Ο ΝΑΤΟϊκός προσδιορισμός του είναι «Blackjack», ωστόσο το άλλο προσωνύμιό του είναι «Λευκός Κύκνος»- μάλλον κάτι που δεν θα περίμενε κανείς για το πιο βαρύ βομβαρδιστικό στον κόσμο αυτή τη στιγμή, το ρωσικό Tu-160.
Το ρωσικό βομβαρδιστικό με την ιδιαίτερα «κομψή» σιλουέτα έχει μια θέση στα Ρεκόρ Guinness ως το βαρύτερο βομβαρδιστικό που είναι σε υπηρεσία στον πλανήτη, και τα χαρακτηριστικά του είναι εντυπωσιακά: Το μέγιστο βάρος απογείωσής του είναι 275 τόνοι, ενώ μπορεί να πετά σε υπερηχητικές ταχύτητες, φτάνοντας ταχύτητα γύρω στα Μαχ 2,05 (πάνω από δύο φορές η ταχύτητα του ήχου) σε μεγάλο ύψος. Άδειο έχει βάρος 110 τόνους, και το μήκος του είναι 54,1 μέτρα, με άνοιγμα φτερών 55,7 μέτρα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πάνω από έναν αιώνα στους ουρανούς: Όλα τα μαχητικά που πέρασαν από την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία
Το υπερηχητικό αυτό βομβαρδιστικό, ικανό να φέρει πυρηνικά όπλα, αναπτύχθηκε από τη Σοβιετική Ένωση επί Ψυχρού Πολέμου, ως απάντηση στο αμερικανικό B-1 Lancer, που προοριζόταν για αποστολές διείσδυσης στις σοβιετικές αεράμυνες για την πραγματοποίηση πυρηνικών πληγμάτων. Μεταξύ άλλων, το Tu-160 είναι το μεγαλύτερο και βαρύτερο υπερηχητικό πολεμικό αεροσκάφος και το μεγαλύτερο και βαρύτερο υπερηχητικό αεροσκάφος πτερύγων μεταβλητής γεωμετρίας.
Το Tu-160M, που είχε πρωτοπετάξει το 1982, τέθηκε ξανά σε παραγωγή στη Ρωσία μετά από πολλά χρόνια, με το πρώτο νέο αεροσκάφος του τύπου να κάνει την παρθενική του πτήση στις 12 Ιανουαρίου, φτάνοντας σε ύψος 600 μέτρων σε μια δοκιμή 30 λεπτών. Σε πρώτη φάση αναμένονται 10 αεροσκάφη, με προοπτική για παραγωγή συνολικά 50 μονάδων. Πρόκειται για μια σημαντική εξέλιξη, δεδομένου ότι το 2016 μόνο 16 φέρονταν να είναι σε υπηρεσία. Σημειώνεται πως πρόκειται για ένα εξαιρετικά δαπανηρό στην κατασκευή αεροσκάφος, και ως εκ τούτου προηγούμενες προσπάθειες επανέναρξης παραγωγής του ήταν ανεπιτυχείς.
Η «ολική επαναφορά» του επί της προκειμένης σημαίνει αναδημιουργία νέων γραμμών παραγωγής, «επιστροφή» σε παλιές τεχνικές διαδικασίες που είχαν σταματήσει και εγκατάσταση νέων ψηφιακών τεχνολογιών. Στην αρχική του έκδοση είχε τέσσερις κινητήρες Samara NK-321, που επέτρεπαν στο αεροσκάφος να πιάνει μέγιστη ταχύτητα Μαχ 2,05 και ταχύτητα cruising 0,9, με εμβέλεια 12.300χλμ. Οι κινητήρες αυτοί έχουν αντικατασταθεί από μια νέα σειρά κινητήρων ΝΚ-32, που αυξάνουν την εμβέλεια κατά 1.000 χλμ.
Αν και ικανό να φέρει φορτίο πυρηνικών βομβών 45 τόνων στις δύο εσωτερικές του θυρίδες, θεωρείται πλέον κυρίως αεροσκάφος- φορέας πυραύλων, χάρη στον περιστρεφόμενο εκτοξευτήρα πυραύλων cruise ή μικρής εμβέλειας πυρηνικών πυραύλων AS-16 που διαθέτει. Ακόμη, προορίζεται να χρησιμοποιεί τον νέο πολυηχητικό πύραυλο Kinzhal, ενώ τα παλαιότερα αεροσκάφη του στόλου των Tu-160 αναβαθμίζονται στα πρότυπα του Tu-160M, με νέα συστήματα πλοήγησης, τηλεπικοινωνιών, ραντάρ, αντιμέτρων κ.α.
Με πληροφορίες από Guinness World Records, New Atlas, UAC