Το πρώτο από τα τέσσερα επικίνδυνα πλοία που είχαν παραμείνει ως κατάλοιπα στο λιμάνι της Ελευσίνας, απομακρύνθηκε χθες Πέμπτη 23 Απριλίου 2020.
Πρόκειται για το Ρ/Κ-Εφοδιαστικό πλοίο “ΚΛΑΙΡΗ Τ” (Ν.Π. 8983), το οποίο ήταν πρυμνοδετημένο στην περιοχή Βλύχα Ελευσίνας.
Την επιχείρηση της απομάκρυνσης του πλοίου ανέλαβε η εταιρεία “Spanopoulos Group”, μετά την προκήρυξη σχετικού ανοικτού μειοδοτικού διαγωνισμού από τον Ο.Λ.Ε. ΑΕ. και το οδήγησε στο ναυπηγείο της στην Ελευσίνα. Εκεί θα καθαριστεί από απόβλητα (χημικά, ξύλα κ.ά) και κατόπιν θα μεταφερθεί στην Τουρκία (!) προκειμένου να διαλυθεί, κι αυτό επειδή η Ελλάδα δεν διαθέτει αδειοδοτημένο διαλυτήριο μεγάλων πλοίων! Και είναι απορροίας άξιο, πώς μια χώρα που ενώ κατασκευάζει μεγάλα πλοία και δεν έχει και αντίστοιχο διαλυτήριο.
Αξίζει να επισημάνω, ότι η εταιρεία “Spanopoulos Group” έχει υπογράψει σύμβαση με τον Οργανισμό Λιμένα Ελευσίνας, για την απομάκρυνση ακόμα πέντε πλοίων. Τα δύο από αυτά θα μεταφερθούν επίσης στην Τουρκία για διάλυση, ενώ τα υπόλοιπα τρία επειδή δεν μπορούν να μετακινηθούν θα πρέπει να διαλυθούν επί τόπου, χωρίς ακόμα να έχει εξευρεθεί ο τρόπος.
Επίσης, συνολικά στην Ελευσίνα υπάρχουν συνολικά 43 πλοία ναυάγια, που χρειάζονται οπωσδήποτε διάλυση για τον καθαρισμό των υδάτων.
Για να επιστρέψω στην χθεσινή απομάκρυνση, παρόντες στην επιχείρηση ήταν και τεχνικοί της Υπηρεσίας Προστασίας Περιβάλλοντος, οι οποίοι όταν το πλοίο οδηγήθηκε στα ανοικτά μάζεψαν το απορρυπαντικό φράγμα που είχε τοποθετηθεί τους τελευταίους μήνες για λόγους προστασίας του περιβάλλοντος.
Το “ΚΛΑΙΡΗ Τ” ελλιμενίστηκε στην Ελευσίνα το Νοέμβριο του 2004 μετά από σχετικό αίτημα του πλοιοκτήτη, αρχικά για ένα μήνα, όμως έκτοτε παρέμεινε ελλιμενισμένο. Το 2017 χαρακτηρίστηκε επικίνδυνο-επιβλαβές πλοίο με σχετικές αποφάσεις του ΔΣ του Ο.Λ.Ε. ΑΕ και συμπεριλήφθηκε στον κατάλογο επιβλαβών σκαφών.
Τον Νοέμβριο του 2019, το πλοίο πήρε κλίση με αποτέλεσμα να ημιβυθιστεί και να υπάρξει κίνδυνος πρόκλησης θαλάσσιας ρύπανσης, η οποία ελέγχθηκε αποτελεσματικά μετά την άμεση κινητοποίηση της Διοίκησης του Ο.Λ.Ε. ΑΕ και της Λιμενικής Αρχής και το σκάφος σταθεροποιήθηκε.
Πλέον, απομένει να απομακρυνθούν τρία ακόμη πλοία, το ναυάγιο Δ/Ξ -Καταλοίπων «ΣΛΟΠΣ» (Ν.Π. 10178), το Δ/Ξ «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Ι» (Ν.Π.10725) και το Φ/Γ «ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΙΙΙ» (Ν.Π. 10225), τα οποία βρίσκονται εγκαταλελειμμένα επί σειρά ετών στην Ελευσίνα. Το έργο της απομάκρυνσης έχει αναλάβει η ελληνική εταιρεία ContraltoShiptradeCorp, η οποία βάσει σύμβασης έπρεπε να τα είχε απομακρύνει έως τέλη Μαρτίου 2020, ωστόσο πήρε παράταση για λίγους μήνες.
Η οριστική απομάκρυνση των πλοίων, αποτελεί σημαντική κίνηση του διευθύνοντος συμβούλου του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας (Ο.Λ.Ε.) ΑΕ, Απόστολου Καμαρινάκη, ώστε να πάψει ο θαλάσσιος χώρος της Ελευσίνας να αποτελεί «νεκροταφείο πλοίων» και βιομηχανικών αποβλήτων.