Απόστολος Τζιτζικώστας: Πέρασε το τεστ - Εγκρίθηκε η υποψηφιότητά του για Επίτροπος Μεταφορών

Διαβεβαιώσεις για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων. «Το δυστύχημα στα Τέμπη δεν έπρεπε να συμβεί». Ποιες οι προτάσεις του και οι δεσμεύσεις του.
Open Image Modal
O Απόστολος Τζιτζικώστας, υποψήφιος Ευρωπαίος Επίτροπος για τις βιώσιμες μεταφορές και τον τουρισμό, ετοιμάζεται να κάνει την εναρκτήρια ομιλία του κατά την ακρόαση για την επικύρωσή του στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις Βρυξέλλες, Δευτέρα 4 Νοεμβρίου 2024.
via Associated Press

Εγκρίθηκε, αργά το βράδυ της Δευτέρας (4/11) η υποψηφιότητα του Απόστολου Τζιτζικώστα ως Επιτρόπου Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού έπειτα από την ακρόασή του στο Ευρωκοινοβούλιο η οποία άρχισε στις 19:30 ώρα Ελλάδας και κράτησε περισσότερο από τρεις ώρες. 

Μετά την ολοκλήρωση της ακροαματικής διαδικασίας του κ. Τζιτζικώστα στην επιτροπή μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, συνεδρίασαν οι συντονιστές των πολιτικών ομάδων για να αξιολογήσουν την υποψηφιότητά του. Σύμφωνα με πληροφορίες, την υποψηφιότητα του κ. Τζιτζικώστα καταψήφισε η νέα ακροδεξιά πολιτική ομάδα της Ευρωβουλής, η «Ευρώπη των Κυρίαρχων Εθνών», στην οποία μεταξύ άλλων ανήκει το γερμανικό κόμμα AfD, ενώ «αποχή» ψήφισε η ευρωπαϊκή Αριστερά.

Η πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού και ευρωβουλευτής της ΝΔ Ελίζα Βόζενμπεργκ σχολίασε μέσω Χ ότι «η διαδικασία ήταν διαφανής και δημοκρατική». 

Ο κ. Τζιτζικώστας έδωσε ισχυρές διαβεβαιώσεις προς την αρμόδια Επιτροπή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, αλλά και προς όλους τους συγγενείς των θυμάτων των Τεμπών ότι θα πράξει όσα προβλέπονται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων,

Το «όραμα»

Ο κ. Τζιτζικώστας παρουσίασε τις προτάσεις του για τις βιώσιμες μεταφορές και τον τουρισμό στην ΕΕ, ενώ υπήρξαν τοποθετήσεις για τον σκιώδη ρωσικό στόλο, την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία και την πράσινη μετάβαση.

Ο υποψήφιος Επίτροπος Μεταφορών τόνισε ότι σε περίπτωση που εγκριθεί η υποψηφιότητά του για το χαρτοφυλάκιο των βιώσιμων μεταφορών και του τουρισμού, θα εστιάσει τις προσπάθειές του στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του τομέα των μεταφορών, την εκπλήρωση του σχεδίου για την πράσινη και την ψηφιακή μετάβαση, την ολοκλήρωση του διευρωπαϊκoύ δικτύου μεταφορών «Trans-European Transport (TEN-T)» εντός των συμφωνηθεισών προθεσμιών, την ενίσχυση της ασφάλειας των μεταφορών και τη διασφάλιση της εφαρμογής των κανόνων της ΕΕ.

Για να προωθήσει λύσεις απαλλαγής των μεταφορών από τις ανθρακούχες εκπομπές, όπως η παραγωγή βιώσιμων καυσίμων ή η ανάπτυξη υποδομών φόρτισης, δεσμεύτηκε να παρουσιάσει ένα βιώσιμο επενδυτικό σχέδιο για τις μεταφορές το 2025, ενώ όσον αφορά την ανταγωνιστικότητα δεσμεύτηκε να αναπτύξει ένα σχέδιο δράσης της ΕΕ για την αυτοκινητοβιομηχανία.

Όσον αφορά τη στροφή προς εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς, ο ορισθείς επίτροπος δεσμεύτηκε να παρουσιάσει σχέδιο για τη σύνδεση των πρωτευουσών της ΕΕ και των μεγάλων πόλεων με σιδηροδρόμους υψηλής ταχύτητας, με χρήση και νυχτερινών τρένων. Επιπλέον, ο κ. Τζιτζικώστας δεσμεύτηκε να παρουσιάσει πρόταση για ενιαίο ψηφιακό σύστημα κρατήσεων και έκδοσης εισιτηρίων για τις σιδηροδρομικές μεταφορές κατά το πρώτο έτος της θητείας του.

Σχετικά με τον τουρισμό, είπε ότι η ΕΕ πρέπει να παραμείνει ο υπ’ αριθμόν ένα προορισμός στον κόσμο. Δεσμεύτηκε να παρουσιάσει μια στρατηγική για τον βιώσιμο τουρισμό, να στηρίξει τον τομέα και να προστατεύσει την ευημερία των τοπικών κοινοτήτων.

Ο υποψήφιος Ευρωπαίος Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, απάντησε σε όλες τις ερωτήσεις ψύχραιμα και με εύγλωττο τρόπο και φάνηκε να έχει μελετήσει καλά το αντικείμενό του. Από την αρχή της εισαγωγικής του ομιλίας πρόλαβε και αναφέρθηκε στο δυστύχημα των Τεμπών προλαβαίνοντας τις ερωτήσεις των ευρωβουλευτών, δεδομένου ότι έχει ασκηθεί κριτική στην ελληνική κυβέρνηση με την επιλογή του κ. Τζιτζικώστα για τη συγκεκριμένη θέση.

 

 

Τέμπη και ασφάλεια των σιδηροδρόμων

«Το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη τον Φεβρουάριο του 2023, δεν έπρεπε να συμβεί. Ένα τέτοιο δυστύχημα δεν πρέπει να ξανασυμβεί πουθενά στην Ευρώπη. Η ασφάλεια θα είναι η κορυφαία προτεραιότητά μου», δήλωσε ο Απόστολος Τζιτζικώστας, ενώ απαντώντας σε ερώτηση της ευρωβουλευτού του ΣΥΡΙΖΑ, Έλενας Κουντουρά, σχετική με το δυστύχημα των Τεμπών και πώς μπορεί να διασφαλιστεί ότι το ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο θα θωρακιστεί άμεσα με σύγχρονα συστήματα ασφαλείας, ο κ. Απόστολος Τζιτζικώστας απάντησε: «Θέλω να διαβεβαιώσω τα μέλη της επιτροπής, όπως και όλους τους συγγενείς των θυμάτων ότι δε θα διστάσω ούτε μία στιγμή, αφού πρώτα ενημερωθώ όταν αναλάβω επίσημα τα καθήκοντά μου, δε θα διστάσω ούτε μία στιγμή να πράξω ακριβώς όσα προβλέπονται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και δεν πρόκειται να παρεκκλίνω καθόλου από τις ενέργειες και τις διαδικασίες που προβλέπονται».

Επανέλαβε δε ότι η  ασφάλεια είναι η κορυφαία προτεραιότητα» και πρόσθεσε: «Το εννοώ. Να μην έχετε καμία αμφιβολία. Θα είμαι αυστηρός με όλα τα κράτη-μέλη και φυσικά και με την Ελλάδα, προκειμένου να υλοποιήσουν τα έργα που απαιτούνται για να αποτρέψουμε ανάλογα δυστυχήματα στο μέλλον».\

Απρόοπτα από Πλεύση Ελευθερίας και ΚΚΕ

Όμως η διαδικασία της ακρόασης διεκόπη δύο φορές.

Την πρώτη η ευρωβουλευτής της Πλεύσης Ελευθερίας, Μαρία Ζαχαρία χρειάστηκε να οδηγηθεί, με εντολή της προέδρου της επιτροπής Μεταφορών, ευρωβουλευτού της ΝΔ, Ελίζας Βόζενμπεργκ,εκτός της αίθουσας καθώς μοίραζε στα μέλη της επιτροπής ένα κείμενο διαμαρτυρίας για το δυστύχημα των Τεμπών και τα 57 θύματα και καλούσε σε καταψήφιση του Έλληνα Επιτρόπου. Η Μαρία Ζαχαριά οδηγήθηκεεκτός της αίθουσας αφού φώναξε ότι είναι ντροπή αυτό που συμβαίνει για τα 57 θύματα.

 Λίγο αργότερα και ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ, Κωνσταντίνος Παπαδάκης, διαμαρτυρήθηκεγια την τραγωδία των Τεμπών. Σημειώνεται ότι ο Κ. Παπαδάκης ως «Μη εγγεγραμμένος» ευρωβουλευτής, παρότι είναι μέλος της επιτροπής Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, δεν είχε δικαίωμα ομιλίας κατά την ακροαματική διαδικασία.

Διασύνδεση ευρωπαϊκών πόλεων και Ενιαία Ψηφιακή Κράτηση και Έκδοση Εισιτηρίων

Ο Τζιτζικώστας υποσχέθηκε ένα ενιαίο ψηφιακό σύστημα έκδοσης σιδηροδρομικών εισιτηρίων έως το 2025, ενώ υπογράμμισε την ανάγκη μεγαλύτερης και καλύτερης διασυνδεσιμότητας των ευρωπαϊκών πόλεων.

Ειδικότερα κάνοντας αναφορά στις οδικές και μεταφορικές υποδομές, ο κ. Τζιτζικώστας υπογράμμισε ότι οι εκθέσεις Ντράγκι και Λέτα επισημαίνουν ότι οι μεταφορές είναι καταλύτης για την οικονομία και την καθημερινότητα, δηλώνοντας ότι πρωταρχικός στόχος του, ως Επίτροπος, θα είναι η ολοκλήρωση του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών μήκους 243.000 χλμ., εντός των συμφωνημένων προθεσμιών.

Ο σιδηρόδρομος έχει κεντρικό ρόλο στις υποδομές μεταφορών και είναι ένα από τα πιο πράσινα μέσα μεταφοράς.

«Η ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού δικτύου και η σύνδεση των πόλεων με σιδηρόδρομο υψηλής ταχύτητας για να μειωθούν οι χρόνοι ταξιδιού, αποτελεί κορυφαία μου προτεραιότητα. Το επόμενο έτος θα υποβάλω ένα σχέδιο για τη σύνδεση των πρωτευουσών και των μεγάλων πόλεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης με σιδηρόδρομο υψηλής ταχύτητας, και πρόθεσή μου επίσης είναι η βελτίωση της σιδηροδρομικής συνδεσιμότητας συνολικά, ώστε να μην μείνει καμία περιοχή πίσω», είπε.

Για τον σιδηρόδρομο, είπε, «τον πρώτο χρόνο θα παρουσιάσω, το σχέδιο μου για Ενιαία Ψηφιακή Κράτηση και Έκδοση Εισιτηρίων. Και βέβαια, ταυτόχρονα ο στόχος μου είναι να προστατέψω και να ενισχύσω τα δικαιώματα των επιβατών».

 

Open Image Modal
BRUSSELS, BELGIUM - NOVEMBER 4: CD Commissioner for Sustainable Transport and Tourism Apostolos Tzitzikostas arrives for a hearing in the European Parliament on November 4, 2024 in Brussels, Belgium. Commissioners-designate appear in public hearings at the European Parliament. After that, the Commission as a whole is approved in a single vote of consent by the Parliament. (Photo by Thierry Monasse/Getty Images)
Thierry Monasse via Getty Images

 

Πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης

Ο κ. Τζιτζικώστας επέμεινε στο σχέδιο της ΕΕ για τη σταδιακή κατάργηση της πώλησης ρυπογόνων αυτοκινήτων έως το 2035 παρά τις πιέσεις διάφορων ομάδων που ζητούν την κατάργηση της defacto απαγόρευσης της πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης το 2035.

«Έχουμε συγκεκριμένους κανόνες και στόχους που θέλουμε ... και πρέπει να τηρήσουμε το σχέδιο. Διαφορετικά, το μήνυμα που θα μεταφέρει η Ευρωπαϊκή Ένωση ... δεν είναι μήνυμα σταθερότητας και εμπιστοσύνης...Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η τεχνολογία προχωράει μπροστά» είπε και πρόσθεσε, αναφερόμενος στις μειώσεις εκπομπών του επόμενου έτους ότι οι στόχοι πρέπει να επιτευχθούν διαφορετικά θα υπάρξουν πρόστιμα. 

Ωστόσο υπογράμμισε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία πρέπει να επιβιώσει καθώς έχει τεράστια στρατηγική σημασία, αλλά αντιμετωπίζει μεγάλες προκλήσεις.

Ο τομέας έχει εμπορικό πλεόνασμα 100 δισ. ευρώ και 14 εκατομμύρια θέσεις εργασίας. «Στόχος μου είναι η ανάπτυξη ενός Σχεδίου Δράσης της ΕΕ για την Αυτοκινητοβιομηχανία, που θα αντιμετωπίζει τις ανάγκες της, ενώ ταυτόχρονα θα ενισχύει την ανταγωνιστικότητα της», ανέφερε ο Απ. Τζιτζικώστας και επεσήμανε ότι «πρέπει να κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να επιβιώσει [ο τομέας του αυτοκινήτου]...Το Σχέδιο Δράσης για την αυτοκινητοβιομηχανία θα δώσει απαντήσεις» είπε χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες. 

Όσον αφορά τους δασμούς που επιβλήθηκαν στην Κίνα από την ΕΕ για τα εισαγώμενα κινέζικα ηλεκτρικά οχήματα, ο κ. Τζιτζικώστας δήλωσε θετικός φέρνοντας ως παράδειγμα τα φωτοβολταϊκά στα οποία η ΕΕ πρωτοπορούσε μέχρι που τελικά επιβλήθηκαν στην αγορά τα κινέζικα.

Μπορείτε να παρακολουθήσετε μαγνητοσκοπημένη την ακρόαση εδώ

Επόμενα βήματα

Οι ακροάσεις ξεκίνησαν των υποψήφιων Επιτρόπων ξεκίνησαν στις 4 Νοεμβρίου. Στις 12 Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθούν οι ακροάσεις των έξι εκτελεστικών Αντιπροέδρων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής: του Ιταλού Ραφαέλε Φίτο (Συνοχή και Μεταρρυθμίσεις), της Εσθονής Κάγια Κάλας (Ύπατη Εκπρόσωπος της ΕΕ), του Γάλλου Στεφάν Σεζουρνέ (Ευημερία και βιομηχανική στρατηγική), της Ισπανίδας Τερέζα Ριμπέιρα (Καθαρή, δίκαιη και ανταγωνιστική μετάβαση), της Φινλανδής Χένα Βιρκούνεν (Τεχνολογία, Ασφάλεια και Δημοκρατία) και της Ρουμάνας Ροχάνα Μινζάτου (Άνθρωποι, Δεξιότητες και Ετοιμότητα).

Στη συνέχεια, με βάση τις συστάσεις της επιτροπής, η Διάσκεψη των Προέδρων (η πρόεδρος του ΕΚ Ρομπέρτα Μέτσολα και οι επικεφαλής των πολιτικών ομάδων) αναμένεται να διενεργήσει την τελική αξιολόγηση και να κηρύξει τη λήξη των ακροάσεων στις 21 Νοεμβρίου. Μόλις η Διάσκεψη των Προέδρων ολοκληρώσει τη διαδικασία, οι επιστολές αξιολόγησης θα δοθούν στη δημοσιότητα.

Η εκλογή του νέου σώματος των Επιτρόπων από τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου θα πρέπει να γίνει με απλή πλειοψηφία σε ονομαστική ψηφοφορία κατά τη σύνοδο ολομέλειας της 25ης - 28ης Νοεμβρίου στο Στρασβούργο και η  νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να αναλάβει καθήκοντα το νωρίτερο στις αρχές Δεκεμβρίου.