Με διάθεση αυτοκριτικής και χρησιμοποιώντας αρκετές φορές τη λέξη «συγνώμη», υπουργοί που μίλησαν σε μέσα ενημέρωσης επιχείρησαν να εξηγήσουν τι δεν πήγε καλά τη Δευτέρα,και οδηγηθήκαμε σε κατάσταση που πολλοί χαρακτήρισαν ως φιάσκο.
Τα στελέχη της κυβέρνησης αναγνώρισαν λάθη και παραλείψεις που έγιναν, όμως επισήμαναν και τις προσπάθειες που κατέβαλε ο κρατικός μηχανισμός για την αντιμετώπιση των συνεπειών της έντονης χιονόπτωσης –ειδικά στην Αττική. «Εμείς δεν είμαστε εδώ για να συγκαλύπτουμε αλλά για να προσπαθούμε συνεχώς για το καλύτερο, να είμαστε διαφανείς και να μαθαίνουμε από τα λάθη μας», αναφέρει κυβερνητικό στέλεχος συμπληρώνοντας ότι «η σφοδρή αυτή κακοκαιρία ήταν ένα crash test που σε κάποια πράγματα πήγαμε καλά και σε κάποια άλλα πρέπει να γίνουμε πολύ καλύτεροι».
Ο πρωθυπουργός στο υπουργικό
Για όλα όσα έγιναν –αλλά και για αυτά που δεν έγιναν- θα μιλήσει στις 11 το πρωί ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την έναρξη του υπουργικού συμβουλίου. Από την τοποθέτηση του θα φανεί αν σε αυτή τη χρονική στιγμή θα αποδοθούν ευθύνες και σε στελέχη της κυβέρνησης εκτός από αυτές που ήδη αποδίδονται σε εταιρείες όπως η Αττική Οδός.
Οι υπουργοί στις δηλώσεις τους αναφέρθηκαν αναλυτικά σε αυτό το θέμα, τονίζοντας ότι η εταιρεία είχε την ευθύνη να κρατήσει ανοιχτό το δρόμο, κάτι που δεν έκανε με αποτέλεσμα την ακινητοποίηση χιλιάδων οχημάτων και τον εγκλωβισμό των επιβαινόντων για πάρα πολλές ώρες και υπό εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες.
Σημαντικό μερίδιο ευθύνης βλέπουν και για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ καθώς υπέστησαν επίσης πολύωρη ταλαιπωρία οι επιβάτες δύο τρένων.
«Γι’ αυτό ακριβώς απαιτήσαμε αποζημίωση είτε για τους εγκλωβισμένους της «Αττικής Οδού», είτε για τους ανθρώπους που ταλαιπωρήθηκαν στα τρένα. Είναι κάτι πρωτόγνωρο που δεν έχει ξαναγίνει και δεν θα σταματήσουμε εκεί», υπογραμμίζουν από την κυβέρνηση και προαναγγέλλουν έρευνα για την απόδοση ευθυνών.
Ειδικά για το θέμα της Αττικής Οδού, διευκρινίζουν ότι οι όποιες κυρώσεις προκύψουν είναι ανεξάρτητες της αποζημίωσης των 2.000 ευρώ που θα δώσει η εταιρεία για κάθε εγκλωβισμένο όχημα.
Γιατί δεν κηρύχθηκε αργία η Δευτέρα
Απαντώντας στις κατηγορίες ότι η κυβέρνηση θα έπρεπε να έχει κηρύξει αργία τη Δευτέρα ώστε να περιοριστούν οι μετακινήσεις των πολιτών, κυβερνητικά στελέχη σημειώνουν ότι τα έντονα καιρικά φαινόμενα ήρθαν νωρίτερα και με μεγαλύτερη ένταση από ότι είχε αρχικά προβλεφθεί.
Κάτι τέτοιο πάντως διαψεύδεται από την ΕΜΥ, με τον διευθυντή της Θοδωρή Κολυδά, να υποστηρίζει ότι «η κακοκαιρία Ελπίς χαρακτηρίστηκε εξαρχής και έγκαιρα ως ένα επικίνδυνο καιρικό φαινόμενο, δόθηκε κόκκινος συναγερμός και από πλευράς της ΕΜΥ προσδιορίστηκε χρονικά με μεγάλη ακρίβεια».
Δεν υπήρχε χρόνος για ταχύτερη εμπλοκή του Στρατού
Επίσης, έχει ασκηθεί κριτική στην κυβέρνηση επειδή δεν οργανώθηκε νωρίτερα η επιχείρηση απεγκλωβισμού στην Αττική Οδό από τον στρατό. Από το κυβερνητικό επιτελείο απαντούν ότι «μια τέτοια επιχείρηση απαιτεί κάποιον χρόνο για να προετοιμαστεί. Από τη στιγμή που διαπιστώθηκε το πρόβλημα, στις 13.30, οι εντολές για εμπλοκή του στρατού δόθηκαν εντός μιας ώρας και τα κλιμάκια ήταν εκεί στις 17.00».
Μεγάλη ταλαιπωρία όμως βίωσαν και πολίτες που εγκλωβίστηκαν στα αυτοκίνητα τους και σε άλλα σημεία του οδικού δικτύου του λεκανοπεδίου, όπως στη Μεσογείων και στην Κατεχάκη.
Από την κυβέρνηση παραδέχονται ότι ο σχεδιασμός δεν λειτούργησε. Επισημαίνουν ότι η σφοδρότητα της κακοκαιρίας ήταν πρωτόγνωρη για την Αττική και σημειώνουν ότι και για αυτές τις περιπτώσεις οι υπεύθυνοι θα πρέπει να εξηγήσουν τι έγινε, ”δείχνοντας” και προς την Περιφέρεια Αττικής.
«Κάθε δρόμος έχει υπεύθυνο, είτε είναι οδικό δίκτυο, είτε είναι κεντρική αρτηρία, είτε είναι ένα στενό σε Δήμους. Οφείλουν αυτοί που είναι υπεύθυνοι να εξηγήσουν τι δεν δούλεψε σωστά και δεν ανταποκρίθηκαν με την επάρκεια που έπρεπε και που απαιτούν οι πολίτες. Οι δρόμοι στους οποίους το Κράτος είχε την ευθύνη είναι αυτοί στους οποίους δεν παρουσιάστηκαν τέτοιου είδους προβλήματα», ανέφερε συγκεκριμένα ο Γιάννης Οικονόμου σε τηλεοπτική του συνέντευξη (Alpha).
Για τα περιστατικά διακοπής ηλεκτροδότησης σημειώνουν ότι η αποκατάσταση τους ήταν ταχύτερη συγκριτικά με όσα είχαν γίνει πέρυσι με τη “Μήδεια” και τονίζουν ότι το βασικότερο πρόβλημα που αντιμετώπιζαν τα συνεργεία του ΔΕΔΔΗΕ ήταν η δυνατότητα πρόσβασης στα σημεία που είχαν προκληθεί οι βλάβες.
Όπως ανέφερε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, «η οριστική αντιμετώπιση της απειλής διακοπής του ρεύματος προϋποθέτει την υπογειοποίηση των καλωδίων. Δεν είναι κάτι που μπορεί να γίνει από τη μια στιγμή στην άλλη».