Οι γερμανικές εταιρίες θέλουν τόσο πολύ να προσελκύσουν εργαζομένους που φτάνουν στο σημείο να προσφέρουν κίνητρα όπως πολλές ημέρες άδειας, λιγότερες ώρες εργασίας, ευέλικτο ωράριο και εκπαιδευτικές άδειες, παρόλο που οι εργαζόμενοι ήδη δουλεύουν τις λιγότερες ώρες στον ανεπτυγμένο κόσμο.
Πέρυσι, η κρατική εταιρία σιδηροδρόμων Deutsche Bahn, ένας από τους μεγαλύτερους εργοδότες στη χώρα, προσέφερε στους εργαζομένους τη δυνατότητα να επιλέξουν μεταξύ έξι επιπλέον ημερών άδειας τον χρόνο, μισθολογικής αύξησης 2,6% ή μείωσης κατά μία ώρα στις ώρες εργασίας ανά εβδομάδα.
Από τους περίπου 137.000 εργαζομένους που κλήθηκαν να επιλέξουν, το 58% διάλεξε να αυξήσει τις ημέρες διακοπών από τις 28-30 ημέρες άδειας που ήδη λάμβανε, το 40% ζήτησε την μισθολογική αύξηση και μόνο το 2% επέλεξε να εργάζεται για 38 ώρες την εβδομάδα από 39 που ισχύει σήμερα.
«Στη Γερμανία, το ζήτημα της δημογραφικής αλλαγής είναι μεγάλο πρόβλημα», δήλωσε ο Ζίγκριντ Χόιντορφ, επικεφαλής εργασιακών συνθηκών στην Deutsche Bahn, σε συνέντευξή του στο Reuters.
«Έχουμε μεγάλη δυσκολία να προσελκύσουμε εργαζομένους και να παραμένουν πιστοί σε εμάς», δήλωσε ο Χόιντορφ. «Πρέπει να σκεφθούμε τι θέλουν οι εργαζόμενοι».
Η επιλογή για περισσότερες ημέρες άδειας ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής μεταξύ των γυναικών, οι οποίες αποτελούν μόνο το 23% των υπαλλήλων της Bahn, από το 22% το 2012. Στόχος είναι το ποσοστό αυτό να ανέλθει στο 25% έως το 2020.
Οι Γερμανοί εργάζονται μόλις 1.363 ώρες ανά εργαζόμενο το 2016, από τις 1.452 το 2000, σύμφωνα με τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ).
Ο μέσος όρος στον 35μελή ΟΟΣΑ ανέρχεται στις 1.763 ώρες, με τους εργαζόμενους στις ΗΠΑ να δουλεύουν 1.783 ώρες και τους Μεξικανούς το περισσότερο – 2.255 ώρες τον χρόνο.
Μια ασυνήθιστα ισχυρή, διατηρήσιμη ανοδική πορεία της οικονομίας σε συνδυασμό με την έλλειψη ανθρώπων σε ηλικία εργασίας έχει δημιουργήσει περισσότερες ανησυχίες στις γερμανικές εταιρίες σε ό,τι αφορά την προσέλκυση εργαζομένων σε σχέση με άλλες μεγάλες οικονομίες, σύμφωνα με έρευνα της εταιρίας εργατικού δυναμικού ManpowerGroup.
Περισσότεροι από τους μισούς εργοδότες στη Γερμανία πασχίζουν να προσλάβουν εργαζομένους - συγκριτικά με το 45% που είναι ο παγκόσμιος μέσος όρος - με το 82% των μεγάλων εταιριών να αναφέρουν δυσκολίες, σύμφωνα με την έρευνα. Οι πιο δύσκολες θέσεις εργασίας για να καλυφθούν είναι αυτές που αφορούν εξειδικευμένους τεχνίτες, μηχανικούς και τον τεχνολογικό κλάδο.
Κατά τη διάρκεια πρόσφατης επίσκεψής του στο Βερολίνο, ο δισεκατομμυριούχος Γερμανοαμερικανός επενδυτής Πίτερ Τιλ δήλωσε ότι οι νέοι ενδιαφέρονται περισσότερο για τη βραδινή τους διασκέδαση παρά για να κάνουν περιουσία. Αυτό δεν ισχύει στην περίπτωση της Deutsche Bahn: οι εργαζόμενοί της δουλεύουν περίπου 1.600 ώρες το χρόνο, πολύ πάνω από το μέσο όρο στη Γερμανία.
Ύστερα από μια σειρά απεργιακών κινητοποιήσεων, το συνδικάτο IG Metall, που εκπροσωπεί 3,9 εκατ. εργαζομένους, συμφώνησε φέτος να επιτρέψει τους εργαζομένους να μειώσουν την εβδομάδα εργασίας στις 28 ώρες για έως δύο χρόνια προκειμένου να μπορούν να φροντίσουν τα παιδιά ή άλλους συγγενείς τους.
Στο μεταξύ, η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή εταιρία τηλεπικοινωνιών Deutsche Telekom συμφώνησε τον Απρίλιο να δώσει στους εργαζομένους της στις βασικές της γερμανικές μονάδες 14 ημέρες επιπλέον άδειας αντί της μείωσης κατά δύο ώρες την εβδομάδα που είχε συμφωνηθεί προηγουμένως.
Αύξηση των κενών θέσεων εργασίας
Οι κενές θέσεις εργασίας στη Γερμανία αυξήθηκαν κατά 128.000 το 2017 και έφθασαν στο 1,18 εκατ. το τέταρτο τρίμηνο, σύμφωνα με έρευνα του ερευνητικού ινστιτούτου IAB.
Η Deutsche Bahn χρειάζεται να προσλάβει 19.000 εργαζομένους φέτος για να αντικαταστήσει υπαλλήλους που συνταξιοδοτούνται. Τα τελευταία πέντε χρόνια έχει ήδη προσλάβει πάνω από 60.000 νέους εργαζομένους.
Αυτή η τάση στις προσλήψεις πρέπει να συνεχιστεί στο άμεσο μέλλον: το 44% των εργαζομένων της είναι άνω των 50 ετών και το 28% άνω των 55 ετών.
«Ο κόσμος ίσως να μην έχει συνειδητοποιήσει ότι ήταν δυνατή τέτοια ευελιξία με την Deutsche Bahn», δήλωσε ο Χόιντορφ.
Η Deutsche Bahn δημιούργησε μια ψηφιακή πλατφόρμα που επιτρέπει στους εργαζομένους να αλλάζουν βάρδιες. Οι εργαζόμενοι μπορούν να δημιουργήσουν τον δικό τους «λογαριασμό χρόνου» για να αποθηκεύουν τις ημέρες άδειας που δεν πήραν και τις υπερωρίες τους και να τις χρησιμοποιούν για μελλοντικές εκπαιδευτικές άδειες ή περιόδους ημιαπασχόλησης.
Αυτός ο ευέλικτος προγραμματισμός απευθύνεται σε γονείς που θέλουν να παίρνουν τα παιδιά τους από το σχολείο ή σε εργαζομένους που διανύουν κάποια απόσταση για να πάνε στη δουλειά τους και θέλουν να εργαστούν για τέσσερις ημέρες προκειμένου να απολαύσουν τρεις ημέρες ρεπό.
«Όταν αναχωρεί το τρένο, κάποιος πρέπει να είναι σε αυτό», δήλωσε ο Χόιντορφ. «Αλλά ο ευέλικτος προγραμματισμός λειτουργεί πολύ περισσότερο από ό,τι νομίζετε. Και αυτά τα προγράμματα κάνουν τους εργαζομένους να νιώθουν ότι συμμετέχουν. Καταλαβαίνουν πού και για ποιο λόγο υπάρχουν όρια στην εταιρία».
(Με πληροφορίες ΑΠΕ-ΜΠΕ)