Αν και το Άμστερνταμ έχει χαρακτηριστεί ως η πόλη «παράδεισος» των ποδηλάτων, καθώς διαθέτει ένα υποδειγματικό δίκτυο ποδηλατοδρόμων, αντιμετωπίζει τεράστιο πρόβλημα με τα αυτοκίνητα.
Οι μετακινήσεις με ιδιωτικά αυτοκίνητα εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 20% όλων των μετακινήσεων των κατοίκων του Άμστερνταμ και το 55% των τουριστών.
Σε μια πυκνοκατοικημένη και παλιά πόλη με στενούς δρόμους και κανάλια, η πρόσβαση είναι συχνά δύσκολη και προκαλεί προβλήματα, ιδίως στη δημόσια συγκοινωνία.
Καθώς τα λεωφορεία και τα τραμ κινούνται συχνά στους ίδιους δρόμους, ιδιαίτερα στο κέντρο, φτάνουν στον προορισμό τους με μεγάλες καθυστερήσεις καθώς παρεμποδίζονται από τα αυτοκίνητα.
Σε μια προσπάθεια να πείσουν τους κατοίκους της πρωτεύουσας να εγκαταλείψουν τα οχήματά τους η δημοτική αρχή, προσπαθεί να περιορίσει τον αριθμό των οχημάτων αφαιρώντας θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων και απαγορεύοντας εντελώς την κυκλοφορία αυτοκινήτων σε ορισμένους δρόμους.
Όμως η σημερινή δημοτική αρχή θέλει να εφαρμόσει ακόμη πιο σκληρούς περιοριστικούς όρους προτείνοντας μια ευρύτερη απαγόρευση των αυτοκινήτων στο κέντρο, κλείνοντας εντελώς κάποιους από αυτούς.
Με λίγα λόγια θέλει ένα Άμστερνταμ χωρίς αυτοκίνητα
«Η πόλη μεγαλώνει. Ο χώρος της όμως παραμένει ο ίδιος», υποστηρίζει η αντιδήμαρχος του Άμστερνταμ, Melanie van der Horst που προωθεί τις μεταρρυθμίσεις.
«Όσο περισσότεροι είναι οι κάτοικοι τόσο πιο επιτακτική είναι η ανάγκη να βρούμε διαφορετικούς τρόπους συμβίωσης», υποστηρίζει η Βαν ντερ Χόρστ, λέγοντας ότι το Άμστερνταμ έχει μετά το 2000 πάνω από 189.000 νέους κατοίκους στους οποίους θα προστεθούν άλλοι 250.000 μέχρι το 2050.
Παρίσι και Βρυξέλλες ακολουθούν
Οι περιορισμοί των οχημάτων συνοδεύονται και με νέους περιορισμούς στην ταχύτητα τους μέσα στην πόλη, που πρόκειται να τεθούν σε ισχύ τον Δεκέμβριο του 2023. Βάση αυτών το ανώτατο όριο ταχύτητας σε μεγάλο μέρος της πόλης θα είναι στα 30 χιλιόμετρα την ώρα από 50 χλμ/ώρα που είναι σήμερα.
Οι νέοι κανόνες που υιοθετήθηκαν για τον περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων αλλά και για τη βελτίωση της συγκοινωνίας, πρόκειται να δώσουν περισσότερο χώρο στα ποδήλατα και τους πεζούς ενώ πολλοί δρόμοι θα μετατραπούν σε πεζόδρομους. ΄Όπως είπε και η αντιδήμαρχος «τους δρόμους αυτούς θα τους μπλοκάρουμε κυριολεκτικά με λουλούδια. Είναι άλλωστε πολύ ολλανδικό».
Παρόμοιες προσπάθειες για να μειώσουν την κυκλοφορία των οχημάτων στο κέντρο, έχουν αρχίσει να εφαρμόζουν και άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες .όπως το Παρίσι και οι Βρυξέλλες.
Οι δημοτικές αρχές έχουν ξεκινήσει προσπάθειες για να μειώσουν την κυκλοφορία στο κέντρο τους καταφεύγοντας συχνά σε εκστρατείες ενημέρωσης για τη μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου, τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα και την επίτευξη των στόχων για το κλίμα.
Ριζικές αλλαγές και στο αεροδρόμιο
Όμως δεν είναι μόνο η κυκλοφορία στους δρόμους του Άμστερνταμ που θα απαγορευτεί. Το αεροδρόμιο Schiphol, ένας σημαντικός ευρωπαϊκός κόμβος, σχεδιάζει να σταματήσει τις πτήσεις αργά το βράδυ και να απαγορεύσει τα ιδιωτικά τζετ, σε μια προσπάθεια να μειώσει τον θόρυβο και τις εκπομπές CO2.
Μόλις τεθούν σε εφαρμογή τα νέα μέτρα και για τα επόμενα δύο έως τρία χρόνια, κανένα αεροσκάφος δεν θα απογειώνεται από το Άμστερνταμ από τα μεσάνυχτα έως τις 6 π.μ.
Το Ολλανδικό αεροδρόμιο, σε ανακοίνωσή του ανέφερε, πως τα ιδιωτικά τζετ και οι πτήσεις μικρών αεροσκαφών προκαλούν δυσανάλογο θόρυβο και ρύπανση από CO2 και θα απαγορευθούν, ενώ θα ακυρωθούν τα σχέδια για επέκταση του αεροδρομίου με έναν επιπλέον αεροδιάδρομο.
Αυτό σημαίνει ότι στο αεροδρόμιο του Άμστερνταμ θα υπάρχουν 10.000 λιγότερες νυχτερινές πτήσεις το χρόνο, με την ολλανδική κυβέρνηση να έχει προτείνει τη μείωση της ετήσιας χωρητικότητας του αεροδρομίου έως και 12% σε 440.000 πτήσεις έως το 2024, μια προσπάθεια που θα αμφισβητηθεί στα δικαστήρια από τις αεροπορικές εταιρείες.
«Οι επιλογές μας μπορεί να έχουν σημαντικές επιπτώσεις για τον κλάδο των αερομεταφορών, αλλά είναι απαραίτητες», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Royal Schiphol, Ruud Sondag.
Ο ολλανδικός βραχίονας της Air France-KLM δήλωσε έκπληκτος από τις προτάσεις του Schiphol, οι οποίες θα έχουν «μεγάλες συνέπειες» για τις αεροπορικές εταιρείες.
Η KLM μάλιστα, η οποία αντιπροσωπεύει σχεδόν το 60% της κίνησης στο Schiphol, πρόκειται να υποβάλλει και η ίδια ένσταση προς το ολλανδικό υπουργείο υποδομών έως τις 15 Ιουνίου.
Όσο για τις εμπορικές πτήσεις θα υποβληθούν σε αυστηρότερους κανόνες ώστε τα πιο θορυβώδη αεροσκάφη να μην πετούν τη νύχτα.
Δικαστήριο απορρίπτει την απόφαση
Ολλανδικό δικαστήριο απέρριψε την απόφαση της κυβέρνησης να επιβάλει ετήσιο ανώτατο όριο πτήσεων που θα υποδέχεται το αεροδρόμιο του Αμστερνταμ Σκίπολ - απόφαση που μεταφράζεται σε νίκη της KLM και άλλων αεροπορικών εταιρειών.
Οι αεροπορικές εταιρείες προσέφυγαν τον περασμένο μήνα στην δικαιοσύνη κατά των σχεδίων της κυβέρνησης με το επιχείρημα ότι οι μεταβολές αυτές θα βλάψουν τις ίδιες, την ολλανδική οικονομία και τους επιβάτες και ότι δεν έχουν εξετασθεί εναλλακτικές λύσεις.
Οι αεροπορικές εταιρείες υποστήριξαν ότι τα σχέδια της κυβέρνησης για την επιβολή ανώτατου ορίου πτήσεων από τον Νοέμβριο 2023 μέχρι στον Οκτώβριο 2024 στις 460.000 πτήσεις δεν έχει εξετασθεί ενδελεχώς και ότι οι ίδιες έχουν κάνει ήδη επενδύσεις με βάση το όριο των 500.000 πτήσεων που συμφωνήθηκε το 2015.
Το δικαστήριο στην σημερινή του προσωρινή απόφαση υποστηρίζει ότι η κυβέρνηση «δεν ακολούθησε την ορθή διαδικασία» στην λήψη της απόφασης για την επιβολή του ανώτατου ορίου.
«Το κράτος οφείλει να διαβουλεύεται με τα ενδιαφερόμενα μέρη και η μείωση του αριθμού των πτήσεων επιτρέπεται μόνο όταν είναι σαφές ότι άλλα μέτρα για την μείωση της ηχητικής όχλησης δεν επαρκούν», αναφέρεται στην απόφαση του δικαστηρίου.
Η KLM εξέφρασε την ικανοποίησή της με την απόφαση και εξέφρασε την πεποίθηση ότι ο θόρυβος και άλλα είδη ρύπανσης μπορούν να μειωθούν με άλλους τρόπους.
(Με πληροφορίες από Bloomberg)