Μπορεί τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα να έχει τραβήξει το ενδιαφέρον του Διεθνή Τύπου κυρίως για αρνητικούς λόγους, ωστόσο οι τουρίστες συνεχίζουν, με μαζικό τρόπο, να δίνουν «ψήφο» εμπιστοσύνης στην χώρα μας. Σύμφωνα μάλιστα με τα στοιχεία που έδωσε πρόσφατα στην δημοσιότητα ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) οι ξένοι τουρίστες που θα επισκεφτούν την Ελλάδα για το σύνολο του 2014 αναμένεται να ξεπεράσουν τα 23 εκατ. καταγράφοντας ένα ακόμα ρεκόρ.
Την ίδια ώρα, εξελίσσεται και ένα ακόμα story: πολλοί νέοι επιχειρηματίες ιδρύουν το δικό τους startup στην Ελλάδα. Με όρεξη, φρέσκες ιδέες και έμφαση στην καινοτομία. Ωστόσο, το μεγάλο ερώτημα που προκύπτει είναι: αξιοποιούν τελικά τα ελληνικά startups το μεγάλο ατού της Ελλάδας που λέγεται τουρισμός;
«Είναι αλήθεια ότι ο τουρισμός αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους τομείς ανάπτυξης της Ελληνικής οικονομίας και ήδη υπάρχει ένα σημαντικό ποσοστό από επιχειρήσεις σε στάδιο εκκίνησης (οι λεγόμενες startups) που ασχολούνται με αυτόν» επισημαίνει στην HuffPost Greece, ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συνδέσμων Νέων Επιχειρηματιών, Ανδρέας Στεφανίδης.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της εταιρίας Endeavor Greece, υπάρχουν αρκετά ελληνικά startups τα οποία δραστηριοποιούνται στον κλάδο του τουρισμού. Ωστόσο, στη σχετική κατάταξη ο συγκεκριμένος κλάδος έρχεται τέταρτος, πίσω από τις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, τα media και τον κλάδο των τροφίμων. Κάτι που δείχνει ότι σαφώς υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης.
Σε ότι αφορά το πώς πρέπει να κινηθούν οι νέες καινοτόμες επιχειρήσεις σε μια κατεξοχήν τουριστική χώρα όπως η Ελλάδα, ο κ Στεφανίδης τονίζει ότι «τα startups πρέπει να παρακολουθούν και να ενημερώνονται για τα πρότυπα της παγκόσμιας αγοράς. Οπωσδήποτε, η αξιοποίηση των τουριστών που έρχονται στην Ελλάδα μπορεί να βοηθήσει στο ξεκίνημά τους, βλέποντας ταυτόχρονα το πως προοδεύει η ελληνική αγορά σύμφωνα πάντα με το συμβολικό κεφάλαιο της χώρας, το οποίο είναι μοναδικό. Να εκμεταλλεύονται δηλαδή ό,τι μπορεί να αποφέρει η πλήρης γνώση του ελληνικού πολιτισμού μας».
Τα ελληνικά παραδείγματα και οι ξένοι «παίχτες»
Αυτή την στιγμή υπάρχουν αρκετά αξιόλογα ελληνικά startups τα οποία δραστηριοποιούνται στον κλάδο του τουρισμού. Έχουμε, για παράδειγμα, το δημοφιλές Incrediblue, το οποίο ειδικεύεται στην ενοικίαση σκαφών θαλάσσης και καταγράφει ήδη μια επιτυχημένη πορεία. Μια πολύ καλή περίπτωση, αποτελεί επίσης το TripinView, μέσω του οποίου οι τουρίστες μπορούν να ξεναγηθούν ηλεκτρονικά στις Ελληνικές παραλίες, αφού στο site του συγκεκριμένου startup υπάρχουν πάνω από 200.000 αεροφωτογραφίες υψηλής ανάλυσης. Υπάρχει το Dopios.gr, που κάνει την ζωή των τουριστών ευκολότερη «συνδέοντας» τους με ντόπιους κατοίκους, οι οποίοι μπορούν να τους καθοδηγήσουν στην εκάστοτε περιοχή. Έχουμε το CaptainWise που δίνει τη δυνατότητα στον ταξιδιώτη να βρει τον τουριστικό του προορισμό, ανάλογα με το budjet που διαθέτει.
Στο εξωτερικό οι καινοτόμες επιχειρηματικές κινήσεις που αφορούν τον κλάδο του τουρισμού είναι ακόμα περισσότερες. Γεγονός που αποδεικνύει το πόσο σημαντική είναι η αξιοποίηση του συγκεκριμένου κλάδου. «Σημαντικοί παίκτες εκεί έξω έχουν δημιουργηθεί και συνεχίζουν να δημιουργούνται» υπογραμμίσει ο κ. Στεφανίδης, ενώ συμπληρώνει ότι «μερικά παραδείγματα είναι οι: Priceline, Expedia, Tripadvisor, Kayak, Airbnb. Όταν προκύπτει κάτι νέο στην Ευρώπη, απορροφάται από αυτές, όπως το Booking.com στην Ολλανδία που πέρασε στην κατοχή της Priceline και το Trivago στην Γερμανία το οποίο πέρασε στην ιδιοκτησία της Expedia».
Τα προβλήματα… made in Greece
Μπορεί η Ελλάδα να αποτελεί ένα δυνατό «παίχτη» σε ότι αφορά τον τουρισμό, ωστόσο στη χώρα μας καταγράφονται και αρκετά χρόνια προβλήματα, τα οποία δυσκολεύουν σημαντικά την δημιουργία και την ομαλή ανάπτυξη μιας επιχείρησης. Ένα από αυτά είναι η γραφειοκρατεία, κάτι που μπορεί να σταθεί εμπόδιο και να καθυστερήσει την πρόοδο μιας εταιρείας στα πρώιμα στάδια της ζωής της.
Σημαντικό ρόλο παίζει επίσης το επιχειρηματικό περιβάλλον και ότι αυτό μπορεί να επιφέρει. Ένας ακόμα σημαντικός παράγοντας είναι η ύπαρξη ή μη σταθερού φορολογικού και νομικού πλαισίου. Όλοι αυτά τα δεδομένα είναι κομβικής σημασίας και κρίνουν κατά πολύ, το αν μια καινοτόμα επιχείρηση στην Ελλάδα θα αναπτυχθεί όπως πρέπει και θα δημιουργήσει επίσης νέες θέσεις εργασίας.