριασμός στο twitter, με το ψευδώνυμο "The Funny Sexist", ο οποίος αναρτά σεξιστικά σχόλια για τις γυναίκες, υπό τη μορφή αστεϊσμών.

Και ενώ πριν από λίγο καιρό ο ως άνω χρήστης θα δρούσε όχι απλά ανενόχλητος, αλλά υποστηριζόμενος από περίπου 230.000 followers, σήμερα ο λογαριασμός του έχει ήδη καταγγελθεί στη διαδικτυακή πλατφόρμα «Hate Speech Watch», που δίνει σε όλες τις γυναίκες ένα βήμα να ακουστούν, να μιλήσουν, να καταδικάσουν τις επιθέσεις σε βάρος τους. Η καταγγελία, λοιπόν, και μέσω αυτής, η περιθωριοποίηση τέτοιου είδους συμπεριφορών, είναι ο μόνος τρόπος για την αντιμετώπιση της σεξιστικής ρητορικής μίσους.

Και αυτό, ακριβώς, είναι το στοίχημα. Να φθάσουμε σε εκείνη την ημέρα, που καμία γυναίκα δεν θα έχει κάποιο περιστατικό σεξιστικής ρητορικής μίσους να καταγγείλει, γιατί απλά, το φαινόμενο θα έχει εξαλειφθεί. Εκείνη η ημέρα, θα είναι μια πραγματική ημέρα γιορτής για τη γυναίκα!