Πριν από ένα μήνα δέχτηκα τηλέφωνο από το Δημήτρη, πολύ καλό μου φίλο ο οποίος ζήτησε τη συμβουλή μου για το πως μπορεί να λειτουργήσει καλύτερα το εστιατόριο του και αν μπορώ να τον βοηθήσω.
Προχτες πήγα σπίτι του για να μου εκθέσει όλα τα προβλήματα και τους ενδοιασμούς που είχε πάνω στην λειτουργία και τη διαχείριση του εστιατορίου του. Το πρώτο πράγμα που παρατήρησα είναι ότι η νευρικότητα που είχε για τη δουλειά μεταφερόταν στο σπίτι του, στην οικογένειά του. Εντάσεις και θυμός με το παραμικρό. Εμφανίστηκε και η μικρή 8 χρονη κόρη του όπου για κακή της τύχη δεν έγραψε καλά στο τεστ των μαθηματικών και ήρθε να του το πει. Η αντίδραση του απερίγραπτη, την τιμώρησε λέγοντας οτι του λέει συνεχώς ψέμματα, της φώναζε και είδα πραγματικά έναν άλλο άνθρωπο. Χρειάστηκε λίγη ώρα για να ηρεμήσει η μικρή απο τα κλάματα, και να καθίσει μαζί μου να συζητήσει. Εκείνη τη στιγμή ξεκίνησε το μεγάλο μάθημα management απο την 8 χρονη κόρη του.Μόλις τη ρώτησα γιατί λέει ψέμματα στον μπαμπά, η μικρή κατευθείαν μου απάντησε «για να μην μου θυμώσει, για να μην έχω όλες αυτές τις τιμωρίες, δεν τον ξέρεις καλά τον μπαμπα μου φαίνεται, συνέχώς όλα του φταίνε και πάντα φωνάζει». Έμεινα έκθαμβος στην απάντηση της μικρής και την προέτρεψα να πάει στο δωμάτιο της να διαβάσει και ότι θα τα καταφέρει, φτάνει να προσπαθήσει.
Μόλις η κόρη του έφυγε, τον ρώτησα αν κατάλαβε...τον είδα διστακτικό και τότε του εξήγησα:
1. Τα προβλήματα του εστιατορίου, μένουν εκεί δεν τα φέρνεις σπίτι,λείπεις πολλές ώρες απο το σπίτι και σε έχουν ανάγκη στην οικογένεια
2. Η κόρη σου σε βλέπει σαν «τιμωρό πατέρα» και αναγκάζεται να λέει πράγματα ακόμα και ψέμματα προκειμένου να αποφύγει τις συνέπειες. Το ίδιο και οι εργαζόμενοι στην επιχείρηση σου, δεν εργάζονται επειδή το νιώθουν αλλά μόνο όταν είσαι εσύ από πάνω τους και τους επιτηρείς.
3. Αντί να φωνάζεις στο παιδί προσπάθησε να το βοηθήσεις να μάθει και να κερδίσεις την εμπιστοσύνη του. Η βαθμολογία του παιδιού είναι η δική σου!!! Στην επιχείρηση σου, πρέπει να κερδίσεις την εμπιστοσύνη των εργαζομένων σου. Αν δεν γνωρίζει κάποιος κάτι, βοήθησε τον, δείξε του, ασχολήσου μαζί του, κανείς δεν είναι έτοιμος! Στην αξιολόγηση που του κάνεις σκέψου πως βαθμολογείσαι εσύ, η διαδικασία και ο τρόπος εκμάθησης σου. Κάνε τον να γίνει άριστος!!!!
4. Στην πρώτη επιτυχία στη μικρή, πες της μπράβο, παίνεψε τη, το χει ανάγκη! Κάνε το ίδιο και στους υφιστάμενούς σου, το χουν ανάγκη, είναι πολύ σημαντικό να δώσεις αξία και εκτίμηση στους ανθρώπους που έχει η επιχείρηση.
Η επιχείρηση σου δεν είναι το Χ εστιατόριο, είναι οι Άνθρωποι που την απαρτίζουν.
Αποτελεσματική διοίκηση δεν ασκείς με το να προσπαθείς να επιβληθείς, αλλα με το να είσαι «ηγέτης» στον χώρο, να έχεις τη δύναμη και να μην την εκμεταλλεύεσαι έναντι άλλων, αντιθέτως να έχεις τη δύναμη να εξουσιάζεις τον εαυτό σου, τις αντιδράσεις σου. Ο καπετάνιος δίνει οδηγίες, αλλά στη φουρτούνα αυτός είναι που δίνει την κατεύθυνση στο πλοίο. Όλοι χρειάζονται ακόμα και ο πιο μικρός στην επιχείρηση σου, αυτός που λές οτι δεν αξίζει... δώσε του κίνητρα, δώσε του χώρο και θα δώσει πολύ περισσότερο απο ο,τι νομίζεις. Πίστεψε με οι υφιστάμενοί μας πολλές φορές ξέρουν κάτι παραπάνω από εμάς γιατί ζουν την επιχείρηση.
Είναι μεγάλη αρετή το να μάθεις να ακούς, να αφουγκράζεσαι προβληματισμούς, σκέψεις, ιδέες, να τις αξιολογείς και να αναγνωρίζεις τις ευκαιρίες. Κανείς δεν είναι «Ο Τέλειος» φίλε Δημήτρη, μόνο μέσα από την ομάδα παίρνεις το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα και τελικά γίνεσαι ο «Καπετάνιος, Ηγέτης» σε ένα καράβι με κατεύθυνση την Επιτυχία!