«Απολαμβάνω να παρακολουθώ τις δημοπρασίες του χαρισματικού δημοπράτη του Οίκου Sotheby’s, Oliver Barker. Από επιχειρηματική άποψη, η εξέλιξη Οίκων με διεθνή παρουσία που δραστηριοποιούνται για αιώνες στη δευτερογενή αγορά όπως οι οίκοι Sotheby’s και Christie’s μεταξύ άλλων, έχει αδιαμφισβήτητο ενδιαφέρον. Από τις δημοπρασίες τους προκύπτουν τάσεις που επηρεάζουν το διεθνές σκηνικό και οι καλές πρακτικές τους μπορούν να λειτουργήσουν ως πρότυπο για την ελληνική αγορά...»
Με αφορμή τη συμπλήρωση 35 χρόνων αδιάλειπτης παρουσίας της Vergos Auctions στις ελληνικές δημοπρασίες και λίγες ημέρες πριν από την επετειακή δημοπρασία Νεοελληνικής Ζωγραφικής & Γλυπτικής 19oυ & 20ού αιώνα, που θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη, 12 Ιουνίου, στο Ζάππειο, ο Πέτρος Βέργος, managing director του Οίκου -του μεγαλύτερου και μακροβιότερου της χώρας- απαντά στις ερωτήσεις της HuffPost.
Μιλά για τη σχέση του με την τέχνη, το παγκόσμιο ρεκόρ του έργου «Μάης» του Γιάννη Τσαρούχη, τον Όρκο του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη και τη «μάχη» για την απόκτηση του, τα «μυστικά» της δημοπρασίας, τον Έλληνα συλλέκτη που συμμετέχει σε δημοπρασίες ανά τον κόσμο, την αγάπη του για τα έργα του Κωνσταντίνου Βολανάκη, ενώ αρνείται (ως οφείλει, άλλωστε) να αποκαλύψει τη διαδρομή του έργου «Σύνθεση από την ελληνική ιστορία» του Κωνσταντίνου Παρθένη, που είναι και το highlight της επετειακής δημοπρασίας.
-Η ιστορία έχει σημείο εκκίνησης το 1989 και τον Πέτρο Βέργο. Πώς ξεκίνησαν όλα;
Η αρχή της ιστορίας του Οίκου δόθηκε από τον πατέρα μου Πέτρο, ο οποίος διατηρούσε την περίοδο εκείνη, τον Εκδοτικό Οίκο Βέργος. Δεινός συλλέκτης και ο ίδιος, έβρισκε καταφύγιο στην αγάπη του για το βιβλίο παρακολουθώντας ανελλιπώς τις δημοπρασίες βιβλίων του Κώστα Σπανού. Από τις δύο αυτές ασχολίες προέκυψε η έμπνευση για την ίδρυση του Οίκου, με πρώτη κατηγορία ως φυσικό επακόλουθο, τις δημοπρασίες σπάνιων βιβλίων, χειρογράφων, χαρτών και χαρακτικών.
-Η προσωπική -όχι επαγγελματική- σχέση σας με την τέχνη;
Η προσωπική μου σχέση με την τέχνη είναι βαθιά και ουσιαστική. Ήδη από πολύ μικρή ηλικία, οι τέχνες και ο πολιτισμός βρίσκονται στη ζωή μου, με μητέρα ζωγράφο, πατέρα συλλέκτη και ανθρώπους των γραμμάτων και των τεχνών να επισκέπτονται το σπίτι μας διατηρώντας φιλικές σχέσεις με τους γονείς μου.
- Ποιές είναι οι τρεις κορυφαίες στιγμές από τις 150 και πλέον δημοπρασίες και τα πάνω από 60.000 lots που έχουν δημοπρατηθεί μέχρι σήμερα από τη Vergos Auctions; Υποθέτω ότι το ρεκόρ με το έργο «Μάης» του Τσαρούχη είναι μεταξύ αυτών, σωστά;
Το παγκόσμιο ρεκόρ του έργου «Μάης» του Γιάννη Τσαρούχη που κατακυρώθηκε αγγίζοντας το μισό εκατομμύριο ευρώ, ήταν μία ξεχωριστή στιγμή όχι μόνο για τη ιστορία του Οίκου αλλά και για εμένα προσωπικά.
Από την πρώτη στιγμή που το αντίκρισα, ξεχώρισα το έργο αυτό και έγινε ένα από το αγαπημένα μου. Η χαρά και η συγκίνησή που ένιωσα για την παγκόσμια επιτυχία που συνόδευσε την πώλησή του, είναι ένα αλησμόνητο συναίσθημα.
Μοναδικές στιγμές μας έχουν προσφέρει πολλά ακόμη αντικείμενα με σπουδαία ιστορική και πολιτιστική βαρύτητα όπως ο Όρκος του οπλαρχηγού της Ελληνικής Επανάστασης, Θεόδωρου Κολοκοτρώνη. Το σπάνιο αυτό κειμήλιο του 1822 υπογεγραμμένο από τον Γέρο του Μωριά και τα μέλη της Πελοποννησιακής Γερουσίας, δεν άφησε ασυγκίνητους τους συλλέκτες οι οποίοι έδωσαν κυριολεκτικά «μάχη» για την απόκτησή του. Ξεκινώντας από 8.000 ευρώ που ήταν η αρχική εκτίμηση εκτίναξαν την τελική τιμή πώλησης στα 98.000 ευρώ περίπου.
Κορυφαία στιγμή για τον Οίκο ήταν επίσης η δημοπράτηση του αυτόγραφου ποιήματος «Chefece ... ... ilgranrifiuto» του Κωνσταντίνου Καβάφη, ενός από τα γνωστότερα ποιήματα του Αλεξανδρινού ποιητή. Ήδη από το viewing, όπως αναμέναμε, το ενδιαφέρον των συλλεκτών ήταν πολύ αυξημένο. Κατά τη διάρκεια της δημοπρασίας, ξεπέρασε κάθε προηγούμενο με 31 «χτυπήματα» να υπερδεκαπλασιάζουν την τελική τιμή πώλησης από 6.000 ευρώ που ήταν η αρχική εκτίμηση,στα 67.000 ευρώ.
-Τα «μυστικά» μίας επιτυχημένης -διά ζώσης- δημοπρασίας;
Για την επιτυχημένη έκβαση μίας ζωντανής δημοπρασίας απαιτείται καταρχήν προσεκτική προετοιμασία και σωστή οργάνωση. Προηγείται ένα επιτελείο εξειδικευμένων συνεργατών, υπεύθυνο τόσο για το οργανωτικό κομμάτι της έκθεσης των αντικειμένων όσο και για την ίδια τη δημοπρασία.
Ο τόνος της δημοπρασίας δίνεται από το ίδιο το κοινό που παρευρίσκεται στην αίθουσα σε συνδυασμό με την έμπειρη ομάδα του Οίκου που συντονίζει με αμεσότητα και ταχύτητα τηλεφωνικές και online προσφορές.
Ο δημοπράτης από την έδρα του, θα μπορούσαμε να πούμε ότι έχει τον ρόλο «μαέστρου» στην όλη διαδικασία. Διατηρεί ενεργή την επαφή με το κοινό και την ομάδα εξυπηρέτησης αναζωπυρώνοντας το ενδιαφέρον, ενθαρρύνει τις προσφορές και διασφαλίζει την ομαλή διεξαγωγή της σύμφωνα με τους κανόνες της δημοπρασίας.
- Τα χαρακτηριστικά του Έλληνα συλλέκτη; Πού είναι στραμμένο το ενδιαφέρον του;
Ο Έλληνας συλλέκτης είναι πολυδιάστατος. Αναζητά τη σπανιότητα και φυσικά την αυθεντικότητα, συμμετέχει σε δημοπρασίες ανά τον κόσμο, διαθέτει προσωπική άποψη και στυλ και έχει απαιτήσεις από έναν μεγάλο οίκο δημοπρασιών. Μέσα από τις διαφορετικές κατηγορίες δημοπρασιών που συνεχώς εμπλουτίζονται, ο Οίκος απευθύνεται σε συλλέκτες με ποικίλα ενδιαφέροντα. Παράλληλα, παρέχει υψηλό επίπεδο εξατομικευμένης εξυπηρέτησης που καλύπτει τις προσωπικές απαιτήσεις και προτιμήσεις κάθε ενδιαφερόμενου.
- Ποιο ξένο οίκο δημοπρασιών έχετε ως πρότυπο;
Απολαμβάνω να παρακολουθώ τις δημοπρασίες του χαρισματικού δημοπράτη του Οίκου Sotheby’s, Oliver Barker. Από επιχειρηματική άποψη, η εξέλιξη Οίκων με διεθνή παρουσία που δραστηριοποιούνται για αιώνες στη δευτερογενή αγορά όπως οι οίκοι Sotheby’s και Christie’s μεταξύ άλλων, έχει αδιαμφισβήτητο ενδιαφέρον. Από τις δημοπρασίες τους προκύπτουν τάσεις που επηρεάζουν το διεθνές σκηνικό και οι καλές πρακτικές τους μπορούν να λειτουργήσουν ως πρότυπο για την ελληνική αγορά.
- Στην επετειακή δημοπρασία που διοργανώνετε στο Ζάππειο, ξεχωρίζει το μνημειώδες έργο «Σύνθεση από την ελληνική ιστορία» του Κωνσταντίνου Παρθένη. Ποια η διαδρομή του μέχρι να φτάσει στα χέρια σας;
Η διαδρομή κάθε αριστουργηματικού έργου που εμπιστεύεται ο ιδιοκτήτης του στον Οίκο μας, έχει κοινά χαρακτηριστικά. Βασισμένη στην προσωπική επαφή πουαναπτύσσεται με τον κάτοχο, απαιτεί λεπτούς χειρισμούς, διακριτικότητα και εχεμύθεια από την αρχική επικοινωνία μέχρι και την ολοκλήρωση της πώλησης. Για τον Οίκο μας, κάθε αντικείμενο είναι μοναδικό, όσο μοναδική είναι και η ιστορία που το συνοδεύει.
- Εάν είχατε τη δυνατότητα να διαθέσετε μερικά εκατομμύρια, ποιού καλλιτέχνη το έργο θα επιθυμούσατε να αποκτήσετε;
Ευτυχώς δεν χρειάζεται να διαθέτει κάποιος εκατομμύρια για να αποκτήσει ένα από τα έργα του μεγάλου δασκάλου της ζωγραφικής Κωνσταντίνου Βολανάκη. Οποιαδήποτε θαλασσογραφία του θα ήταν χαρά μου να βρισκόταν στο σαλόνι μου αν και με ελκύει ιδιαίτερ αη ατμόσφαιρα που αποπνέει η «Πυρπόληση της τουρκικής φρεγάτας». Βρίσκω εξαιρετική την απόδοση των χρωμάτων στην αντίθεση ανάμεσα στη φωτιά και τη νύχτα όπως και την προσοχή που έχει δώσει ο καλλιτέχνης στην παραμικρή λεπτομέρεια του έργου του.
Info
Επετειακή δημοπρασία Νεοελληνικής Ζωγραφικής & Γλυπτικής 19ου και 20ου αιώνα και τριήμερη έκθεση στο Ζάππειο
Στο πλαίσιο της επετειακής δημοπρασίας, η οποία περιλαμβάνει 125 έργα τέχνης από 74 εικαστικούς που καλύπτουν όλο το φάσμα της νεοελληνικής τέχνης, θα πραγματοποιηθεί τριήμερη έκθεση από τις 9 έως τις 11 Ιουνίου, στον ίδιο χώρο, προσφέροντας τη δυνατότητα στους επισκέπτες να θαυμάσουν και να γνωρίσουν την ιστορία έργων τα οποία κυρίως ανήκουν σε ιδιωτικές συλλογές.
Γλυπτικές δημιουργίες των Γιάννη Μόραλη, Takis (Βασιλάκης), Γιώργου Ζογγολόπουλου, Σοφίας Βάρη, Θεόδωρου Παπαγιάννη, Κώστα Κουλεντιανού συμπληρώνουν μία σειρά από έργα τέχνης με υπογραφές εμβληματικών καλλιτεχνών του 19ου και 20ου αιώνα, μεταξύ των οποίων: Σ. Βασιλείου, Ντ. Βυζάντιος, Γ. Γαΐτης, Α. Γεωργίου, Α. Γεραλής, Ν. Γκίκας (Χατζηκυριάκος), Γ. Γουναρόπουλος, Δανιήλ (Παναγόπουλος), Δ. Διαμαντόπουλος, Χρ. Καράς, Ν. Κεσσανλής, Δ. Κοκκινίδης, Φ Κόντογλου, Γ. Κόττης, Γ. Λάππας, Κ. Μαλέας, Τ. Μαντζαβίνος, Δ. Μυταράς, Σπ. Παπαλουκάς, Pavlos (Διονυσόπουλος), Μ. Πράσινος, M. Πωπ, Γ. Ράλλης, Γ Ρόρρης, Ε. Σακαγιάν, Π.Σάμιος, Γ.Σπυρόπουλος, Π. Τέτσης, Γ. Τσαρούχης, Γ. Τσίγκος, Κ. Τσόκλης, Α. Φασιανός, Μ. Φιλοπούλου, Β. Φωτόπουλος, Τζ.Χριστοφόρου, Chryssa (Βαρδέα), Γ. Ψυχοπαίδης και πολλοί άλλοι.
Έκθεση ανοιχτή για το κοινό - Ζάππειο Μέγαρο
Κυριακή, 9 Ιουνίου, 12:00 μ.μ. - 9:00 μ.μ.
Δευτέρα, 10 Ιουνίου, 10:00 π.μ. - 9:00 μ.μ.
Τρίτη, 11 Ιουνίου, 10:00 π.μ. - 9:00 μ.μ.