Απόδραση στην «Εποχή των Παγετώνων» με τη δροσιά του Βίκου

Ενα παραμυθένιο μέρος με κρυστάλλινα νερά και μια οικογενειακή επιχείρηση που κυριολεκτικά πίνουν όλοι νερό (και όχι μόνο) στο όνομά της.
|
Open Image Modal
HuffPost Greece

Η δίψα για αποδράσεις είναι δεδομένη και άσβεστη. Κι αν κάθε εκδρομή σε ξεδιψάει για λίγο, στην επιστροφή η πρώτη σκέψη ταξιδεύει νομοτελειακά στην επόμενη αναχώρηση. Το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε ήταν μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για ταξίδι εξπρές - μια γουλιά από το απαραίτητο «νερό» της ψυχής, μια νότα δροσιάς σε μια καθημερινότητα όλο και πιο άνυδρη.

Προορισμός: Η «Εποχή των Παγετώνων». Οχι, δεν έχει ανακαλυφθεί ακόμη χρονομηχανή, εξ όσων γνωρίζουμε, αν και η επίσκεψη στα πανέμορφα ορεινά των Ιωαννίνων σε ταξιδεύει κατά κάποιο τρόπο πίσω στον χρόνο.

Μάθημα ιστορίας και προόδου σε ένα εντυπωσιακό εργοστάσιο

Ευκαιρίας δοθείσης, έγινε μια πρώτη στάση στο ιστορικό Καλπάκι. Εκεί, ενημερωθήκαμε για την νέα μονάδα παραγωγής και εμφιάλωσης φυσικού μεταλλικού νερού και αναψυκτικών της εταιρείας ΒΙΚΟΣ, την οποία επισκεφθήκαμε.

Πρόκειται για μια τεράστια επένδυση ύψους 22 εκατ. ευρώ με δυνατότητα παραγωγής 20.000 γυάλινων και 42.000 αλουμινένιων φιαλών ανά ώρα. Από το 1992, όταν εμφιαλώθηκε το πρώτο μπουκάλι φυσικού μεταλλικού νερού, η εταιρεία έχει κάνει ομολογουμένως άλματα ανάπτυξης. Σήμερα απαριθμεί 5 υπερσύγχρονα εργοστάσια (4 εμφιάλωσης νερού-αναψυκτικών και 1 παραγωγής προπλασμάτων φιαλών και πωμάτων), διαθέτει 32 γραμμές παραγωγής έως και 421.000 φιαλών/ώρα αθροιστικά και απασχολεί 449 εργαζομένους συνολικά, στηρίζοντας έμπρακτα την τοπική κοινωνία σε καιρούς ιδιαίτερα δύσκολους.

Περισσότερο εντυπωσιακό, ωστόσο, από τα αναντίρρητα θεαματικά νούμερα είναι το γεγονός ότι όλα αυτά τα επιτεύγματα αποτελούν υπόθεση άκρως οικογενειακή. Οι ιδρυτές της ΒΙΚΟΣ, Πέτρος Σεπετάς και Ελένη Θεοχάρη, «τρέχουν» την εταιρεία μαζί με τα τρία τους παιδιά, τον Κωνσταντίνο, τον Ρηγίνο και τον Παύλο, με μια ταχύτητα ανάπτυξης ιλιγγιώδη. Σε μία αγορά νερού που ανεβαίνει κατά 2,1% το brand ΒΙΚΟΣ αναπτύσσεται κατά 7,4% και το μερίδιο του έχει φτάσει στο 17,1%. Τον περασμένο Σεπτέμβριο το φυσικό μεταλλικό νερό του BΙΚΟΥ πέρασε στην πρώτη θέση.

Open Image Modal
HuffPost Greece
Από αριστερά προς τα δεξιά: Παύλος Σεπετάς, Ρηγίνος Σεπετάς, Κωνσταντίνος Σεπετάς, Ελένη Θεοχάρη και Πέτρος Σεπετάς.

«Οταν ξεκινούσαμε αυτό το εγχείρημα, ένα στέλεχος μεγάλης πολυεθνικής με ρώτησε: ″μα, καλά, πού πας να τα βάλεις με την πολυεθνική (σ.σ. που εκείνη την εποχή ήταν Νο1 στην αγορά)″. Εγώ απάντησα: ″δεν πειράζει, θα προσπαθήσω″. Και σήμερα έχουμε φτάσει να είμαστε η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία ποτών στην Ελλάδα και συνεχίζουμε να εξελισσόμαστε» υπογράμμισε ο πρόεδρος και διευθύνων Σύμβουλος της ΒΙΚΟΣ, Πέτρος Σεπετάς, με αφορμή την συμπλήρωση 30 χρόνων από την ίδρυσή της. Και πρόσθεσε με νόμημα: «Πλέον δεν είμαι εγώ και η κ.Θεοχάρη (σ.σ. σύζυγος και συνιδρύτρια), είναι τα παιδιά μας, που έχουν αναλάβει κρίσιμους τομείς, συνεισφέροντας με τις ιδέες τους στον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη νέων καινοτόμων προϊόντων».

Open Image Modal
HuffPost Greece

Στο ίδιο μήκος κύματος, η κ.Ελένη Θεοχάρη, ο άνθρωπος που έκοψε το πρώτο τιμολόγιο της εταιρείας στις αρχές του ’90, τόνισε: «Ετσι πορευτήκαμε και αναπτυχθήκαμε: μια ελληνική οικογενειακή εταιρεία βαθιά ανθρωποκεντρική, με βασικές αρχές την προσήλωση στην ποιότητα και την προσφορά άριστων προϊόντων, με σεβασμό στον καταναλωτή, στους πελάτες, στους εργαζόμενους και στο περιβάλλον. Εξάλλου, Βίκος και βίος έχουν για εμάς έναν συμβολισμό ουσίας. Αυτή η ουσία μεταλαμπαδεύτηκε στην δεύτερη γενιά και γίνεται πράξη πλέον και από τα τρία παιδιά μας».

Μια Ηπειρώτικη οικογένεια που κοιτάει στα μάτια πολυεθνικές-μεγαθήρια

Πριν από 8 χρόνια η ΒΙΚΟΣ αποφάσισε να μπει δυναμικά στην αγορά του αναψυκτικού με την ΒΙΚΟΣ Cola. Πλέον, προσφέρει μια σειρά από premium προϊόντα όπως Cola, Cola Zero, λεμονάδα, πορτοκαλάδα, γκαζόζα, βυσσινάδα, σόδα και τόνικ ενώ νέα «αιχμή του δόρατος» είναι το pink grapefruit - ένα ανθρακούχο ρόφημα που λανσαρίστηκε στην αγορά μόλις τον περασμένο Μάιο και κάνει ήδη θραύση, καταγράφοντας σημαντικά μερίδια στην συγκεκριμένη αναπτυσσόμενη κατηγορία (στη δεύτερη θέση τους καλοκαιρινούς μήνες με πάνω από 16%).

Open Image Modal
HuffPost Greece
Open Image Modal
HuffPost Greece

«Το 2014 ήταν μια φρέσκια ιδέα να δώσουμε ένα αναψυκτικό στην ελληνική αγορά με κάτι μοναδικό, κάτι που μόνο εμείς προσφέρουμε: ένα αναψυκτικό με βάση το φυσικό μεταλλικό νερό, χωρίς επεξεργασία. Ετσι, έχουμε ένα προϊόν με 80% νερό μέσα στο δοχείο, εξασφαλίζοντας την καλύτερη δυνατή ποιότητα» εξήγησε ο Κωνσταντίνος Σεπετάς, που έχει αναλάβει τον απαιτητικό ρόλο του Διευθυντή Πωλήσεων και Marketing.

Μέσα σε λίγα χρόνια η ΒΙΚΟΣ ΑΕ έχει καταφέρει να διατηρεί μερίδιο 7,1% σε μία αγορά που υπάρχουν εδραιωμένες και αναγνωρίσιμες μάρκες πολυεθνικών-κολοσσών. Στην κατηγορία Cola βρίσκεται στην τρίτη θέση με μερίδιο 6,4% και ανάπτυξη 8,5%. Σημαντική είναι η ανάπτυξή και στην πορτοκαλάδα, όπου βρίσκεται επίσης στην τρίτη θέση με μερίδιο 9,3% και με αύξηση όγκου +10,9%. Ομοίως, στη λεμονάδα έχει περάσει στην τρίτη θέση με μερίδιο 11,5% και ρυθμό αύξησης του όγκου +10,5%.

Open Image Modal
HuffPost Greece
.

Με τα εγκαίνια του νέου εργοστασίου, που σηματοδοτούν τα 30α γενέθλια της εταιρείας, επόμενος στόχος της οικογένειας Σεπετά είναι η δυναμική είσοδος στην λεγόμενη «κρύα αγορά» της εστίασης και των ξενοδοχείων (αγορά ΗΟRECA). «Η νέα επένδυση (σ.σ. το βιομηχανοστάσιο στο Καλπάκι) είναι πολύ σημαντική όχι μόνο για την εταιρεία αλλά και για τον τόπο μας. Θα αναβαθμίσει σημαντικά τις παραγωγικές και τεχνολογικές μας δυνατότητες και θα μας οδηγήσει σε νέες αγορές» επισήμανε ο «βενιαμίν» της οικογένειας, Παύλος Σεπετάς, ενώ ο μεσαίος από τα αδέρφια, ο Ρηγίνος, κατέληξε: «Η ΒΙΚΟΣ ήταν πάντα μια εταιρεία οικογενειακή και ανθρωποκεντρική. Δεν είναι πολυεθνική ούτε ανήκει σε κάποιο απρόσωπο fund. Αυτή είναι η συνταγή της επιτυχίας αυτά τα 30 χρόνια κι αυτή θα είναι η πυξίδα μας για τα επόμενα 30 χρόνια τουλάχιστον».

Open Image Modal
HuffPost Greece

Επόμενη στάση: Η «ζεστασιά» του Πάπιγκου

Αφήνοντας πίσω, ή στο πίσω μέρος του μυαλού μας ακριβέστερα, την διδακτική ιστορία της εταιρείας ΒΙΚΟΣ φτάσαμε στο υπέροχο Πάπιγκο, στα απαράμιλλης ομορφιάς Ζαγοροχώρια. 

Εκεί μας περίμεναν τα καρτποσταλικά πετρόκτιστα σπίτια, η συγκλονιστική θέα της Τύμφης και οι πάντα φιλόξενοι άνθρωποί του. 

Open Image Modal
HuffPost Greece
Open Image Modal
HuffPost Greece
Open Image Modal
HuffPost Greece

Τα καζάνια με το τσίπουρο είχαν ήδη πάρει «φωτιά», τα φιλέματα με τις πεντανόστιμες πίτες δεν θα μπορούσαν να λείπουν από το «μενού» και το παραδοσιακό ηπειρώτικο γλέντι δεν άργησε να στηθεί. Τουναντίον, άργησε να τελειώσει.

Open Image Modal
HuffPost Greece
Open Image Modal
HuffPost Greece

 

Πεζοπορώντας στις όχθες του Βοϊδομάτη με τα κρυστάλλινα νερά

Το ξημέρωμα της επόμενης ημέρας μας βρήκε σε ένα τοπίο απερίγραπτου φυσικού κάλλους. Το «πρόγραμμα» είχε πεζοπορία με αφετηρία το διπλανό - και εξίσου κουκλίστικο - χωριό της Αρίστης μέχρι το επιβλητικό πέτρινο Γεφύρι της Κλειδωνιάς, στο ομώνυμο χωριό. Πρόκειται για ένα μονοπάτι γνωστό ως «Ice Age Voidomatis Trail», με ευρήματα προϊστορικής κατοίκησης (σ.σ. εξ ου και η «Εποχή των Παγετώνων» στην ονομασία του).

Open Image Modal
HuffPost Greece

Δύο και κάτι ώρες περιπλάνησης, στις όχθες του ποταμού Βοϊδομάτη με τα τιρκουάζ νερά, μέσα σε έναν φθινοπωρινό «πίνακα ζωγραφικής» με πυκνή βλάστηση και ένα «χαλί» από πεσμένα φύλλα στρωμένο στο διάβα μας, ήταν αρκετές για ξεχάσουμε κάθε έγνοια και να αφεθούμε έρμαια στην πολύτιμη γαλήνη του τοπίου.

Open Image Modal
HuffPost Greece
Open Image Modal
HuffPost Greece
Open Image Modal
HuffPost Greece
Open Image Modal
HuffPost Greece

Και κάπου εκεί, από τη «γαλαρία» του μυαλού βρήκαμε μπροστά μας πάλι τα λόγια των ανθρώπων της οικογένειας Σεπετά για αυτόν τον «ευλογημένο» τόπο των Ιωαννίνων με τις αστείρευτες πηγές, που είναι ικανές να ξεδιψάσουν όλη την Ελλάδα. Και ευθύς γεμίσαμε τα άδεια μπουκάλια μας με το δροσερό αναζωογονητικό νερό κατευθείαν από την πηγή (σ.σ. ο Βοϊδομάτης είναι ένα από τα 2-3 ποτάμια της Ευρώπης με πεντακάθαρο πόσιμο νερό).

Open Image Modal
HuffPost Greece
Open Image Modal
HuffPost Greece
Open Image Modal
HuffPost Greece

Μετά από τόσο περπάτημα, βέβαια, η όρεξη άνοιξε και το τραπέζι στρώθηκε με όλα τα τοπικά εδέσματα (χορτόπιτα, κασόπιτα, εκλεκτά τυριά και κρέατα) στο αποχαιρετιστήριο γεύμα. Κι επειδή όλα τα ωραία κάποτε τελειώνουν, και κατά κανόνα τελειώνουν γρήγορα, η ώρα κύλησε σαν νεράκι, σημαίνοντας την άχαρη στιγμή της επιστροφής.

Open Image Modal
HuffPost Greece

Τουλάχιστον, χορτάσαμε γάργαρο νερό και σβήσαμε για λίγο την δίψα μας για ταξίδι. Μέχρι την επόμενη εξόρμηση, μένει η λαχτάρα της αντάμωσης με νέα μέρη και ξεχωριστές ιστορίες, όπως αυτή των ανθρώπων της ΒΙΚΟΣ.