Νέα έρευνα της Mastercard καταγράφει τη στροφή των καταναλωτών σε
μικρότερα μεν κοντινότερα δε καταστήματα, στάση που συνδέεται αμέσως με
τις συνθήκες που επέβαλλε η πανδημία.
Τόσο στην Ελλάδα όσο και σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, 3 στους 4
καταναλωτές (74%) του δείγματος της έρευνας τείνουν να πραγματοποιούν
όλο και περισσότερες αγορές στα καταστήματα της γειτονιάς τους, σε σχέση
με τις αντίστοιχες συναλλαγές τους πριν από ένα χρόνο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές –πέρα από
τη διευκόλυνση που τους προσφέρει η τοπική αγορά- εμφανίζονται επίσης
ευαισθητοποιημένοι σχετικά με τη βιωσιμότητα των τοπικών καταστημάτων
στις γειτονιές τους. Κύριος τρόπος υποστήριξης των μικρομεσαίων
επιχειρήσεων αναφέρεται η αύξηση των αγορών από τοπικά καταστήματα
(49%).
Παράλληλα, οι καταναλωτές σημειώνουν πως έχουν αναπτύξει σχέσεις
εμπιστοσύνης με τους καταστηματάρχες της γειτονιάς τους (28%), ενώ
εμπιστεύονται όλο και περισσότερο προτάσεις αγορών που προέρχονται από
γείτονές τους ή ανθρώπους που πραγματοποιούν αγορές στην ίδια τοπική
κοινωνία (26%).
Δύο στους τρεις Ευρωπαίους (65%) αναφέρουν πως έχουν επανεκτιμήσει την
αξία των αγορών από τα καταστήματα της γειτονιάς τους, από το ξέσπασμα
της πανδημίας του κορωνοϊού και έπειτα, αναφέροντας τη διευκόλυνση (50%),
τις μικρότερες ουρές στα μεγάλα πολυκαταστήματα (40%) και τον περιορισμό
των μετακινήσεων (31%), ως τους τρεις βασικότερους λόγους.
Επιπλέον, σχεδόν τρεις στους τέσσερις καταναλωτές (72%) σημειώνουν πως
προτιμούν να αγοράζουν προϊόντα από εμπόρους που γνωρίζουν, ενώ στο
ίδιο ποσοστό (72%) δηλώνουν πως εμπιστεύονται πολύ περισσότερο τις
προτάσεις τους για τις αγορές τους.
Η περίοδος του lockdown, εκτός από τη διάθεση υποστήριξης των
μικρομεσαίων επιχειρήσεων, έχει επαναφέρει και παραδοσιακές αξίες, καθώς
το 58% των ερωτηθέντων δηλώνει πως χαιρετάει πιο αβίαστα τους γείτονές
του σε σχέση με ένα χρόνο πριν. Επιπλέον 1 στους 5 (19%) αναφέρει πως
διαθέτει εφεδρικό κλειδί του σπιτιού της διπλανής πόρτας, 44% δηλώνει πως
βοηθάει τον γείτονά του στην παραλαβή διαδικτυακών παραγγελιών, ενώ το
18% των ερωτηθέντων σημειώνει πως έχει δημιουργήσει μία κοινή συνομιλία
με τους γείτονές του στις πλατφόρμες και εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης.
Τέλος, η έρευνα αποκαλύπτει πως τα ταχυδρομεία, τα μπαρ, τα σχολεία, τα
πάρκα και τα ψιλικατζίδικα, αποτελούν τα χαρακτηριστικότερα σημείων της
εκάστοτε γειτονιάς.
Η Δεκάδα των χαρακτηριστικότερων σημείων αποτελείται από τις παρακάτω δομές:
1) Σχολείο
2) Καφετέρια
3) Φούρνος
4) Ταχυδρομείο
5) Πάρκο
6) Ψιλικατζίδικο
7) Μπαρ
8) Εκκλησία
9) Βιβλιοθήκη
10) Κρεοπωλείο