Ανδρας στην Κρήτη δέχθηκε σφαίρα στο κεφάλι και επέζησε - Είχε 97% πιθανότητες να πεθάνει

Δυόμισι χρόνια μετά τον πυροβολισμό στο κεφάλι, ο άνδρας είναι ακόμη ζωντανός.
Open Image Modal
Peter Dazeley via Getty Images

Άφωνοι έμειναν γιατροί του Γενικού Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Ηρακλείου όταν εξέτασαν την περίπτωση ενός άνδρα, ο οποίος επέζησε από πυροβολισμό στο κεφάλι από κοντινή απόσταση. 

Ο 29χρονος αγρότης πυροβολήθηκε με πιστόλι σε απόσταση περίπου 10 μέτρων στη Κρήτη.

Η σφαίρα έσκισε και έσπασε μέσα το αριστερό ημισφαίριο του εγκεφάλου του, φτάνοντας σχεδόν στο πίσω μέρος του κρανίου του, αναφέρει η Daily Mail.

Η σπάνια αυτή περίπτωση αποκαλύφθηκε στην αμερικανική επιθεώρηση American Journal of Case Reports.

Ο αγρότης μεταφέρθηκε εσπευσμένα στο νοσοκομείο σε «κωματώδη κατάσταση» μία ώρα μετά τον πυροβολισμό. Οι γιατροί προχώρησαν σε χειρουργική επέμβαση και αφαίρεσαν μέρος του κρανίου του για να ανακτήσουν τα θραύσματα της σφαίρας. Κάποια δεν μπορούσαν να εξαχθούν.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, λιγότερο από το 3% των ανθρώπων επιβιώνουν από τραύμα στο κεφάλι από πυροβολισμό. Από αυτούς, ακόμα λιγότεροι αναρρώνουν πλήρως από τα τραύματά τους και καταφέρνουν να ζουν όπως ζούσαν πριν τον σχεδόν θανάσιμο τραυματισμό.

Δυόμισι χρόνια μετά τον πυροβολισμό στο κεφάλι, ο άνδρας είναι ακόμη ζωντανός - αλλά δεν είναι πλέον σε θέση να μιλάει παρά μόνο με μονοσύλλαβες εκφράσεις και δυσκολεύεται να κατανοήσει τη σύνθετη γλώσσα. Υποφέρει επίσης από ακούσιους σπασμούς στη δεξιά πλευρά του σώματός του και δυσκολίες στην κίνηση των μυών στην αριστερή πλευρά.

 

Open Image Modal
.
American Journal of Case Reports

 

Παρόλα αυτά, οι ερευνητές ανέφεραν ότι εξακολουθεί να έχει συναισθήματα και να είναι σε θέση να εκδηλώνει τις επιθυμίες του με ήχους και τους μύες του προσώπου του. Τα μέλη της οικογένειάς του είπαν επίσης στους γιατρούς ότι ότι θυμόταν γεγονότα που προηγήθηκαν του πυροβολισμού.

Η σφαίρα τρύπησε την αριστερή πλευρά του εγκεφάλου του, γεγονός που επηρέασε την ομιλία και την επεξεργασία της γλώσσας, αλλά και τις κινήσεις στη δεξιά πλευρά του σώματος.

Η δεξιά πλευρά, η οποία εμπλέκεται στα συναισθήματα και στην επίλυση προβλημάτων και στις κινήσεις της αριστερής πλευράς, έμεινε αβλαβής.

Δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόμη εάν επρόκειτο για σκόπιμη επίθεση ή για ατύχημα. Σε αντίθεση με την υπόλοιπη Ελλάδα, όπου ισχύουν αυστηροί νόμοι που απαγορεύουν σχεδόν εξ ολοκλήρου την κατοχή όπλου, στην Κρήτη υπάρχει μια ισχυρή «παράδοση» στην κατοχή όπλων, με τη γνωστή φράση να λέει: «Κρήτη και όπλα πάνε μαζί».

 

 

Open Image Modal
.
American Journal of Case Reports

 

Σε σπάνιες περιπτώσεις, ωστόσο, οι ασθενείς επιβιώνουν εάν η βλάβη στον εγκέφαλο δεν επηρεάζει κρίσιμες δομές και λαμβάνουν γρήγορα ιατρική φροντίδα. Αυτό συνέβη με τον ασθενή από την Κρήτη.

Αυτό σημαίνει ότι είναι δυνατόν να επιβιώσει κανείς από έναν τραυματισμό στην περιοχή, αν και τα άτομα θα είναι πιθανότατα ανάπηρα για το υπόλοιπο της ζωής τους. Οι γιατροί δήλωσαν ότι αποκαλύπτουν την περίπτωση για να δείξουν πώς ο εγκέφαλος μπορεί να ανακάμψει μετά από τραυματισμό στο αριστερό ημισφαίριο.

 

 

Στην περίπτωση του 29χρονου, υπήρξε εκτεταμένη βλάβη στο αριστερό εγκεφαλικό και στο αριστερό ημισφαίριο της παρεγκεφαλίδας - που συνδέεται με τον έλεγχο των κινήσεων.

Οι γιατροί έραψαν αμέσως το τραύμα και έκαναν χειρουργική επέμβαση για να μειώσουν την πίεση στον εγκέφαλο και να αφαιρέσουν τα θραύσματα της σφαίρας. Αυτό έγινε μέσω κρανιεκτομής, μίας χειρουργικής επέμβασης που περιλαμβάνει την αφαίρεση μέρους του κρανίου για την ανακούφιση της πίεσης στον εγκέφαλο.

Νοσηλεύτηκε για δυόμισι μήνες, κατά τη διάρκεια των οποίων έκανε επίσης κρανιοπλαστική - ή μερική αποκατάσταση του κρανίου - πριν μεταφερθεί σε κέντρο αποκατάστασης ασθενών για 18 μήνες.

Δύο χρόνια μετά τον τραυματισμό, μεταφέρθηκε ξανά στο νοσοκομείο για έλεγχο.

Οι γιατροί διέγνωσαν σοβαρή αφασία και σοβαρές δυσκολίες επικοινωνίας που τον εμποδίζουν να κατανοεί τη γλώσσα.

Διαπίστωσαν, ωστόσο, ότι ήταν σε θέση να ακολουθήσει βασικές οδηγίες, όπως να καταλάβει σε ποιον να δώσει ένα στυλό από δύο άτομα αφού λάβει οδηγίες, αλλά και να παράγει ήχους ως απάντηση σε οδηγίες ή να εκφράζει συναισθήματα.