Μετά τη συμφωνία OΛΠ- Cosco, μία νέα ακόμα σημαντική εξέλιξη σημειώνεται στον τομέα των οικονομικών και επιχειρηματικών σχέσεων μεταξύ Ελλάδας και Κίνας, καθώς στη χώρα μας καταφθάνει ο κινεζικός κολοσσός του e-commerce, Alibaba.
To Alibaba Group, ιδρυθέν το 1999 (alibaba.com) από 18 άτομα, με επικεφαλής τον Τζακ Μα, πρώην δάσκαλο αγγλικών από το Χανγκτσού της Κίνας, έχει εξελιχθεί σε έναν από τους μεγαλύτερους «παίκτες» του e-commerce παγκοσμίως. Η εταιρεία, μέσω της πλατφόρμας της, παρέχει consumer-to-consumer, business-to-consumer και business-to-business υπηρεσίες πωλήσεων, καθώς και υπηρεσίες ηλεκτρονικών πληρωμών, αναζητήσεων για αγορές, cloud computing κ.α.
Η παρουσίαση της πλατφόρμας Alibaba στην ελληνική αγορά πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη σε συνέντευξη Τϋπου από το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών. Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του Επιμελητηρίου, το οποίο κάλεσε την κινεζική εταιρεία στη χώρα μας, σκοπός είναι η στήριξη της επιχειρηματικότητας, η τόνωση της εξωστρέφειας και η δημιουργία αναπτυξιακών δρόμων. Η κινεζική πλατφόρμα μπορεί να δώσει τη δυνατότητες σε ελληνικές επιχειρήσεις να αποκτήσουν πρόσβαση στην κινεζική αγορά, πουλώντας τα προϊόντα τους στο κινεζικό καταναλωτικό κοινό.
O πρόεδρος του ΕΕΑ, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, αναφέρθηκε στην σπουδαιότητα της αποδοχής της πρόσκλησης από την Alibaba και στις θετικές προοπτικές που ανοίγονται για την ελληνικές επιχειρήσεις και την οικονομία: «Η αλήθεια είναι ότι η Ελληνική Οικονομία στο εσωτερικό της έχει πληγωθεί τόσο πολύ που απαραίτητο φάρμακο για να γίνει καλά σε σύντομο χρόνο είναι η εξωστρέφεια κα η ραγδαία αύξηση των εξαγωγών. Όταν οι παγκόσμιες εξαγωγές προσεγγίζουν τα 13 τρισεκατομμύρια δολάρια, το να πανηγυρίζουμε επειδή οι Εξαγωγές της Ελλάδας έφτασαν στα 25 δις δολάρια το 2015 είναι τουλάχιστον υποκριτικό. Υπάρχει μια θετική τάση στις εξαγωγές των προϊόντων το 2015 χωρίς τα πετρελαιοειδή, αύξηση 7,83%, θετική τάση που περιορίστηκε από τα Capital Controls. Αλλά όταν μια από τις πλουσιότερες χώρες του κόσμου έχει μόλις το 0,19% των παγκόσμιων εξαγωγών τότε δεν είναι στραβός ο γιαλός αλλά στραβά αρμενίζουμε».
Αναφερόμενος στις εμπορικές σχέσεις Ελλάδας- Κίνας και το ηλεκτρονικό εμπόριο της Κίνας, ο κ. Χατζηθεοδοσίου τόνισε πως το 2015 οι πωλήσεις απευθείας στους καταναλωτές μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου στην Κίνα, (Business to Consumer -B2C) ανήλθαν στα 493 δις δολάρια (το 13% του συνόλου των λιανικών πωλήσεων στην Κίνα). Οι συνολικές online πωλήσεις στην Κίνα, πρόσθεσε πως ξεπέρασαν το 1 τρισ. δολάρια. «Η πρόβλεψη είναι ότι το ποσοστό αυτό θα ανέλθει στο 25%-30% σε λίγα μόλις χρόνια εξαιτίας των μεγάλων επενδύσεων και των επιχειρήσεων αλλά και της Κυβέρνησης της Κίνας στο ηλεκτρονικό εμπόριο». Ωστόσο, χαρακτήρισε απογοητευτικό το εμπορικό ισοζύγιο Ελλάδας- Κίνας.
«Το 2015 κάναμε εξαγωγές 227 εκ. ευρώ όταν το 2012 ήταν 382 εκ. ευρώ. Για να γίνει κατανοητό το πόσο χαμηλές είναι οι εξαγωγές μας, η Κίνα έκανε Εισαγωγές το 2015 πάνω από 1 τρις ευρώ. Οι εισαγωγές μας από την Κίνα ήταν το 2015 2,5 δις ευρώ, δηλαδή 12 φορές οι εξαγωγές μας. Αυτό που είναι αξιοσημείωτο αναφορικά με τις εξαγωγές μας είναι ότι από τα 227 εκ. ευρώ, η συντριπτική πλειοψηφία αφορά προϊόντα που δεν πάνε απευθείας στον Καταναλωτή. Μάρμαρα, σκράπ, βιομηχανικά υλικά.Είναι χαρακτηριστικό ότι Τρόφιμα και Ποτά στείλαμε στην Κίνα το 2014 μόλις 13,5 εκ. ευρώ και το 2015 22,6 εκ. ευρώ εκ των οποίων τα 9,0 εκ. ευρώ ήταν μια ειδική συμφωνία μιας πολυεθνικής με την θυγατρική της που παράγει μπύρα στην Ελλάδα. Δηλαδή ενώ έχουμε τόσο καλής ποιότητας τρόφιμα και ποτά οι εξαγωγές μας στην Κίνα είναι σχεδόν μηδενικές. Ειδικά για το Ελαιόλαδο, στείλαμε στην Κίνα 4,0 εκ. ευρώ το 2015 και το 2014 όταν η Κίνα κάνει εισαγωγές ελαιολάδου περίπου 150 εκ. ευρώ το χρόνο. Το μεγαλύτερο μέρος του ελαιόλαδου το εισαγάγει η Κίνα από Ισπανία και Ιταλία. Και σκεφθείτε ότι εμείς εξάγουμε το 70% του ελαιολάδου μας στην Ιταλία και στην Ισπανία χύμα».
Από πλευράς του, ο Rodrigo Cipriani Foresio, Manager της Alibaba για την Ιταλία, την Ισπανία και την Ελλάδα, έδωσε μια γενική εικόνα του οικοσυστήματος της Alibaba και του πώς τα marketplaces της Alibaba μπορούν να βοηθήσουν τις ελληνικές επιχειρήσεις να πουλήσουν τα προϊόντα τους στην Κίνα.
Κατά τη διάρκεια της τηλεδιάσκεψης ο κ. Cipriani τόνισε χαρακτηριστικά: «Έχουμε 10 εκατ μικρομεσαίων επιχειρήσεων πελάτες μας και 423 εκατ. Κινέζους οι οποίοι πραγματοποιούν αγορές από την Alibaba. Στόχος μας είναι να φέρουμε σε επικοινωνία την ελληνική εταιρεία που θέλει να εξάγει, με τον Κινέζο τελικό καταναλωτή. Οι ευκαιρίες είναι πολλές και μεγάλες για τις ελληνικές εταιρείες που θέλουν να εξάγουν στην Κίνα, ενώ θα έχουν και τη δυνατότητα να καταστρώσουν τη δική τους τιμολογιακή πολιτική. Επίσης, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Alitrip, μπορούμε να αυξήσουμε τον αριθμό των Κινέζων τουριστών. Σήμερα, μέσω αυτής της πλατφόρμας, ταξιδεύουν στον κόσμο 50 εκατ Κινέζοι».