Μία από τις παλαιότερες ελληνορθόδοξες εκκλησίες του κόσμου, χτισμένη στην κορυφή μιας σπηλιάς στην κατεχόμενη από το Ισραήλ, Δυτική Όχθη, και διακοσμημένη με χρυσές εικόνες, προσελκύει χιλιάδες Χριστιανούς προσκυνητές κάθε χρόνο.
Ωστόσο το παλαιστινιακό ποίμνιο στην εκκλησία του Αγίου Γεωργίου στο Μπουρκίν ολοένα και μειώνεται
Η πρώτη εκκλησία στη βόρεια Δυτική Όχθη και η τρίτη παλαιότερη εκκλησία στον κόσμο, απέχει πέντε χιλιόμετρα έξω από το Τζενίν και χτίστηκε πριν από περισσότερα από 1.600 χρόνια για να τιμήσει ένα θαύμα του Ιησού.
Οι Χριστιανοί πιστεύουν ότι στο σπήλαιο της, το οποίο χρησίμευε ως ρωμαϊκή στέρνα, ο Ιησούς θεράπευσε δέκα λεπρούς, οι οποίοι είχαν απομονωθεί εκεί για να αποτρέψουν την εξάπλωση της ασθένειας, καθώς περνούσε καθοδόν προς την Ιερουσαλήμ από τη Ναζαρέτ.
Ὁ εὐαγγελιστής Λουκᾶς μᾶς περιγράφει τήν θαυμαστή ἴαση δέκα λεπρῶν, τήν ὁποία ἐπετέλεσε ὁ Κύριος, καθώς πορευόταν στήν Ἱερουσαλήμ. Οἱ δέκα λεπροί δέν πλησίασαν, ἀλλά στάθηκαν μακριά ἀπό τόν Ἰησοῦ καί ζητοῦσαν νά τούς ἐλεήσει.
Αὐτό καί ἔκαναν ἐπειδή, σύμφωνα μέ τό μωσαϊκό Νόμο, ἦταν ἀκάρθατοι, καί ὅποιος τούς πλησίαζε γινόταν καί αὐτός ἀκάθαρτος. Ἀλλά καί ὁ Κύριος Ἰησοῦς, σεβόμενος τό μωσαϊκό Νόμο, τούς στέλνει, γιά νά δείξουν τούς ἑαυτούς τους στούς ἱερεῖς, ἐπειδή οἱ ἱερεῖς ἦταν αὐτοί πού ἀποφαίνονταν γιά τό ἄν ἕνας λεπρός θεραπεύτηκε καί ἔπαυσε πλέον νά εἶναι νομικά ἀκάθαρτος. Καί πράγματι, καθώς οἱ λεπροί πορεύονταν πρός τούς ἱερεῖς, καθαρίσθηκαν.
Οι πρώτοι Χριστιανοί αντιμετώπιζαν διωγμούς και οι πρώτες προσευχές στην εκλησία ήταν κρυφές. Αλλά τον τέταρτο αιώνα, η Αγία Ελένη, η μητέρα του Μεγάλου Κωνσταντίνου, του πρώτου Ρωμαίου αυτοκράτορα που ασπάστηκε τον Χριστιανισμό, επισκέφτηκε το μέρος και αποφάσισε να χτίσει μια εκκλησία εκεί, είπε στο Reuters ο πατήρ Σπυρίδων Σούχα.
Ο Ελληνορθόδος ιερέας τέλεσε πρόσφατα τη λειτουργία της Παρασκευής στην εκκλησία ενώπιον περίπου δώδεκα πιστών.Ο δήμαρχος του Μπουρκίν, μιας είπε ότι το 2019 επισκέπτονταν την εκκλησία 200-300 άτομα.
Ενώ οι Λειτουργίες τελούνται τις Κυριακές, καθ′ όλη τη διάρκεια του έτους, η τοπική χριστιανική κοινότητα που μειώνεται συνεχώς, συγκεντρώνεται για προσευχή τις Παρασκευές, όταν οι πιστοί δεν εργάζονται, είπε ο πατέρας Σούκχα.
Σήμερα, μόνο περίπου 70 Παλαιστίνιοι Χριστιανοί παραμένουν στην πόλη των 8.500 κατοίκων, δήλωσε ο Moέν Τζαμπούρ, διοικητικός διευθυντής της.
«Στην Παλαιστίνη, αντιμετωπίζουμε αρκετές δυσκολίες, συμπεριλαμβανομένης της (ισραηλινής) κατοχής και της οικονομικής κατάστασης... Δεν υπάρχουν θέσεις εργασίας, επομένως (η νεολαία μας)... μετακινήθηκε σε άλλα μέρη», είπε. «Γι’ αυτό η χριστιανική παρουσία συρρικνώνεται σε αυτή την πόλη».
Αυτό δεν συμβαίνει μόνο στο Μπουρκίν και υπάρχουν σοβαρές ανησυχίες στην Εκκλησία ότι ορισμένοι χριστιανικοί ιεροί τόποι στη γενέτειρα του Ιησού θα μπορούσαν μελλοντικά να γίνουν απλά ιστορικά μνημεία.
Σύμφωνα με το Protecting Holy Land Christians, μια καμπάνια που οργανώθηκε από τους Επικεφαλείς των Εκκλησιών στην Ιερουσαλήμ, το ποσοστό του χριστιανικού πληθυσμού σε ολόκληρο το Ισραήλ και τα κατεχόμενα παλαιστινιακά εδάφη έχει μειωθεί σε 2% από 11% πριν από περίπου έναν αιώνα.
Η οργάνωση θεωρεί ότι οι Χριστιανοί εκδιώκονται επίσης από τις αυξανόμενες πράξεις βίας και βανδαλισμού που τους στοχεύουν.
Ο πατέρας Σούκχα παραδέχτηκε ότι υπήρχαν προκλήσεις, αλλά πιστεύει στη συνεχιζόμενη επιβίωση της ενορίας του ως μέρος του κοινωνικού ιστού.
″Είμαστε τα παιδιά αυτής της γης. Εδώ έζησε ο Ιησούς, όχι η Ευρώπη ή οι Ηνωμένες Πολιτείες”, είπε. «Είναι αλήθεια ότι είμαστε λίγοι εδώ, αλλά αποκαλούμε τους εαυτούς μας το αλάτι της γης γιατί ακόμη και μια πρέζα αλάτι μπορεί να προσθέσει πολύ γεύση σε αυτή την πόλη».
Οι ανασκαφές δείχνουν ότι ο ναός του Αγ. Γεωργίου πέρασε από τέσσερις διαφορετικές ιστορικές περιόδους.
Ρωμαϊκή περίοδος
Η σπηλιά όπου φέρεται ότι έλαβε χώρα η ίαση των 10 λεπρών φαίνεται να είναι ρωμαϊκή στέρνα και έχει ένα άνοιγμα στην κορυφή. Σήμερα περιέχει ένα βωμό και έχει πέτρινο τοίχο στην είσοδο.
Βυζαντινή και Πρώιμη Μουσουλμανική περίοδος
Η πρώτη εκκλησία χτίστηκε πάνω από το σπήλαιο κατά τη βυζαντινή περίοδο. Η παράδοση λέει ότι χτίστηκε από την Αγία Ελένη τον 4ο αιώνα. Μεταξύ του 6ου με 9ου αιώνα η εκκλησία επεκτάθηκε με ένα επιπλέον κτίσμα Στη συνέχεια η εκκλησία εγκαταλείφθηκε για αφανείς λόγους.
Σταυροφορική περίοδος
Ο ναός ανακαινίστηκε κατά την περίοδο των Σταυροφόρων τον 12ο αιώνα και περικλείεται από πέτρινο τοίχο.Μετά τον 13ο αιώνα ο ναός ξαναχτίστηκε και αφιερώθηκε εκ νέου ως σχολείο.
Οθωμανική έως σημερινή εποχή
Σήμερα, αποτελείται από τη σπηλιά των λεπρών και το κεντρικό κλίτος του 18ου αιώνα.
Σύμφωνα με το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων, Ο σημερινός Ι.Ν. του Αγίου Γεωργίου
έχει οικοδομηθεί στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας πάνω στο βραχώδες πρανές του αρχαίου δρόμου που οδηγούσε στην Ιερουσαλήμ.
Ο ναός αυτός του 16ου αι. θα πρέπει να κτίστηκε πάνω στα ερείπια αρχαιότερου ναού, γεγονός που επαληθεύεται απο την παρουσία πολλών αρχαιολογικών ευρημάτων, κτερισμάτων και εκκλησιαστικών αντικειμένων που χρησιμοποιήθηκαν σε διάφορες εποχές στο χώρο αυτόν.
Ο αρχαιότερος ναός θα πρέπει να είχε καταστραφεί από τον φοβερό σεισμό του
1546, που είχε προκαλέσει μεγάλες ζημίες σε ολόκληρη την Παλαιστίνη.
Στον ναό αυτό ενσωματώνεται στη βόρεια όψη του ένα αρχαίο Λαζαρέτο ή
Λαζάρειο (κατοικία λεπρών που ήταν σε χρήση τον 1ο αι. μ.Χ.).
Πηγή: Reuters, Πατριαρχείο Ιεροσολύμων