Στις 28 Δεκεμβρίου 1895, στο Salon Indien, στο υπόγειο του Grand Café, στο Boulevard des Capucines στο Παρίσι, έγινε η πρώτη δημόσια προβολή με εισιτήριο μίας σειράς ταινιών μικρού μήκους των αδελφών Λυμιέρ, εφευρετών και πρωτοπόρων της φωτογραφίας και του κινηματογράφου. Την πρεμιέρα παρακολούθησαν μόλις 30 άτομα. Παρά το γεγονός ότι, οι αδελφοί Λυμιέρ είχαν απευθύνει πρόσκληση σε δημοσιογράφους -και είχαν τοποθετήσει στην αίθουσα εκατό καθίσματα- ο Τύπος δεν ανταποκρίθηκε.
Παρά την αποτυχία της πρεμιέρας, η ημέρα ωστόσο, πέρασε στην ιστορία ως «Cinematographe Lumiere», χάρη σε μια αφίσα που φιλοτέχνησε ο Ανρί Μπρισπό, η οποία θεωρείται η πρώτη αφίσα κινηματογράφου και δημοπρατείται μαζί με άλλες 164 σπάνιες αφίσες σε online δημοπρασία του οίκου Sotheby’s από τις 28 Αυγούστου.
«Σηματοδότησε την έναρξη ενός από τα πιο σημαντικά πολιτιστικά, καλλιτεχνικά και κοινωνικά φαινόμενα του 20ού αιώνα» αναφέρει σε ανακοίνωση του ο Sotheby’s.
Ο οίκος δημοπρασιών υποστηρίζει ότι η αφίσα είναι σπάνια, και ότι το κοινό την έχει δει ελάχιστες φορές πριν από την έκθεσή της στη γκαλερί του στο Λονδίνο. Για περισσότερα από 40 χρόνια ήταν στην κατοχή Γάλλου συλλέκτη και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις η τιμή της αναμένεται να εκτοξευθεί από 50.000 έως 76.000 δολάρια.
Στο έργο, ο Μπρισπό έχει ζωγραφίσει την «αναστάτωση» στην οποία βρίσκονται οι Παριζιάνοι λίγο πριν από την εμπειρία μιας χωρίς προηγούμενο στιγμής στην ιστορία της τεχνολογίας και της τέχνης.
Στην πραγματικότητα, δεν επρόκειτο για το σινεμά όπως το γνωρίζουμε σήμερα: Οι μικρού μήκους ταινίες των Λυμιέρ, προβλήθηκαν σε ένα λευκό πανί και δεν ήταν τίποτα παραπάνω από βινιέτες διάρκειας καθεμία μικρότερης του ενός λεπτού. Το κοινό υπήρξε καχύποπτο με τη «μυστηριώδη νέα τεχνολογία» και σύμφωνα με το news.artnet.com, λέγεται ότι, όταν τα φώτα έσβησαν και λίγο πριν αρχίσει η προβολή, μία γυναίκα έβαλε τις φωνές τρομοκρατημένη. «Μετά την προβολή ξεκίνησε μία μεγάλη συζήτηση περί μαγείας και τρικ, καθώς οι άνθρωποι θεωρούσαν ότι, οι κινούμενες εικόνες ήταν το τέχνασμα κάποιου ταχυδακτυλουργού, ενώ ένας άνδρας διατύπωσε την άποψη ότι, δεν είναι σωστό να κοροϊδεύουν το κοινό κατά αυτόν τον τρόπο» αναφέρεται στην ανακοίνωση του ο Sotheby’s.
Δύο ημέρες μετά την πρεμιέρα, οι εφημερίδες έγραφαν ωστόσο για την προβολή και περισσότεροι από 2.000 άνθρωποι αγόρασαν το εισιτήριο του ενός φράγκου για τις προβολές της 1ης και 2ας Ιανουαρίου. «Μέσα σε λίγους μήνες, κινηματογράφοι Lumière είχαν ανοίξει σε όλες τις μεγάλες πόλεις και στις προβολές είχαν σπεύσει και κρατικοί αξιωματούχοι», σημειώνει ο Sotheby’s. Η μετάβαση στη νέα εποχή του σινεμά ήταν πλέον επίσημη.
Ο Ωγκύστ και Λουί Λυμιέρ, οι εφερευτές και δημιουργοί του κινηματογράφου, γεννήθηκαν στη Μπεζανσόν και μεγάλωσαν στη Λιόν. Ο πατέρας τους ήταν ιδιοκτήτης εργοστασίου, που κατασκεύαζε φωτογραφικές πλάκες και άλλα φωτογραφικά είδη, στο οποίο εργάστηκαν και οι δύο: Ο Λουί ως φυσικός και ο Ωγκύστ ως διευθυντής. Μετά την απομάκρυνση του πατέρα τους, ξεκίνησαν τις προσπάθειές τους πάνω στην εξέλιξη του κινηματογράφου και κατοχύρωσαν αρκετές ευρεσιτεχνίες, μεταξύ των οποίων, το διάτρητο φιλμ, το οποίο έδινε την δυνατότητα να ενσωματωθεί σε μία μηχανή προβολής.
Βασιζόμενοι στην εφεύρεση του κινητοσκοπίου, κατασκεύασαν την φορητή συσκευή του κινηματογράφου, την οποία κατοχύρωσαν με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας. Ο κινηματογράφος των αδελφών Λυμιέρ, αποτελούσε ταυτόχρονα μηχανή λήψεως και προβολής, καθώς επίσης και εκτύπωσης του φιλμ. Η πρώτη ταινία που δημιούργησαν ήταν η Έξοδος από το εργοστάσιο Λυμιέρ (La sortie des usines Lumière), στις 19 Μαρτίου 1895και αποτύπωνε την έξοδο των εργατών από το εργοστάσιό τους.
Η δημοπρασία θα διαρκέσει έως τις 4 Σεπτεμβρίου και μεταξύ άλλων, θα δημοπρατηθούνσπάνιες αφίσες των ταινιών James Bond, 2001: A Space Odyssey, Star Wars και King Kong.