Η Άννα Παντελιά πιστεύει πως η ενασχόληση των media με τις γυναίκες έχει γίνει μόδα

Η Άννα Παντελιά πιστεύει πως η ενασχόληση των media με τις γυναίκες έχει γίνει μόδα
|
Open Image Modal

Η HuffPost Greece επιλέγει την ηθοποιό και σεναριογράφο Δήμητρα Παπαδοπούλου, τη δημοσιογράφο και συγγραφέα παιδικών βιβλίων Λώρη Κέζα, τη marketeer Μαρία Μουζακίτη και τη φωτορεπόρτερ Άννα Παντελιά να απαντήσουν σε τέσσερις ερωτήσεις με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας.

Υπάρχουν πράγματα που έχεις μάθει από τη συναναστροφή σου με γυναίκες μετανάστριες/πρόσφυγες και ποια είναι αυτά;

Η συναναστροφή μου με τους πρόσφυγες και τους μετανάστες στην Ελλάδα είχε ξεκινήσει πολύ πριν την προσφυγική κρίση. Τότε δε συναντούσες πολλές πρόσφυγες ή μετανάστριες απο τη Μέση Ανατολή μιας και συνήθως ήταν εκείνες που έμεναν πίσω με τα παιδιά. Για μένα το πιο σοκαριστικό στοιχείο της προσφυγικής κρίσης δεν ήταν τόσο οι αριθμοί των ανθρώπων που έφτασαν στην Ευρώπη, όσο οτι το γεγονός ότι 40% αυτών που ήρθαν ήταν γυναίκες με παιδιά. Πολλές μάλιστα έφτασαν στην Ελλάδα με το 2ο προσφυγικό κύμα με σκοπό να επανενωθούν με τους άνδρες τους που βρίσκονταν ήδη στην Ευρώπη. Γνώρισα πολλές γυναίκες που έκαναν όλο το ταξίδι όντας έγκυες στον 9ο μήνα, γυναίκες να ταξιδεύουν με 4-5 παιδάκια χωρίς καμία βοήθεια, δημοσιογράφο που κάλυπτε τη δράση των τρομοκρατικών ομάδων στη χώρα της, γυναίκες με διδακτορικά και πολλές που απλά έκαναν όλο αυτο το ταξίδι για να εξασφαλίσουν στα παιδιά τους ένα καλύτερο μέλλον.

Το φύλο σου έγινε ποτέ εμπόδιο στη δουλειά σου; Υπήρξε ποτέ πλεονέκτημα;

Το φύλο μου με έχει βοηθήσει αρκετά να ανακαλύψω ιστορίες γυναικών που ίσως αν ήμουν άνδρας να μην είχα αυτή την ευκαιρία. Μια συντηρητική μουσουλμάνα για παράδειγμα θα μιλήσει πιο άνετα σε μια γυναίκα, απ’ ότι θα μιλούσε σε έναν άνδρα, γιατί ξέρει ότι μοιραζόμαστε εμπειρίες ως γυναίκες, μπορούμε να ταυτιστούμε πιο ευκολα η μια με την άλλη και ξέρει ότι θα αντιμετωπιστεί με τον σεβασμό και την κατανόηση που της αξίζει. Το ίδιο ισχύει και για τα κορίτσια στην εφηβεία. Παρόλα αυτά η ανισότητα των φύλων στο φωτορεπορτάζ είναι γεγονός. Σε έρευνα που δημοσιεύθηκε στους Times πέρσι, είδαμε πως ο τομέας του φωτορεπορτάζ κυριαρχείται από άνδρες σε ποσοστό 85%. Οι μεγάλοι δημοσιογραφικοί οργανισμοί προτιμούν να συνεργάζονται με άνδρες οι οποίοι για την ίδια δουλειά συνήθως πληρώνοται και περισσότερο.

Πρότυπα γυναικών που έχεις στο επάγγελμά σου ή στη ζωή σου;

Η αλήθεια είναι οτι ποτέ δεν είχα συγκεκριμένα πρότυπα στο μυαλό μου. Σε κάθε άνθρωπο μπορώ να βρω στοιχεία που μου προκαλούν θαυμασμό και μου δίνουν έμπνευση. Θαυμάζω τους ανθρώπους που προσπαθούν παρά τις δυσκολίες και τα εμπόδια να βοηθησουν τους συνανθρώπούς τους και να αφήσουν το λιθαράκι τους σ’ αυτόν τον κόσμο.

Και λέω ανθρώπους γιατι το να είσαι γυναίκα δεν είναι κάποιο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό, ούτε θα πρέπει να μας καθορίζει σαν ανθρώπους.

Έχει αλλάξει η θέση της γυναίκας στον κλάδο σου και πώς βλέπεις να εξελίσσεται στα επόμενα χρόνια;

Νομίζω οτι έχει αρχίσει να αλλάζει η θέση της γυναίκας στον κλάδο μου για τον απλό λόγο ότι τα διεθνή μέσα ενημέρωσης έχουν αρχίσει να ενδιαφέρονται περισσότερο για ιστορίες γυναικών. Παρόλα αυτά, πιστεύω οτι η ενασχόληση των media με τις γυναίκες έχει γίνει περισσότερο μόδα παρά βήματα προς την ισότητα των δύο φύλων. Όλο και πιο συχνά βλέπουμε άρθα με πετυχημένες γυναίκες επιστήμονες, business women, πολιτικούς, αφιερώματα στις καλύτερες γυναίκες φωτογράφους, δημοσιογράφους, ποιήτριες και άλλα πολλά. Στον τομέα μου βλέπουμε διαγωνισμούς φωτογραφίας και grants μόνο για γυναίκες. Γιατί όλο αυτό; Γιατί πρέπει να υπάρχει παγκόσμια ημέρα της γυναίκας; Ένα διαφορετικό χρωμόσωμα μας καθιστά μειονότητα ή ευάλωτη ομάδα; Αν δεν αλλάξουν τα στερεότυπα περί γυναικών τα οποία μέχρι σήμερα είναι βαθιά ριζωμένα ακόμα και στις στις πιο εξελιγμένες και μοντέρνες κοινωνίες, δεν πρόκειται να αλλάξει κάτι ουσιαστικό. Οι γυναίκες δεν χρειάζονται «γυναικεία» βραβεία, «γυναικεία» αφιερώματα στις τηλεοράσεις και τα περιοδικά, αλλά ευκαιρίες.

Άννα Παντελιά είναι φωτορεπόρτερ με βάση την Αθήνα. Έχει σπουδάσει στο ΤΕΙ Αθήνας στο Τμήμα φωτογραφίας και το City University London στο τμήμα διεθνούς επικοινωνίας και ανάπτυξης. Η δουλειά της και οι συνεντεύξεις της έχουν δημοσιευθεί στα μεγαλύτερα μέσα ενημέρωσης οπως το CNN, Al Jazeera,BBC, The Telegraph, The Guardian, Vice News καθώς και στις μεγάλες ελληνικές εφημερίδες και τηλεοπτικά κανάλια. Μεταξύ του 2012-2014, ήταν επίσημη φωτογράφος του CERN ενώ πέρσι διακρίθηκε από το Magnum Photos ως μια από τους 30 καλύτερες φωτορεπόρτερ κάτω των 30 ετών.