Πέμπτη 8 Σεπτεμβρίου, συνταξιούχος τηλεφωνεί στο 14900 για να κλείσει ένα ραντεβού στον οφθαλμίατρο σε οποιοδήποτε δήμο της δυτικής ή ανατολικής Αττικής. Το πρώτο διαθέσιμο ραντεβού -μάλιστα σε άλλο δήμο- είναι στην 1η Νοεμβρίου.
Ένας ολόκληρος μήνας και 22 ημέρες για ραντεβού σε άλλον δήμο. Η απάντηση των υπαλλήλων του τηλεφωνικού κέντρου είναι απλή ως εδώ: οι γιατροί δεν επαρκούν, ενώ πολλά κέντρα υγείας στην περιοχή των ασφαλισμένων ή όμορους δήμους δεν διαθέτουν τη συγκεκριμένη ειδικότητα. Είναι γνωστό ότι υπάρχουν ελλείψεις σε προσωπικό, η κρατική οικονομία γίνεται εκεί, στην δημόσια περίθαλψη.
Μπαίνοντας στο eΡαντεβού με τους κωδικούς taxis, το ίδιο ιατρικό ραντεβού μπορεί ο ασφαλισμένος να το κλείσει αν όχι την ίδια, την επόμενη εβδομάδα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η χρέωση για τους πενταψήφιους αριθμούς του ΕΟΠΥ για τηλεφωνικά ραντεβού στις μονάδες υγείας είναι από σταθερά1,05 € ανά κλήση (με ΦΠΑ) και από κινητό 1,31 € ανά λεπτό (με ΦΠΑ). Συνήθως πρόκειται δηλαδή για έξτρα χρέωση πέραν των πάγιων χρεώσεων που καλύπτει η τηλεφωνική μας εταιρείας.
Φυσικά η εύκολη και συμφέρουσα από κάθε άποψη λύση είναι το ηλεκτρονικό ραντεβού. Ούτως ή άλλως στο τηλέφωνο καταφεύγουν όσοι δεν μπορούν να κλείσουν ένα ηλεκτρονικό ραντεβού, δεν έχουν εξοπλισμό και ανθρώπους στο περιβάλλον τους να το φροντίσουν για αυτούς. Πρόκειται δηλαδή για συνταξιούχους και ηλικιωμένους, ανθρώπους που ίσα-ίσα πρέπει κατά προτεραιότητα να εξυπηρετεί το σύστημα υγείας.
Σύμφωνα με τον κύριο Πάσκο, υπεύθυνο της γραμμής 14900, έπειτα από σχετική ερώτηση το πρόβλημα έγκειται στο ότι τα τηλεφωνικά ραντεβού είναι υπό την επίβλεψη του Υπουργείου Υγείας, ενώ την πλατφόρμα για τα ηλεκτρονικά ραντεβού σχεδίασε και επιβλέπει το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Ουσιαστικά άλλα διαθέσιμα ραντεβού έχουν μπροστά τους οι υπάλληλοι του 14900 και αλλά εμφανίζονται ως διαθέσιμα για όσους πολίτες συνδέονται στο eΡαντεβού, γεγονός εξαιρετικά παράδοξο.
Ο κύριος Πάσκος σχολίασε πως λόγω της προστασίας των προσωπικών δικαιωμάτων «δεν έχουν την δικαιοδοσία οι υπάλληλοι της τηλεφωνικής γραμμής να εξυπηρετήσουν τους ασφαλισμένους με χρήση των κωδικών Taxis τους» και λογικά.
Το ζητούμενο παραμένει είτε επιλέγει κανείς να κλείσει το ραντεβού του τηλεφωνικά είτε ηλεκτρονικά να υπάρχει η ίδια διαθεσιμότητα. Να υπάρχει δηλαδή κοινή δεξαμενή διαθέσιμων ραντεβού για το 14900 και το eΡαντεβού, αφού ίδιες ανάγκες περίθαλψης εξυπηρετούν.
Αν τώρα υπήρχαν -αν όχι όλες- αλλά τουλάχιστον οι καίριες ιατρικές ειδικότητες σε όλα τα κεντρικά και τα απομακρυσμένα κέντρα περίθαλψης και από εκεί και πέρα εναλλάξ άλλες ειδικότητες παντού, θα μιλούσαμε για ένα ευρωπαϊκό σύστημα υγείας ενός κράτους δικαίου και κοινωνικής πρόνοιας.
Στην Ελλάδα η τρίτη ηλικία πέρα από μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού, αποτελεί θεμέλιο λίθο των υπολοίπων. Στηρίζει ηθικά, οικονομικά και πρακτικά τις νέες οικογένειες που δημιουργούν οι επόμενες γενιές και το γεγονός αυτό συνιστά κατάφωρη αδικία και καταστρατήγηση θεμελιωδών δικαιωμάτων.
Όλες αυτές οι τρύπες και καθυστερήσεις του συστήματος υγείας στερούν την πρόληψη, την έγκαιρη διάγνωση και θεραπεία χρόνιων και επικίνδυνων παθήσεων.
Άνθρωποι που δεν μπορούν να καλύψουν το κόστος ενός ιδιώτη ιατρού θα πεθάνουν γιατί ενώ με έγκαιρη διάγνωση η θεραπεία τους θα είχε περισσότερες πιθανότητες να πετύχει και καλύτερα αποτελέσματα, απλώς διαπιστώνουν το πρόβλημα τους -αν προλάβουν- φρικτά καθυστερημένα.
Όποιες και αν είναι οι ιδιαιτερότητες και οι διαδικασίες που απαιτούνται ώστε να λειτουργεί το μοντέλο του eΡαντεβού και στο 14900, σήμερα δεν απαιτούν μεγάλο κόστος και χρόνο.