Στα πλαίσια αυτού που αποκαλείται πλέον «Greynnaisance» (λογοπαίγνιο με τις λέξεις γκρι-grey και αναγέννηση-Renaissance) μεγάλοι οίκοι μόδας επιστρατεύουν μεγαλύτερης ηλικίας μοντέλα και influencers, δελεάζοντας μεγαλύτερους και νεότερους fan στα social media.
H Lyn Slater, μια 64χρόνη καθηγήτρια πανεπιστημίου στη Νέα Υόρκη, απεχθάνεται την ιδέα της ηλικίας. «Όταν ήμουν νέα, καίγαμε σουτιέν, συνέχεια φτιαχνόμασταν (με ουσίες) και όλη την ώρα βγαίναμε ραντεβού», είπε «Γιατί πιστεύετε ότι θα δεχόμαστε πως η ζωή τελειώνει μόλις φτάσουμε σε μια συγκεκριμένη ηλικία;».
Η ηλικία είναι ένα ζήτημα για το οποίο η Slater μιλά συχνά στο blog της που ξεκίνησε το 2014. Πλέον, έχει περίπου 500.000 ακόλουθους στο Instagram (Accidental Icon) κι ας είναι μια πλατφόρμα περισσότερο γνωστή μεταξύ νεότερων influencers. Προτιμά τις πιο πρωτοποριακές μάρκες, όπως Balenciaga, JW Anderson, και Uniqlo και έχει συνεργαστεί με διάφορες ετικέτες για διαφημιστικές καμπάνιες και συνεργασίες στο Instagram και το blog της.
Η Slater είναι ένα success story που εξελίχθηκε ραγδαία, καθώς συμπεριλαμβάνεται στην «Αναγέννηση» γυναικών από 50 και πάνω, που ασκούν επιρροή που πολλά Insta-famous 20χρονά θα είχαν μόνο στα όνειρά τους. Όσοι παρακολουθούν τις τάσεις, εντοπίζουν το ξεκίνημα του «Greynnaisance» το 2015, όταν η 80χρονη συγγραφέας Joan Didion έγινε πρόσωπο της Céline και ο οίκος Saint Laurent έκλεισε την Joni Mitchell για την καμπάνια του. Πιο πρόσφατα η Isabella Rossellini, η Jan de Villeneuve και η Daphne Selfe έχουν παρουσιάσει αξιόλογες δουλειές για τους οίκους Sies Marjan και Simone Rocha, αλλά και για το περιοδικό Tank Magazine.
Οι baby boomers (η γενιά που γεννήθηκε μεταξύ του 1945 και του 1965) απείχαν από το χώρο της διαφήμισης και ιδιαίτερα της υψηλής ραπτικής, παρά το γεγονός ότι κατέχουν το 42% της αγοραστικής δύναμης στις ΗΠΑ, έναντι του 13% για το millennial αγοραστικό κοινό [με βάση έρευνα του Moody’s για το 2017]. Τυπικά, οι εταιρείες προσανατολίζονται αξιοποιώντας δημογραφικά χαρακτηριστικά νεότερων target group, ωστόσο, πλέον ορισμένες εταιρείες αναστρέφουν αυτή την πρακτική.
Η Mango προσέλαβε την Slater για να διευρύνει το (κυρίως νεανικό) αγοραστικό κοινό της. Όπως είπε η Diana Puig, διευθύντρια επικοινωνίας της εταιρείας: «Ο αντίκτυπος της καμπάνιας ήταν εξαιρετικός, η Lyn ασκεί επιρροή όχι μόνο σε μεγαλύτερα άτομα αλλά και σε millennials».
«Όταν βλέπεις μια μεγαλύτερη γυναίκα σε μια καμπάνια, όχι μόνο έχει τη δύναμη να εμπνεύσει ένα νεότερο άτομο, αλλά και τη γενιά της», λέει ο Ari Seth Cohen, ο 36χρονος ιδρυτής του Advanced Style, ενός blog και λογαριασμού στο Instagram που απαθανατίζει «την ενδυματολογική αντίληψη των πρεσβυτέρων»(«sartorial savvy of the senior set»). Όπως υποστηρίζει, τα μεγαλύτερης ηλικίας μοντέλα λειτουργούν ως storytellers, διηγούνται την ιστορία τους, δεν είναι απλά πρόσωπα που πουλάνε ένα ρούχο.
Μεταξύ των γνωστότερων είναι η Maye Musk, Καναδο-Αφρικανό μοντέλο και διαιτολόγος, που είναι επίσης η μητέρα του Elon Musk, του διευθυντή της Tesla. Πριν από τρία χρόνια ο ατζέντης της της, της πρότεινε να ανοίξει έναν λογαριασμό στο Instagram, επειδή αυτό έκαναν όλα τα μοντέλα.«Άρχισα να ανεβάζω φωτογραφίες, άνθρωποι το αγάπησαν και φωτογράφοι επικοινώνησαν μαζί μου λέγοντας ότι θα ήθελαν να με φωτογραφήσουν», αναφέρει. «Μόλις έκλεισα τα 70 μου και ξαφνικά έγινα influencer!».
Ακολούθησαν εξώφυλλα στο New York Magazine και στο Elle, πασαρέλες όπως των Dolce & Gabbana και, φυσικά, πολλά συμβόλαια. Έγινε πρέσβειρα της μάρκας μακιγιάζ CoverGirl πριν λίγο καιρό – η πρώτη άνω των 65. Όπως δηλώνει μάλιστα, «Μετά από 50 χρόνια δουλειάς ως μοντέλο, η επιτυχία ήρθε σε μια νύχτα».
Ο Cohen λέει ότι το Instagram του παρακολουθούν κυρίως ηλικίες 25-35, το ίδιο και οι Slater και Musk. Με γνώμονα το HYPR, μια μηχανή αναζήτησης για influencer, το 65% του κοινού της Slater είναι κάτω των 35, όπως και το 43% του κοινού της Musk.
«Υπάρχει μια τεράστια βιομηχανία που πρόκειται ν′ ανθίσει και θα δώσει αυτοπεποίθηση σε πρεσβύτερους εργαζόμενους καταναλωτές», λέει ο Richard Cope, σύμβουλος trend στην Mintel. Όπως είπε, οι βιομηχανίες της μόδας και της ομορφιάς έχουν αρχίσει να εστιάζουν σε μεγαλύτερες ηλικίες που βρίσκονται κοντά στη συνταξιοδότηση, αλλά διατηρούν μια νεανική διάθεση.
Όπως έγραψε και μια 19-χρονη φαν της Musk στο instagram της: «Όταν μεγαλώσω θέλω να γίνω σαν την Maye Musk».
Πηγή: Business of Fashion