Πρόσφατα η πλειοψηφία των Δημάρχων της Κρήτης αποφάσισε να δώσει το «πράσινο φως» στην έλευση 2000-3000 προσφύγων στο νησί. Οι Δήμαρχοι πρότειναν οι πρόσφυγες να μείνουν σε νοικιαζόμενα σπίτια ή ξενοδοχεία (ανοικτές δομές). Αντιλαμβάνομαι ίσως το γεγονός πως αρκετοί αναγνώστες του Huffington Post, μη-Κρητικοί, δεν θα είχαν ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο θέμα, ωστόσο, αν εξετάσει κάποιος το θέμα πιο ανοικτά, έξω από κλειστά στεγανά (out of the box), κοιτώντας τη μεγαλύτερη εικόνα θα αντιληφθεί ίσως πως υπάρχουν αρκετές συνιστώσες οι οποίες έμμεσα ή άμεσα τελικώς επηρεάζουν όχι μόνο την Κρήτη, αλλά την Ελλάδα ολόκληρη. Στο παρόν άρθρο θα γίνει μία προσπάθεια ολιστικής εκτίμησης αυτών των συνιστωσών. Επίσης, θα καταδειχθεί το γεγονός πως πράγματι η Κρήτη είναι μία ιδιαίτερη περίπτωση όσον αφορά το προσφυγικό, σε αντίθεση με αυτά που υποστηρίζουν οι γεωπολιτικά αγνώμονες. Το άρθρο θα είναι σχετικά μεγάλο (πως να χωρέσουν όλα άλλωστε;), οπότε οπλιστείτε με υπομονή.
Για να αντιληφθούν οι αναγνώστες την αξιοπιστία των όσων θα παρατεθούν σχετικά με την απόφαση των Δημάρχων της Κρήτης, ας αναφερθούν δύο παλαιότερες εκτιμήσεις κινδύνων που είχαν πραγματοποιηθεί και οι οποίες μετά από μερικές ημέρες επιβεβαιώθηκαν από πολύ υψηλά πρόσωπα. Με λίγα λόγια, παρατίθενται τα διαπιστευτήρια αξιοπιστίας του αρθρογράφου ώστε οι αναγνώστες να εκλάβουν αρκετά σοβαρά το παρόν άρθρο. Σε ιστοσελίδα ενεργειακού ενδιαφέροντος στις 26/9/2014 με τίτλο «Σύγχρονα Μηδικά» αναφέρθηκαν τα εξής: «...Σε ποιες περιοχές είχαν διεξαχθεί οι Περσικοί πόλεμοι; Σε Ελλάδα, Μικρά Ασία, Αίγυπτο και Κύπρο. Οι Περσικοί πόλεμοι διήρκησαν περίπου 30 χρόνια. Προσωπικά θεωρώ ως έναρξη των «σύγχρονων Μηδικών» το έτος 2001. Και το ερώτημα είναι: πού θα διεξαχθεί η τελική φάση των «σύγχρονων Μηδικών»;». Δέκα ημέρες μετά από τη δημοσίευση του προαναφερθέντος άρθρου, στις 6/10/2014, ο Λίο Πανέτα, πρώην αρχηγός της CIA, εξέφρασε τα εξής: «Νομίζω ότι κοιτάμε προς έναν πόλεμο διάρκειας περίπου 30 ετών. Έναν πόλεμο ο οποίος θα επεκταθεί πιθανώς πέραν του ισλαμικού κράτους...». Ποιο το συμπέρασμα από την παραπάνω εκτίμηση κινδύνου; Δεν έχει σημασία η εκτίμηση για τη διάρκεια των 30 ετών του πολέμου που έχει ήδη ξεκινήσει, όσο το γεγονός πως η εκτίμηση κινδύνου που πραγματοποίησε ο αρθρογράφος ήταν επιπέδου ενός πρώην αρχηγού πανίσχυρης υπηρεσίας πληροφοριών.
Ας πάμε στο δεύτερο διαπιστευτήριο αξιοπιστίας. Στις 30/4/2016 σε ιστοσελίδα αμυντικού ενδιαφέροντος αναφέρθηκε: «...Ένα πιθανό Brexit θα έφερνε σε πλήρη αποσυντόνιση την υπάρχουσα ισορροπία δυνάμεων Βεστφαλιανού τύπου των τελευταίων 50+ ετών. Αυτό θα σήμαινε αυτόματα την απαρχή ενός Γ' Παγκόσμιου Πολέμου...Αυτός είναι ο γεωπολιτικός κίνδυνος ενός πιθανού Brexit...». Εννέα ημέρες μετά, στις 9/5/2016, ο τότε βρετανός πρωθυπουργός κ. Κάμερον εξέφρασε την παρακάτω άποψη η οποία έκανε το γύρο του κόσμου: «...Το Brexit θα μπορούσε να προκαλέσει Τρίτο Παγκόσμιο πόλεμο, προειδοποιεί ο Ντέηβιντ Κάμερον...». Ποιο το συμπέρασμα από την παραπάνω εκτίμηση κινδύνου; Δεν έχει σημασία η εκτίμηση για την πιθανότητα ενός Γ' παγκόσμιου πολέμου, όσο το γεγονός πως η εκτίμηση κινδύνου που πραγματοποιήθηκε ήταν επιπέδου ενός πρώην αρχηγού μίας πανίσχυρης χώρας.
Ας πάμε τώρα στο προσφυγικό στην Κρήτη. Ποια είναι τα γεγονότα;
1. Ως Έλληνες οφείλουμε να δείξουμε ευαισθησία στον πόνο των προσφύγων. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία σε αυτό. Για να προλάβω τους κακολογούντες πριν ξεκινήσουν τυχόν συζητήσεις περί ρατσισμού, ξενοφοβίας κλπ. να διαβάσουν ένα άλλο άρθρο εδώ.
2. Μεταξύ των προσφύγων υπάρχουν και αρκετοί εν δυνάμει τρομοκράτες του ισλαμικού «κράτους». Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία σε αυτό. Στο παρελθόν (2014) είχε εκτιμηθεί πως στην Ελλάδα υπήρχαν περίπου 80-100 τρομοκράτες του ISIS. Αυτή τη στιγμή ο αριθμός των τρομοκρατών του ISIS στην Ευρώπη εκτιμάται περίπου στους 5000. Άραγε, πόσοι τρομοκράτες του ISIS βρίσκονται εν έτει 2016 στην Ελλάδα;
3. Η Ελλάδα προφανώς έχει αποτύχει στον έλεγχο της έλευσης εν δυνάμει τρομοκρατών. Απόδειξη τούτου, το γεγονός πως 200 πράκτορες της EUROPOL θα έρθουν στη χώρα μας γιατί διαπιστώθηκε «τρύπα» στο σύστημα ασφάλειας της χώρας μας. Ενδιαφέρον έχει μία αναφορά στο website του (ακαδημαϊκού) περιοδικού που εκδίδει το Κέντρο Kαταπολέμησης Τρομοκρατίας της West Point U.S. Military Academy (αντίστοιχης Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων των ΗΠΑ). Το άρθρο αναφέρει τα εξής ενδιαφέροντα:
α) Υπάρχει κίνδυνος διείσδυσης πυρήνων τρομοκρατών στην Ελλάδα οι οποίοι θα παραμείνουν «εν ύπνω».
β) Οι Ελληνικές αρχές (αστυνομία) έχουν περιορισμένες δυνατότητες αντιμετώπισης και εντοπισμού των τρομοκρατών.
γ) Υπάρχει κίνδυνος επίθεσης σε δυτικούς ή Ρώσους τουρίστες (την Κρήτη επισκέπτονται τόσο δυτικοί, όσο και Ρώσοι τουρίστες) ή επίθεσης σε περιοχές «άλλου ενδιαφέροντος» (υπονοεί στρατιωτικές εγκαταστάσεις;).
δ) Η Ελλάδα, όπως και άλλες χώρες, είχε και αυτή απειληθεί σε βίντεο του ISIS.
ε) Ένα χτύπημα στην Ελλάδα ίσως θα αποτελέσει το καμπανάκι για να ξυπνήσουμε...
4. Οι Δήμαρχοι της Κρήτης πρότειναν οι πρόσφυγες να διασπαρούν σε νοικιαζόμενα σπίτια (ανοικτές δομές) και όχι σε κλειστούς ελεγχόμενους χώρους. Με λίγα λόγια, να κυκλοφορούν όπου θέλουν, όποτε θέλουν στην Κρήτη.
5. Στη Ιταλία τον περασμένο Αύγουστο πιάστηκε ισλαμιστής «πρόσφυγας» ο οποίος σχεδίαζε να ανατινάξει τον πύργο της Πίζα. Με λίγα λόγια, διαπιστώνεται πιθανώς μία στροφή στους στόχους των τρομοκρατών: στοχεύουν τα σύμβολα του Πολιτισμού τα οποία αποτελούν ταυτόχρονα και τουριστικούς προορισμούς. Τα σύμβολα του Διαφωτισμού, της Αναγέννησης κλπ. Η Κρήτη διαθέτει αρκετούς και σημαντικούς τέτοιους εν δυνάμει πολιτιστικούς και τουριστικούς προορισμούς-στόχους.
6. Η Κρήτη αποτελεί τη ναυαρχίδα του τουρισμού, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά ίσως και στη Μεσόγειο. Κάθε «ατύχημα» θα σημάνει οικονομική καταστροφή τόσο για το νησί, όσο και για την Ελληνική οικονομία.
7. Η Κρήτη αποτελεί τη ραχοκοκαλιά άμυνας του Αιγαίου και βασικό στοιχείο στο σχεδιασμό ελέγχου-ασφάλειας των πιθανών κοιτασμάτων υδρογονανθράκων της Νοτιοανατολικής Μεσογείου. Αυτό το στοιχείο από μόνο του θα πρέπει να δίνει νέες γεωπολιτικές παραμέτρους στον προβληματισμό. Κάθε πιθανό «ατύχημα» στην Κρήτη μελλοντικά θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο την ασφάλεια πιθανών ενεργειακών στόχων. Ταυτόχρονα, στην Κρήτη υπάρχουν πολλές σημαντικές ελληνικές ευαίσθητες αμυντικές εγκαταστάσεις οι οποίες ίσως αποτελέσουν πιθανό στόχο τρομοκρατών.
8. Η Κρήτη εδώ και χιλιάδες χρόνια αποτελούσε το κέντρο γεωπολιτικών εξελίξεων στη Μεσόγειο. Γι' αυτό άλλωστε είχε γίνει στόχος πολλών κατακτητών, μεταξύ άλλων, και των Σαρακηνών αράβων. (Στα 828 μ.Χ οι Σαρακηνοί άραβες κατέκτησαν την Κρήτη και δημιούργησαν το εμιράτο της Κρήτης ή αλλιώς χαλιφάτο της Κρήτης- «Imarah Krit» στα Αραβικά...)
Συμπερασματικά, ΝΑΙ, η Κρήτη αποτελεί ιδιαίτερη περίπτωση. Αποτελεί τεράστια έκπληξη το γεγονός πως ορισμένοι στην Ελλάδα είτε δεν το γνώριζαν, είτε το αγνοούν επίτηδες. Όλα τα παραπάνω αποτελούν τα γεγονότα. Ας πάμε τώρα στις εκτιμήσεις κινδύνων.
1. Η παρούσα αδιαμφισβήτητη «τρύπα» στο ελληνικό σύστημα ασφάλειας σημαίνει ότι υπάρχει πιθανότητα να εισχωρήσουν στην Κρήτη τρομοκράτες του ισλαμικού «κράτους» υποδυόμενοι τους πρόσφυγες. Μπορούν με κατηγορηματικό τρόπο να το αποκλείσουν αυτό οι Δήμαρχοι της Κρήτης;
2. Αυτοί οι πιθανοί τρομοκράτες δεν θα επισκεφθούν για τουρισμό την Κρήτη. Θα προσπαθήσουν να χτυπήσουν συγκεκριμένους στόχους. Φαντάζεστε π.χ να υπάρξει έστω και απόπειρα χτυπήματος στην Κνωσό από τέτοιους τρομοκράτες; Μπορούν με κατηγορηματικό τρόπο να το αποκλείσουν αυτό οι Δήμαρχοι της Κρήτης;
3. Το παραμικρό χτύπημα θα σημάνει τεράστια καταστροφή για το νησί και την Ελλάδα ολόκληρη. Οι παρενέργειες ενός πιθανού τρομοκρατικού χτυπήματος στην Κρήτη (ακόμη και απόπειρας) θα έχει απίστευτες συνέπειες σε κοινωνικό, οικονομικό και γεωπολιτικό επίπεδο.
Για λόγους συντομίας, για να κατανοήσουν οι αναγνώστες τη μεθοδολογία της Διαχείρισης Κινδύνων ας ανατρέξουν σε αυτό το άρθρο. Σε αυτό το άρθρο οι αναγνώστες ας προσέξουν τον Πίνακα Κωδικοποίησης Κινδύνων. Σύμφωνα με όσα αναφέρθησαν παραπάνω, υπάρχει πιθανότητα να βρεθούν στην Κρήτη, μεταξύ των 2000-3000 προσφύγων ορισμένοι τρομοκράτες. Πόση είναι αυτή η πιθανότητα; Σίγουρα δεν είναι μηδενική, καθώς ουδείς μπορεί να το αποκλείσει 100%. Άρα, θα μπορούσε να εκτιμηθεί το επίπεδο «Γ» (μεσαία). Η σοβαρότητα ενός πιθανού «ατυχήματος» στην Κρήτη, σύμφωνα με τα παραπάνω θα ήταν «Καταστροφική», δηλαδή θα ήταν στο επίπεδο «Ι». Συμπερασματικά, σύμφωνα με τον Πίνακα Κωδικοποίησης Κινδύνων η συνολική επικινδυνότητα βρίσκεται στο επίπεδο «2» (πορτοκαλί χρώμα = σοβαρή).
Σε τέτοια επίπεδα επικινδυνότητας κανείς αποφασίζων δε δίνει το «πράσινο φως». Τέτοια επίπεδα επικινδυνότητας είναι απαγορευτικά για οποιοδήποτε project. Σε τέτοιες περιπτώσεις, οι αποφασίζοντες οφείλουν να λάβουν μέτρα ώστε να μετριάσουν (απομειώσουν) τη συνολική επικινδυνότητα είτε μειώνοντας την πιθανότητα, είτε τη σοβαρότητα του «ατυχήματος». Με λίγα λόγια, το συνολικό διακύβευμα-ρίσκο της απόφασης των Δημάρχων της Κρήτης είναι απίστευτου μεγέθους. Τώρα δεν υπάρχει δικαιολογία πως δεν γνώριζαν οι Δήμαρχοι της Κρήτης. Έχουν γνώση των κινδύνων και πράτουν εν πλήρει συνειδήσει...Τώραμπορούν να προβλέψουν το ενδεχόμενο αποτέλεσμα της πράξης τους, το οποίο ίσως δεν το επιδιώκουν, αλλά το αποδέχονται ή ελπίζουν απλώς ότι δε θα συμβεί κάποιο ατύχημα...Δε χρειάζεται να μπει κανείς σε τεχνικές νομικές λεπτομέρειες σε περίπτωση που συμβεί το οποιοδήποτε «ατύχημα». Αυτά θα άπτονται ίσως νομικού ενδιαφέροντος και συνεπειών...
Ας πάμε τώρα στις προτάσεις απομείωσης της συνολικής επικινδυνότητας:
1. Οι Δήμαρχοι της Κρήτης να πάρουν πίσω τις αποφάσεις τους. Δεν είναι κακό. Κανείς δεν πρόκειται να τους προσάψει το οτιδήποτε. Αντιθέτως. Τώρα όμως που παρατέθηκαν οι κίνδυνοι, τους γνωρίζουν και δεν θα υπάρχει καμία δικαιολογία σε περίπτωση «ατυχήματος». Ακόμη και η εναλλακτική φιλοξενίας σε κλειστές δομές, στην περίπτωση της Κρήτης δεν ενδείκνυται. Η ιδιαιτερότητα της Κρήτης σε σχέση με αυτά που συνέβησαν πρόσφατα στη Μυτιλήνη το αποδεικνύουν.
2. Ως εναλλακτική, γιατί δεν αντιπροτείνεται από τους Δημάρχους της Κρήτης να φιλοξενηθούν στην Κρήτη τα χιλιάδες ορφανά ασυνόδευτα προσφυγόπουλα; Ουδείς πρόκειται να φέρει αντιρρήσεις σε αυτό. Και τα σχολειά της Κρήτης να ανοίξουν για τα μικρά προσφυγόπουλα. Όλοι θα συνεισφέρουν: φροντίδα, ρούχα, φαγητά, στέγη, αλλά κυρίως αγάπη, ασφάλεια και φροντίδα. Οτιδήποτε χρειαστεί. Με αυτή την εναλλακτική, η συνολική επικινδυνότητα θα μειωθεί σημαντικά. (Γιατί όμως κάποιοι επιμένουν στη φιλοξενία προσφύγων σε νοικιαζόμενα σπίτια; Γιατί άραγε;).
Εν κατακλείδι, σε θέματα Εθνικής Ασφάλειας δεν χωρούν συναισθηματισμοί και ευαισθησίες. Υπάρχουν μόνο διαρκή Εθνικά συμφέροντα.
ΥΓ. Στα Χανιά πριν λίγες ημέρες συνέβη ένα απίστευτο ατύχημα. Μία κολόνα του δημοτικού φωτισμού έπεσε και τραυμάτισε δύο τουρίστριες όταν εκείνες έπιναν αμέριμνες τον καφέ τους. Ο Δήμαρχος Χανίων (εκ των υποστηρικτών έλευσης προσφύγων στο νησί) σε ανακοίνωσή του αναφέρθηκε σε «...ατύχημα που προκλήθηκε από κατασκευαστική αστοχία...Η κρυμμένη κατασκευαστική αυτή ατέλεια που αποκαλύφτηκε, θα διορθωθεί...». Μιας και ο λόγος περί ατυχημάτων, κατ' αντιστοιχία, μετά από όσα αναφέρθηκαν παραπάνω, ποιος μπορεί να αποκλείσει κατηγορηματικά το γεγονός μίας πιθανής «αστοχίας» ή «ατέλειας» στην περίπτωση της έλευσης προσφύγων στην Κρήτη; Μία τέτοια «αστοχία» ή «ατέλεια» στο σύστημα ασφάλειας δεν θα «διορθώνεται» μετά από κάποιο «ατύχημα»... καλό είναι λοιπόν, οι Δήμαρχοι να ασχολούνται με την καθημερινή δημόσια ασφάλεια των πολιτών και των τουριστών, και όχι με θέματα ύψιστου γεωπολιτικού ενδιαφέροντος για τα οποία ίσως δε γνωρίζουν συνολικά τις συνέπειές τους...