Από τα υβριδικά αυτοκίνητα, στα υβριδικά αεροπλάνα

Στόχος, η μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και ο περιορισμός της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Open Image Modal
EcoPulse

Μέχρι τώρα, η υβριδική τεχνολογία αφορούσε τη βιομηχανία αυτοκινήτου, η οποία πρώτη απέδειξε ότι μπορεί να προσφέρει πιο «καθαρά» αυτοκίνητα, χωρίς να στερούνται επιδόσεων.

Η υβριδική τεχνολογία, χαρακτηρίζεται από διάφορες μεθόδους, κυρίως με τη χρήση ηλεκτρικού μοτέρ / γεννήτριας, σε συνδυασμό με συμβατικό κινητήρα εσωτερικής καύσης, κυρίως βενζίνης. Κι όλα αυτά, προς τη μετάβαση σε απόλυτα ηλεκτρική κίνηση, με μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Ωστόσο και η αεροπορική βιομηχανία, στο σύνολό της, δεσμεύεται για την ανάπτυξη καθαρότερης αεροπορίας. Μόλις, η γαλλική εταιρεία Airbus, σε συνεργασία με τις Daher και Safran ανακοίνωσαν το σχεδιασμό και την ανάπτυξη ενός υβριδικού αεροσκάφους EcoPulse, το θα μπει σε προγραμματισμένη πτήση το 2022. Με βάση την πλατφόρμα TBM της Daher, - που ξεκίνησε από το CORAC (Γαλλικό Συμβούλιο Έρευνας Πολιτικής Αεροπορίας) με την υποστήριξη της DGAC (Γαλλική Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας), θα αναπτύξει τεχνολογίες που θα ενισχύσουν την περιβαλλοντική απόδοση των αεροσκαφών και θα καλύψουν τις μελλοντικές ανάγκες της αεροπορικής βιομηχανίας, με απώτερο στόχο ένα πιο ηλεκτρικό αεροσκάφος στο εγγύς μέλλον.

Τώρα, το υβριδικό σύστημα πρόωσης θα παρέχεται από τον Safran. Η Airbus, θα είναι υπεύθυνη για την αεροδυναμική βελτιστοποίηση του συστήματος ώθησης, την εγκατάσταση μπαταριών υψηλής ενεργειακής πυκνότητας και τη χρήση των εν λόγω μπαταριών για την τροφοδοσία του αεροσκάφους. Επίσης, η Daher, θα αναλάβει την εγκατάσταση εξαρτημάτων και συστημάτων, δοκιμές πτήσης, γενική ανάλυση και κανονιστική κατασκευή, χρησιμοποιώντας την πλατφόρμα TBM.

Στόχος αυτής της τριμερούς συνεργασίας είναι η επικύρωση τεχνολογιών που αποσκοπούν στη μείωση των εκπομπών CO2, στην ηχορύπανση και στη δημιουργία νέων χρήσεων για τις αεροπορικές μεταφορές.

Η Safran θα προμηθεύει ολόκληρο το υβριδικό σύστημα ώθησης EcoPulse (εκτός από τις μπαταρίες), το οποίο θα αποτελείται από ένα turbogenerator (συνδυασμένη γεννήτρια και μονάδα ισχύος), ένα σύστημα διαχείρισης ηλεκτρικής ισχύος και ενσωματωμένους ηλεκτρικούς προωθητήρες, συμπεριλαμβανομένων ηλεκτρικών κινητήρων και ελίκων. Οι ηλεκτρικοί, προωστικοί μηχανισμοί, θα ενσωματωθούν στο φτερό του EcoPulse και θα παρέχουν ωστική ώθηση, ταυτόχρονα με τη βελτίωση της αεροδυναμικής.

Εξάλλου, η Airbus σχεδιάζει την ανάπτυξη ενός υβριδικού αεροσκάφους νέας γενιάς, μεσαίου βεληνεκούς, τύπου Α321 με χωρητικότητα μέχρι 240 επιβάτες. Ηδη συνεργάζεται με τη Rolls Royce (ειδική στους κινητήρες) και τη Siemens (ειδική στον ηλεκτρομηχανολογικό τομέα), ώστε να δημιουργήσουν ένα υβριδικό σύστημα που θα έχει πλήρη απόδοση (μαζί, ηλεκτρικά και συμβατικά μοτέρ) στην προσγείωση και την απογείωση, όπου απαιτείται η μέγιστη ισχύς, ενώ στη φάση της πτήσης θα χρησιμοποιούνται μόνο οι συμβατικοί κινητήρες. Παράλληλα, στόχος είναι να μειωθεί και η ταχύτητα, για περαιτέρω εξοικονόμηση καυσίμων.