Ανοιχτή σε πιθανό συμβιβασμό με την ΕΕ η Κίνα όσον αφορά τη διαμάχη για τα ηλεκτρικά οχήματα

Μετά την ανακοίνωση για την επιβολή προσωρινών δασμών έως και 37,6% το Πεκίνο αντιδρά αλλά φαίνεται διατεθειμένο για την επίτευξη μια συμβιβαστικής λύσης.
Open Image Modal
FILE - Οι επισκέπτες κοιτάζουν τα αυτοκίνητα στο περίπτερο της BYD κατά τη διάρκεια της έκθεσης αυτοκινήτου της Κίνας στο Πεκίνο, Κίνα, Παρασκευή 26 Απριλίου 2024. Η Ευρωπαϊκή Ένωση αύξησε τους δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, κλιμακώνοντας μια εμπορική διαμάχη σχετικά με τις επιδοτήσεις του Πεκίνου για τις εξαγωγές που οι Βρυξέλλες ανησυχούν ότι πλήττουν τις εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες.
via Associated Press

Η επιβολή προσωρινών δασμών μεταξύ 17,4% και 37,6% που ανακοίνωσε η Κομισιόν για τα ηλεκτρικά οχήματα τα οποία κατασκευάζονται στην Κίνα και εισάγονται στην ΕΕ, φαίνεται να λειτουργεί ως διαπραγματευτική πίεση προς το Πεκίνο καθώς το υπουργείο Εμπορίου της χώρας κάλεσε την Ε.Ε.  να συνεργαστεί για την επίτευξη μια συμβιβαστικής λύσης που θα λήξει τη συνεχιζόμενη εμπορική διαμάχη. 

Για τη Κομισιόν η εισαγωγή δασμών που αρχίζουν να εφαρμόζονται μερικώς από σήμερα 5 Ιουλίου 2024 «είναι ένα μέσο για τη διόρθωση μιας ανισορροπίας και μιας αθέμιτης ανταγωνιστικής κατάστασης εις βάρος των παραγωγών ηλεκτρικών οχημάτων στην ΕΕ, σε σύγκριση με εκείνους που παράγουν οχήματα στην Κίνα». 

Η αντίδραση του Πεκίνου, όπως  μεταδίδει το κινεζικό πρακτορείο ειδήσεων, έρχεται από το υπουργείο Εμπορίου το οποίο επισημαίνει ότι η Κίνα ελπίζει πως η Ευρωπαϊκή Ένωση θα συνεργαστεί μαζί της και θα επιδείξει ειλικρίνεια στην προώθηση των διαβουλεύσεων για την έρευνα κατά των επιδοτήσεων που διεξάγουν οι Βρυξέλλες στον τομέα των ηλεκτροκίνητων κινεζικών οχημάτων. 

«Οι διαβουλεύσεις θα πρέπει να βασιστούν σε γεγονότα και κανονισμούς και θα πρέπει να οδηγήσουν σε μία λύση, που θα είναι αποδεκτή για τις δύο πλευρές το συντομότερο δυνατό, δήλωσε ο Χε Γιαντόνγκ εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου Εμπορίου. 

“Μέχρι τώρα, η Κίνα και η ΕΕ έχουν πραγματοποιήσει πολλαπλούς γύρους διαβουλεύσεων σε τεχνικό επίπεδο. Υπάρχει ακόμη ένα παράθυρο τεσσάρων μηνών πριν από τη λήψη μιας τελικής απόφασης”, τόνισε ο ίδιος εκπρόσωπος. 

Σημειώνεται ότι οι προσωρινοί αντισταθµιστικοί δασµοί εξασφαλίζονται µε εγγύηση (µε τη µορφή που αποφασίζεται από τα τελωνεία κάθε κράτους µέλους) και µπορούν να εισπραχθούν υπό ορισµένες συνθήκες, µόνο όταν ληφθεί απόφαση για την επιβολή οριστικών δασµών, κάτι που θα γίνει σε περίπου τέσσερι μήνες από σήμερα..

Την ίδια ώρα το Εμπορικό Επιμελητήριο της Κίνας στην ΕΕ, που εκπροσωπεί κινεζικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε όλο το μπλοκ, δήλωσε ότι είναι ”βαθιά απογοητευμένο και δυσαρεστημένο” με την απόφαση της Επιτροπής.

″Είμαστε σθεναρά αντίθετοι σε αυτή την πολιτικά καθοδηγούμενη εμπορική προστατευτική κίνηση από την ευρωπαϊκή πλευρά”, ανέφερε σε ανακοίνωσή του.

″Για να διορθωθεί αυτή η πρακτική εμπορικού προστατευτισμού οι κινεζικές επιχειρήσεις στην Ευρώπη αναμένουν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να συνεργαστεί με την κινεζική πλευρά για την εξεύρεση μιας εποικοδομητικής λύσης πριν από την τελική απόφαση τον Νοέμβριο” τονίζει στην ανακοίνωση. 

 

Εν τω μεταξύ σύμφωνα με την Κομισιόν οι διαβουλεύσεις με την κινεζική κυβέρνηση έχουν εντατικοποιηθεί τις τελευταίες εβδομάδες, μετά από ανταλλαγή απόψεων μεταξύ Ντομπρόβσκις και του Κινέζου υπουργού Εμπορίου.

«Οι επαφές συνεχίζονται σε τεχνικό επίπεδο με στόχο την επίτευξη μιας συμβατής με τον Παγκόσμιο Οργανισμός Εμπορίου λύσης, η οποία θα αντιμετωπίζει επαρκώς τις ανησυχίες που εξέφρασε η Ευρωπαϊκή Ένωση. Οποιαδήποτε διαπραγµατευτική έκβαση της έρευνας πρέπει να είναι αποτελεσµατική για την αντιµετώπιση των ζηµιογόνων µορφών επιδοτήσεων που εντοπίστηκαν» αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ υπενθυμίζεται ότι ο αρμόδιος Επίτροπος Βάλντις Ντρομπρόβσκις έχει δηλώσει ότι στόχος δεν είναι να αποκλειστεί η εισαγωγή οχημάτων από την Κίνα αλλά η αποκατάσταση ισότιμων όρων ανταγωνισμού.

Πιέσεις για την επίτευξη μιας συμβιβαστικής λύσης ασκούνται και από τη Γερμανία η οποία φοβάται ότι ένας εμπορικός πόλεμος με το Πεκίνο θα της κοστίσει δεδομένου ότι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η VW, η BMW και η Mercedes δραστηριοποιούνται εκεί.